Gå til innhold
Petter

Bytte fjærer på 916 TB,div spsm.

Anbefalte innlegg

Spsm 1:

Nabo gutten som er kjempekeen på å skru biler,lurer på hvor lang tid det tar å bytte fjærer på en 916 TB..96 mod.

Hva kan man regne som normal tid for dette for en utdannet bilmekaniker?

For meg utfra service manualen,ser det ut som de bakre kan ta litt tid..

Spsm 2:

Skal,skal ikke senke(Røde Eibach fjærer til 916 ligger klare i garasjen) Jeg vet ikke eksakt hvor mye de senker,jeg tror ca 30mm.

Har noen hatt problemer med at det blir for lavt?  Bånnpanna er jo rimelig utsatt fra før.

Spsm 3: Har 17" 225, 45, som vinter, som subber i hjulbuen ved fullt rattutslag allerede.

17" 215,45, som sommer som ikke subber.

Er spacere tingen for å unngå mer subbing etter senking?

Spsm 4..: Demperene som sitter på er orginale,kjørt 110k. De kjennes ok ut,men det er vel smart å bytte disse også når man først er i gang. Hvilke???

Har ikke Spax en prisavtale ved tilbakemelding til klubben? Pris??

Takknemlig for svar fra folk med erfaring fra samme problemstilling.

P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Foran går unna på en times tid. Bak tar det ofte litt lengre tid da det er ganske trangt rundt fjærene. En mekaniker bør klare jobben på 3 timer!

2: Hør med MadsH, den bilen er akkurat passe lav. Når jeg monterte demperene på den bilen så mener jeg at det også var Eibach fjærer på den. Ulempen ved og kjøre på standard dempere er at bilen vil dykke mer med snuta ved oppbremsing og kan således ta nedi lettere.

3: Hvis du subber i hjulbuen så vil ikke spacere kunne hjelpe deg. Det spacere gjør er og plassere felgen lengre ut i hjulhuset. Subber det derimot i innerskjermer så kan spacere være til hjelp.

4: Bytt demperene! MadsH sin har gule Koni, disse syntes jeg passet bilen veldig godt. Bilen ble som forvandlet etter byttet. Bilstein er heller ikke noe dårlig valg, men har ingen erfaring med disse på 916.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En sjelefrende!!!

Har som (kanskje) kjent en litt rufsete 2.0 TS selv, denne er gått 140K, Demperene er Monroe og fjærene ser ut til å være røde eibach.

Blir litt "stutt" bak ved kraftige dumper men er toppers ved gypp og "inspirert" kurvekjøring  :-) Folk sier det ser bra ut også....

Skla du gå for Gule koni eller Bilstein, så meld inn så kan vi kanskje prute litt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, hadde TB med dette senkesettet før, og bilen blir lav, men ikke for lav. Men som Stian svarer så bør du bytte dempere, ikke tenk på å tyne de gamle som nå vil være relativt slitt. Bilstein er generelt stivere enn Koni på kompresjon (selvopplevd på GTV6 og 166, men ikke 916 GTV) slik at du nok lettere vil kunne ungå for hard kompresjon.

Laveste punkt på TB er overgangen mellom grenrørene og eksosen. Det er en skjøt der som kan få belastning hvis du ikke er våken. Har prøvd det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skla du gå for Gule koni eller Bilstein, så meld inn så kan vi kanskje prute litt....

Prute....? Hvor??

Ellers takk for mange gode innspill!

P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med røde Eiback bak fjærer er: deformert øvre fjær innfestning, dette som følge av alt for kort fjæringsvei, tok også rotta på gjenomslags gummien.

Dette førte til at hjul bak subba i sjerm buene.

Nå vet jeg ikke om disse fås i forskjellige lengder da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...