Gå til innhold
MrBones

Kjøp av 147

Anbefalte innlegg

Vi trenger en bil til i familien og vurderer derfor å gå til innkjøp av en 147. I den forbindelse skulle jeg gjerne hørt fra dere guruer hva man bør være obs på når man kjøper en brukt 147.

Jeg har mest lyst på en 2-liter med Selespeed, men er dette brukervennlig for folk som ikke er bilentusiast og skal kun bruke bilen til å kjøre fra A til B? Er systemet politelig? Hva med diesel, funker det i denne bilen? Noen spesielle årganger av 147 man bør styre unna? Noen spesielle feil og mangler man bør være obs på?

Det er i hovedsaklig min kone som kommer til å kjøre bilen da hun syns vår BMW 330 XI er for stor og vil ha en liten kul bil. Da er Alfa 147 ett godt valg i mine øyner.

Takker for innspill!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja - 147 kom i 2001 og var vel temmelig godt sammenskrudd fra starten av. Jeg har ikke hørt om noen nevneverdige rustproblemer så det er mer eller mindre et ikke-tema.

Jeg har hatt min siden sommeren 2001 og det har ikke vært de helt store sakene:

- Et rør i eksosanlegget rustet temmelig fort i stykker men ble byttet på garant (2002, 15 000 km) 

- En av demperne bak røk (2003, 30 000 km) men byttet til nye og bedre dempere+fjærer så det var no problem ;)

- Foringene bak gikk ad undas (2004, 40 000 km), byttet til Powerflex så det er antageligvis no problem de neste årene

Når en skal kjøpe så er vel registerreim (3år/60 000), foringer og servicer det viktigste å sjekke.

Av andre (små) irritasjonsmomenter: Ett av blinklysene foran på siden falt ut etter et års tid (dårlig plast, på garanti, no problem), "bose"-klistermerket på en av høyttalerne falt av (superlim, no problem) og knirk i dashbordet når det begynner å gå litt fort etter et par år (tårnavstiver fra Novitec, no problem).  I tillegg så er dørheisene trege når det er kaldt men det er enkelt å fikse med en silikonspray.

Selespeed kan jeg ikke uttale meg om, men de som har det skryter uhemmet i alle fall.

"Kjøp, kjøp" med andre ord ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En digresjon med fare for å banne i kjerka...

Hvis din kone kun skal bruke bilen til å kjøre fra A til B, og hun ikke er spes interessert i bilkjøring per se, så kjøp noe annet enn Alfa. Kjøp Opel, eller Toyota, eller Mazda. For å ha det gøy med Alfa må du være interessert i turtallskjøring. Liten, kul bil med diesel og selespeed (automat) = 147 rimer ikke i mine ører i hvert fall. Dessuten er det nesten helligbrøde å la noen som ikke har skikkelig gehfühl for kjøring og Alfa få kjøre en slik en til vanlig. Stakkars Alfaen!!!

(Og nei, jeg er IKKE misunnelig i det hele tatt.) ;)

Men jeg har et forslag: Ta med fruen på banekjøring hele dette året og la henne få kjøre litt aktivt med instruktør osv. Deretter kan hun velge hvilken bil hun vil ha. Kanskje hun blir helt frelst og en 147 er midt i blinken. Kanskje hun fortsetter å bare velge A til B. Da kan dere likesågodt kjøpe en annen småbil.  :P En nyere opel ser sånn passe "kul" ut (om det kun er det dere er ute etter), men kjører seg nesten selv. Passer godt til gjennomsnittssjåføren/kjerringkjøring.  ;D

Edit: skriveleif.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng!, men det er en ting som er viktig for min kone.

Bilen MÅ se bra ut, og hun må føle seg vel i den.

Bilene som er "godkjent" er 147, BMW 1-serie og Golf. Jeg liker godt Mini men den har så stygg logo på panseret så den vil hun ikke ha... Golf syns jeg er kjedelig og fryktelig vanlig, BMW'n er morsom men dyr om man skal ha litt motor.

Det er hun som i hovedsak skal bruke bilen, men jeg vil også ha en bil jeg syns er morsom å kjøre så Toyota er utelukket. Jeg er kanskje litt fin på det jeg også for jeg vil jo at det skal stå to pene biler i oppkjørselen ;-)

Jeg har forøvrig vært i kontakt med AutoItal og de skal se om de klarer å finne noe morsomt noe :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng!, men det er en ting som er viktig for min kone.

Bilen MÅ se bra ut, og hun må føle seg vel i den.

Bilene som er "godkjent" er 147, BMW 1-serie og Golf. Jeg liker godt Mini men den har så stygg logo på panseret så den vil hun ikke ha... Golf syns jeg er kjedelig og fryktelig vanlig, BMW'n er morsom men dyr om man skal ha litt motor.

Det er hun som i hovedsak skal bruke bilen, men jeg vil også ha en bil jeg syns er morsom å kjøre så Toyota er utelukket. Jeg er kanskje litt fin på det jeg også for jeg vil jo at det skal stå to pene biler i oppkjørselen ;-)

Jeg har forøvrig vært i kontakt med AutoItal og de skal se om de klarer å finne noe morsomt noe :-)

Jeg hadde en Alfa 147 selespeed 2001 mod, brukte den mye i byen og på lang kjøring.

rakk å kjøre ca 96,000km før jeg solgte den i Februar og kjøpte meg en 159. 

Jeg skifte registerrem ved 75,000km og foringer nesten samtidig, bilen fungerte utmerket, og dama elsket den bilen.

Løpt og kjøp. 

prøv Jens hos www.carrozzeria-alfa.no også, greit å høre med flere en selger, prisene kan variere ganske mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor morsomt tror du det blir å kjøre Alfaen i helgene når din kone har daukjørt den fra mandag til fredag??? Det blir statussymbol det, når du ikke klarer å kjøre fra den mest råtne Forden en gang (slik som min), hehe...

Nei, kjøp en BMW du. Bedre med en daukjørt BMW enn en daukjørt Alfa.  ;D

Poenget er altså at en Alfa er en turtallsmaskin som rett og slett ikke er komfortabel å kjøre hvis du ikke har peiling på turtallskjøring og heller ikke har lyst til å lære det. Da er den treg og man bomgirer og den hoster og harker. Men med litt godkiling og degging, samt et kontant bånndrag når nødvendig, blir den som honning og fløte og din aller heiteste pornofilmfantasi. ;) Den gir deg kiling både i buksa og i hue. Er det viktigere at bilen er kul enn at den er god å kjøre? For det er forskjell på kjørestil, og det er ikke alle som bør ha Alfa om de vil ha en bil som akkurat de synes er god å kjøre. La BMW være kul og la Alfa være Alfa, please.

...men det er en ting som er viktig for min kone.

Bilen MÅ se bra ut, og hun må føle seg vel i den.

Nuvel. Hvis det jeg til nå har sagt ikke trenger inn, så må jeg bare si oiiiiiii og wiiiiiii og næææææ og blunke med de laaaange øyenvippene mine mens jeg rister på mitt (egentlig) blonde hode...

Capisce?

Edit: skriveleif.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

imponerende...  den mest kritiske til "kjærringer bak rattet" jeg har hørt om er "kjærring" ;D  hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

;D

Men foreløpig er det ingen krav til å bestå en personlighetstest for å få kjøpe en Alfa. Så løp og kjøp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

;D

Men foreløpig er det ingen krav til å bestå en personlighetstest for å få kjøpe en Alfa. Så løp og kjøp!

Kjære, søte, snille AndyGTV. Klarer du ikke å ta poenget her? Poenget er at Alfa ikke alltid er det beste å kjøre for en person. Den er annerledes enn de fleste andre biler jeg har kjørt. Og de fleste damer kjører "kjerring". Sånn er det bare. Og da passer ikke en Alfa. Jeg tror at fruen hadde blitt frustrert om hun skulle kjøre en Alfa om hun ikke er en turtallskjører i det hele tatt. Og hvor gøy er det å være frustrert hver gang man setter seg bak rattet? Eller være til "fare" og "sterk irritasjon" for andre fordi man faktisk ikke er interessert i/har evne til å lære seg å beherske en slik maskin (les: kjøre enda mer "kjerring" fordi maskinen ikke arbeider optimalt med "kjerringkjøring")?

Så jeg anbefalte at fruen enten fikk prøve seg på litt aktiv kjøring for å se om det var noe for henne, og at de i hvert fall vurderte andre alternativer om fruen absolutt ikke er bilinteressert. Det kan faktisk være andre biler enn Alfa som vil passe bedre til hennes kjørestil. Om jeg skulle kjøpe meg en annen bil så ville jeg jo ha vært interessert i at den bilen jeg faktisk kjøpte passet så godt som overhode mulig for meg og min kjørestil. I hvert fall om jeg hadde råd til det. Jeg synes det er teit å kjøpe en Alfa bare fordi det er en Alfa om den absolutt ikke passer til dama. Men det er klart, for noen skal det være fint selv om halve ræva henger uttafor... ;)

Så, joa... Om status betyr mest, så løp og kjøp. Om ikke annet så kan jo Alfaen stå til pynt i oppkjørselen for å imponere naboene og andre forbipasserende...  ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, skulle tro det gjaldt en GTA fra 60-tallet her ;)

En 147 er jo en utmerket konebil - den er jo litt femnin ;) Den er lettkjørt og kjøper du en 2.0TS har den jo greit moment, samtidig som den drar helt fint til sperra om hun skal rekke butikken.

Er hun vant til å kjøre en 330i blir jo motoren en nedtur uansett - om du ikke kjøper en 147 3.2 V6 da  ;D

Eller - hun kan få min 1-serie så jeg får kjøpt en ordentlig bruksbil igjen  ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rosso da......... ::)

Kona digger GTV'n, eneste problemet er dette med at den gjerne har dratt på jobb når hun skal i barnehagen, 147 2.0 er da ikke så turtalls motor...? Brukes hver dag til "kjerring kjøring" av undertegnete.

TBones; som de andre sier løp og kjøp! Bilen er kul, hendig nok og enkel å ha med å gjøre. Slik du fremstiller dine "behov" vil jeg si at 147 er midt i blinken!

            Er dere riktig uheldige blir dere smittet av Alfa viruset og så får Rosso litt selskap/konkuranse på banen i den "daukjørte" 147 TW edition.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende lesing innleggene fra Rosso. Det virker som Alfa kun er til banekjøring/entusiastkjøring noe jeg ikke tror det er. Jeg har såpass tiltro til ingeniørene hos Alfa at jeg tror de lager motorer som tåler normalt bruk og ikke soter ned om man ikke drar på til sperra 12 ganger om dagen. BMW er heller ikke kjent for å være noen traurige maskiner som funker best på lavt turtall så turtallskjøring er vi vant med uansett, men om den ikke får turtall så funker den like godt for det.

Design er veldig viktig for mange og det er derfor mange kjører Alfa. Jeg tror ikke Alfa hadde solgt mange biler om den så ut som en Volvo 245 uansett hvor god den var på bane. Jeg kan ikke si at jeg karrakteriserer en Alfa som en statusbil, heller en "individualist" bil, en bil for bilinteresserte med egne meninger bak bilvalget, og ikke minst, en bil for folk som er glad i god design. Det er det siste som gjør at vi liker Alfa...

Ellers så skal jeg høre med carrozzeria-alfa, det er som du sier bra å ha flere alternativ, takk for tipset!   :)

Jeg tror nok 147 er bilen vi ender på, spørsmålet er vel hvilken type, selespeed/manuell, bensin/diesel, pre/post facelift...tror faktisk jeg syns den var penere før faceliften. Men hvordan er selespeed til vanlig bruk, som i automatmodus?

Selespeed er noe jeg ønsker, fruen driter nok i det så lenge det funker for "vanlig" bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt 147 2.0 med Selespeed. Den er en skikkelig godis.

Kjøp Alfa og ta den selv. Kjøp en med Selespeed og la kona kjøre familiebil.

Kristerp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KJØP 147 Kan brukes til ALT og er noe" ANNET" når det gjelder design          ellers helt likt andre biler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget er vel bare at den er (som andre Alfa) utrolig morsom å kjøre. 2-liter'n trives nå best på 4000 og oppover etter min mening, men det er kanskje ikke for turtall å regne? At andre alfista regner den som feminin får så være. Jeg har ikke kjøpt bil til andre enn meg selv.

Åsså er det artig å skvise den litt på Rudskogen ;D

Det er vel alt. Skal det være mer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å huff da. Her tråkket jeg visst på maaaange ømme tær. Sorry gutter, skal passe på å ta av meg stilettskoene før jeg poster neste gang. ;D

De godeste Alfa-ingeniører klarer sikkert å lage biler som tåler å bli daukjørt. Men jeg må innrømme at tanken skjærer meg i hjertet. Og det er vel med det som bakgrunn at jeg involverer meg så sterkt her.

Jeg har ikke fletta peiling på det tekniske aspektet, slik som mange av dere gutta har, så det skal jeg ikke uttale meg om. Og ikke har jeg alskens erfaring med BMW, det er helt sikkert, men jeg kjørte da en nesten splittra ny diesel-BMW her i vinter. Den dura jo av gårde i femtegiret der hvor Alfaen ikke hadde klart annet enn sneglefart i samme gir. Men jeg skal ikke uttale meg om BMWen som TBones har, for en slik en har jeg aldri kjørt. Det kan godt være en turtallsbombe. ;)

Og kanskje jeg lar min frustrasjon over treige sjåfører i trafikken komme ut her. Men det er ille nok at man mange ganger blir liggende bak "ei kjerring" i rundt 35 i 50-sona. Men hadde "hun" attpåtil kjørt Alfa, så tror jeg at jeg hadde begynt å grine. Og nei, Alfanatiker, det er dessverre ikke bare kjerringer som "kjører som ei kjerring". (Det har jeg jo til og med fått skriftlig her inne. ;)) Alfaer skal ikke ligge først i køen, de skal ligge sist!

Og det er faktisk noe spesielt med å kjøre Alfa. Og da mener jeg KJØRE. Og med kjøring mener jeg ikke å dra den til sperra 12 ganger om dagen, som TBones så treffende beskriver det, eller å måtte dra på banekjøring.

Hvor blir det av kjøreGLEDEN, gutter? Hvor blir det av sitringen og spenningen og adrenalinkicket som du bør nyte HVER dag om du er så heldig å ha en Alfa? Fytte rakker'n. Det er jo folk som trenger bil så mye at de nesten ville ha ofret en arm for en gammel Toyota. Og det er folk som virkelig ELSKER å kjøre, men som må klare seg uten bil. Det er mange her som er rimelig bortskjemte om det viktigste når de skal ha seg ny bil er at den er en "individualistbil" og har kult design. Oups. Der snubla jeg visst i stiletthælene igjen.

Jeg ville ALDRI ha ønsket meg en Alfa om det kun var designet og statusen som spilte en rolle. Da kunne jeg ha kjørt hva som helst. Sette strikkmotor på en av Norway Says' kjøkkenstoler. Men den kjøreGLEDEN som Alfa kan gi er gull verdt. Den gleden kan jeg også få om jeg får dratt den gamle traktoren min opp i nesten 5000 rpm og tar en perfekt dobbel apex borti gata her. Fordi jeg faktisk elsker bilkjøring. Trenger ikke å kjøre på bane for å få den. (Selv om det ikke skal stikkes under en stol at Nürburgring var en fantastisk artig bane å kjøre på. ;) ) Trenger ikke å ha en Alfa for å få den. Men har du en Alfa som faktisk og egentlig har slike ufattelig gode kjøreegenskaper, og kun bruke den til "kjerringkjøring" og A til Å? Det er å kaste perler for svin!

Om frua til TBones virkelig en gang hadde fått kjent den kjøregleden eksplodere midt i thalamus, ja, da hadde jeg virkelig unt henne en Alfa. Av hele mitt hjerte. :)

Men helt ærlig. Om det er kun designet som teller, at man liksom bare MÅ ha en fin bil, og man ellers ikke har interesse for bil og/eller bilkjøring i det hele tatt, ja da mener jeg faktisk at da er det statusen man kjøper seg. Individualistbil meg i ryggen. Høh! Da er det kun show-off.

Men for all del. Det står enhver fritt til å kjøpe en Alfa for å sole seg i glansen av den blanke lakken. Selv om rpm-skalaen over 2200 kunne vært amputert bort uten at den ville ha vært savnet. Just go ahead. Men gratulasjoner og respekt fra meg, det kommer ikke da. (Som om det betydde noe, liksom, hehe…)

Og nei, Alfa er ikke "ellers helt lik andre biler". Da er det noen her på forumet som har misforstått. ;)

I rest my case.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville kjøpt Selespeed. Helt sikkert morsom å kjøre, men jeg har inntrykk av at vanlig gearkasse er litt mer å stole på, og koster litt mindre å reparere og sånt??

Du sier du likte 147 bedre før faceliften. Det gjorde i og for seg jeg og, til jeg så den etter facelift på nært hold første gang. Har du vært og sett den på nært hold, tatt på den, følt på den og sånt?

Etter jeg gjorde det, så fant jeg ut at jeg liker 147 uansett om den er før eller etter facelift  ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og nei, Alfanatiker, det er dessverre ikke bare kjerringer som "kjører som ei kjerring". (Det har jeg jo til og med fått skriftlig her inne. ;)) Alfaer skal ikke ligge først i køen, de skal ligge sist!

smertelig klar over det. Kjenner til noen, og har til og med en kompis som er like gammel som meg som IKKE HAR LAPPEN og interesserer seg ikke for å ta den engang  :o    :-\

Og til alt det andre du skrev...  :  ;D ;D ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp 147 1.9 JTD dersom kona de ikke er dødsglad i å ligge på over 4000rpm.

Da har du en pen og liten Alfa, som er billig i drift, og en motor som er mer pålitelig enn TS-motorene.

For 5000,- så kan du omprogrammere ECU'n og du har en bil som er raskere enn 2.0TS ved normal kjøring (les under 5000rpm)

Jeg har en "trimmet" 156 Sportwagon 1.9 JTD som bruksbil, og til det funker den genial.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker engasjementet ditt Rosso, og er i for seg enig med deg. Når det gjelder BMW (spesielt 6'ern) med bensinmotor så er også det en sugemotor uten respirator og trenger turtall for å være morsom å kjøre. En dieselbil med turbo har alltid moment, men det er ikke det som vekker de store følelsene hos meg. Jeg hadde en Seat Leon 4 1,8t før, den var forsåvidt morsom å kjøre men det hørtes ikke ut som om motoren trivdes når nåla passerte 5000 o/min, det gjør en BMW og en Alfa motor, og det er det jeg liker ved de.

Hadde det kun vært fruen som skulle kjøre den nye bilen så hadde vi sikkert godt for en Golf, men blir det en Alfa så vil jeg også bruke den, gjerne for å blåse den ren og for å ha det moro. Blir det Golf blir jeg nok kun å finne i BMW'n, blir det Alfa så blir det at jeg også bruker den.

Ellers så kjøper jeg gjerne møbler på Norway Says, men det blir vel sett på som kjøp av statussymbol av enkelte ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Hvis kona ikke er spesielt bilinteressert tror jeg at jeg ville valgt manuell kasse. Jeg har selv hatt en 156 Selespeed i nærmere tre år (var superfornøyd med bilen!) - men tror jeg prøvde "Auto" funksjonen i tilsammen 3 minutter mens jeg hadde den. Den giret aldri når jeg ville - og dersom kona di tror dette blir det samme som å kjøre automat kommer hun til å bli skuffet (ikke så veldig smidig kjøring).

Auto-funksjonen har nok blitt litt bedre i de siste versjonene - så kanskje dere skulle låne en Selespeed og prøve selv?  :) Kanskje hun syns det er morro å bruke "paddles"!

PS: de firesylindrede motorene til Alfa er myyyye morsommere en BMW's firere! Har selv en babb-bil som brukskjærre (med minste motoren) og den er tragisk kjedelig. Alfa-firerne har litt snert på toppen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS: de firesylindrede motorene til Alfa er myyyye morsommere en BMW's firere! Har selv en babb-bil som brukskjærre (med minste motoren) og den er tragisk kjedelig. Alfa-firerne har litt snert på toppen ;)

Enig, det er vel kun E30 M3 som har en virkelig turtallsvillig og morsom 4'er hos BMW. Mulig den nye 320 si også er morsom med sine 170 gamp.

Men 6'ern er hærlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velocita Rossa: Herregud mann... Man må da ikke kjøre på bane for å nyte en Alfa. Det er jo slike holdninger som gjør at Audi og BMW selger flere biler.

Tbone: Jeg bruker min 147 2003 modell med 1,6TS fra A til B hver dag (forøvrig kjøpt hos AutoItal, meget bra service) og koser meg med det lille Alfa-ekstra hele tiden. Gir høyt turtall opp en bakke, gir gass i når det passer seg, og nyter synet av bilen når jeg går til  parkeringsplassen for å hente den.

For meg er det like mye en hverdagsbil som designikon og kjøreglede.

Jeg synes du skal velge Alfaen fordi at den er nydelig, gjør det bra i tester, kulere enn alt som er tysk, og fordi at den godt skrudd sammen... Jeg har hatt null problemer med min, akkurat slik jeg forventer av en ny bil. MEN i tillegg kommer alle de små gledene ved å eie en Alfa, som hilsingen, engasjementet osv. 

Forøvrig så bruker min totalt uinteresserte samboer bilen ofte... nå har hun lært og hilse, og kommenterer hver gang hun ser en annen Alfa - entusiasmen er smittsom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@bertone_jon: Du klarer tydeligvis ikke å lese hele tråden for å se hva den handler om. I tillegg til alt det andre du ikke har skjønt har undertegnede aldri sagt at man kjøre på bane for å nyte en Alfa. Dessuten er jeg ikke mann.  ;);D

I all ærbødighet, Velocita Rossa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velocita Rossa: Herregud mann... Man må da ikke kjøre på bane for å nyte en Alfa. Det er jo slike holdninger som gjør at Audi og BMW selger flere biler.

Enig, selv om motorene er glad i turtall (bensinutgavene) så betyr det ikke at de er ubrukelig på lave turtall allikevel.

De 1.8 og 2.0 TS jeg har kjørt har alle hatt minst like godt mellomregister som tilsvarende motorer fra VW,Audi og BMW, for å ikke å snakke om "bensinbesparende" motorer fra Japan.

De føles kanskje litt slappe på lave turtall, men det er bare fordi det drar så bra høyt oppe i mellomregisteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...