Gå til innhold
Gjest JEJ

For de som liker diesel og automat...

Anbefalte innlegg

Alfa Romeo lanserer ny automatisk girkasse i Alfa 159

Ny 6-trinns automatisk girkasse fra Alfa Romeo

I oktober lanseres en ny 6-trinns automatisk girkasse i Alfa 159 sedan og Sportwagon. Den nye automatiske girkassen har fått navnet Q-Tronic og vil være tilgjengelig for 1.9 JTDm (150 hk/320 Nm) og 2.4 JTDm diesel (200 hk/400 Nm) motorene.

Q-Tronic er et nytt avansert system som tilpasser seg kjøremønsteret til sjåføren, men det er også mulighet for å velge sport modus for raskere girskift eller vinter modus som sikrer maksimalt grep på glatt føre. Systemet tilbyr i tillegg manuell overstyring. Dermed kan føreren foreta også manuell giring.

Topp ytelser

Prestasjonene med Q-Tronic er tilnærmet lik den manuelle girkassen. Toppfarten og akselerasjonstiden for 2.4 JTDm motoren er den samme med henholdsvis 224 km/t og 0-100 km på 8,4 sekunder. For 1.9 JTDm motoren er akselerasjonstiden 0,2 sekunder svakere enn den manuelle girkassen, mens toppfarten er den samme.

Q-Tronic vil også bli tilgjengelig for Alfa 159 3.2 JTS Q4 (260 hk) mot slutten av året. Alfa 159 med 2.2 liter bensinmotor på 185 hk vil fra oktober tilbys med et videreutviklet semi-automatisk Selespeed system.

Med Q-Tronic håper Alfa Romeo å kunne svare på den økende etterspørselen etter automatiske girkasser som råder i det svært konkurranseutsatte D-segmentet.

Salgsstart

Nye Alfa 159 sedan og Sportwagon med automatisk girkasse får salgsstart fra 1. juli med forventet leveringsstart fra oktober 2006.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmmm...Det hørtes bra ut, kunne vært herlig med en automat igjen, så da er

det bare å vente på lottogevinsten i kveld  :D :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er galt med og unne seg litt luksus i hverdagen ? det er uannsett ikke en morsom bil og kjøre, så spør du meg er det om og gjøre og ha det mest mulig behagelig. 159 er en utrolig pen bil som kan og blir brukt hver dag, innse det og lev med det ;) ja til bra auto kasser og cruise kontroller, avstands "holdere" automatiske viskere og allt annent teite og deilige innrettninger !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser for øvrig av den norske prislisten at Brera også kan leveres med automat...men kun på V6'eren.

Er dette samme girkasse tro?

-Øivind 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatkasser er utviklet for feite og giddalause amerikanere, hva en slik kasse har med luksus og gjøre kan jeg ikke fatte. Er det luksus og slippe og gire selv? :o Alfa prøver tydeligvis og gjøre alle til lags, og det syntes jeg er en stygg utvikling. Nei, håper de vil drite i "taxi-segmentet" og heller bygge sportslige kjøremaskiner. La oss heller få en utfordrer til Lotus Elise enn til MB E-klasse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatkasser er utviklet for feite og giddalause amerikanere, hva en slik kasse har med luksus og gjøre kan jeg ikke fatte. Er det luksus og slippe og gire selv? :o Alfa prøver tydeligvis og gjøre alle til lags, og det syntes jeg er en stygg utvikling. Nei, håper de vil drite i "taxi-segmentet" og heller bygge sportslige kjøremaskiner. La oss heller få en utfordrer til Lotus Elise enn til MB E-klasse.

Du får ha meg unnskyldt, Stian, men jeg syns du skal vurdere å søke om refusjon av skolepengene i bedriftsøkonomi.... Din verden og hverdagen til "økonomisjefen" i Alfa stemmer ikke helt overens serru!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ha meg unnskyldt, Stian, men jeg syns du skal vurdere å søke om refusjon av skolepengene i bedriftsøkonomi.... Din verden og hverdagen til "økonomisjefen" i Alfa stemmer ikke helt overens serru!

Vel talt Dagfinn!!  Det må da vel være lov å prøve seg med en aldri så liten Ole Brumm her; -Ja takk, begge deler...  Og i motsetning til i multiplikasjon, så tror jeg IKKE at faktorenes orden er likegyldig her.... blir mer som høna og egget dette..... eller hvordan det nå var  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatkasser er utviklet for feite og giddalause amerikanere, hva en slik kasse har med luksus og gjøre kan jeg ikke fatte.

Jon-Even laget laget nok ikke den overskriften helt tilfeldig ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er smertelig klar over det. Men for f*en, individualisme kommer jo til og selge som hakka møkk i fremtiden! I min drømmeverden så går Alfa tilbake til røttene og gjenopptar produksjonen av dyre biler med tekniske løsninger som ligger foran bilprodusentene som selger melk&brød doninger. Økonomisjefen hos Alfa i dag er sikkert hentet ifra Fiat, og der har det alltid vært små og billige biler i uendelige antall som har vært fokus. Autopilot og diesel i en Alfa, jeg er sikker på at vår kjære Nicola Romeo snur seg i graven.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er smertelig klar over det. Men for f*en, individualisme kommer jo til og selge som hakka møkk i fremtiden! I min drømmeverden så går Alfa tilbake til røttene og gjenopptar produksjonen av dyre biler med tekniske løsninger som ligger foran bilprodusentene som selger melk&brød doninger. Økonomisjefen hos Alfa i dag er sikkert hentet ifra Fiat, og der har det alltid vært små og billige biler i uendelige antall som har vært fokus. Autopilot og diesel i en Alfa, jeg er sikker på at vår kjære Nicola Romeo snur seg i graven.

Ja, men da er vi jo enige da! Visste jeg det ikke, innerst inne er du en god gutt! Satte spesielt pris på begrepet "smertelig klar over". Du vil mao at Alfa skal produsere noe helt annet enn de gjør i dag, og DET blir jo en helt annen diskusjon. Stian for President! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfa har ingen egen "økonomisjef". Dette er det Fiat Group som tar seg av. Han som styrer showet hos Alfa heter som kjent Antonio Baravalle og kommer fra Lancia. Gamle Nicola får bare snu seg så mye han vil, for det var småbiler som gjorde at Giuliaene (som vi vel alle tilber) kom til. Hadde ikke Alfa beggynt med disse små kvalitetsbilene hadde de vært vekk for lenge siden.

Jeg vil også ha en Alfa alá Diva, men først skal Baravalle få lov å selge 2-tonns 159-automat i fleng til de uvaskede masser (ref. 1900, Berlina etc.) og skaffe litt R&D-pæng. Så kan vi få den moderne utgaven av Tipo 33, Nuvola osv. på veien...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfa har ingen egen "økonomisjef". Dette er det Fiat Group som tar seg av. Han som styrer showet hos Alfa heter som kjent Antonio Baravalle og kommer fra Lancia. Gamle Nicola får bare snu seg så mye han vil, for det var småbiler som gjorde at Giuliaene (som vi vel alle tilber) kom til. Hadde ikke Alfa beggynt med disse små kvalitetsbilene hadde de vært vekk for lenge siden.

Si ikke det, det er jo vanskelig å si hva alternativet var, men om de hadde(klart å) fortsatt med de dyre sportsvognene for fiffen, og attpåtil klart å finansiere noen GP legender til, så hadde de vel hatt en annen profil idag.. Navnet Alfa Romeo er ihvertfall duganes til den typen biler!

Blir uansett litt vel hypotetisk, jeg klager ikke på valget de tok! hva hadde vel verden vært uten 105 serie..... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var vel helst 1900-modellene som reddet Alfa? Da det var disse som var de første masseproduserte Alfaene...

Biler for folket, ja. Men billige og uten rafinert teknologi var hverken 1900 eller 105-serien... Sammenlign gjerne med hva andre produsenter pushet på 60-tallet. ;)

Det er en viss forskjell, Alfa produserer i dag biler for folket med både autopilot og diesel. Men hvor ligger dagens teknologi forsprang? Jeg syntes ikke at det holder med kun et forsprang innen bildesign...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var vel helst 1900-modellene som reddet Alfa? Da det var disse som var de første masseproduserte Alfaene...

Ja, og jeg refererte til dem lengre ned...

Biler for folket, ja. Men billige var hverken 1900 eller 105-serien... Sammenlign gjerne med hva andre produsenter pushet på 60-tallet. ;)

Det er helt riktig, men du må huske på at de aller fleste bilene i Europa i etterkrigstiden var små og billige. Det var vel bare Alfa og Mercedes og noen til som laget biler man virkelig drømte om.

Men uansett lang og kronglete historie: selv om Alfa frem til 50-tallet var langt mer uoppnåelig for de fleste enn Ferrari er i dag, så kom modellene vi regner som klassikere i dag til ene og alene fordi "økonomisjefen" kjipet ned og folkeliggjorde bilene.

Jeg sier det igjen: skulle likt å sett trynet på han som eide en 8C 2900 da gud og hvermann kom kjørende i 1900. Trynet på han som eier en "ekte" 1984 transaksel har jeg jo sett...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biler for folket, ja. Men billige og uten rafinert teknologi var hverken 1900 eller 105-serien... Sammenlign gjerne med hva andre produsenter pushet på 60-tallet. ;)

Vet at det ikke er dette diskusjonen handler om, men må spørre hva dere syns.

Er dagens Alfaer billige? 159 2,2 til 460tusen? Kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet billig, men ny Alfa er vel ikke billig? Jeg har ikke oversikten over nybilpriser, så jeg vet ikke hva annet man kan få til den prisen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye Alfaer koster omtrent det samme som alle andre sammenlignbare biler i sin klasse. Om du går amok i utstyrslista (skinnseter, sportspakke, Boseanlegg, senkesett, ekstra dører, selespeed, automat, Q-tronic, Ti, V6, blingfelger, gatebileksos etc.) blir det selvfølgelig en annen sak...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tor Willy setter ting fint i perspektiv.

Diesel og Alfa har jo lang historie. Enkelte har har tydeligvis problem med at diesel nå også går bra og at det ikke er kun driftsøkonomi som spiller inn for at noen velger diesel.

Automat var jo en slager på 164 også og det ville jo være en oppskrift på selvutslettelse å ikke følge etterspørselen på markedet.

Personlig vil jeg ikke ha automat (uavhengig av om det er med diesel eller bensin), men syns det er bra at alfa tydeligvis (iallefall på papiret siden ingen har prøvekjørt) nå har en teknisk bra automatkasse. Det har ikke altid vært tilfelle.

Mer salg av brødvare = mulighet som artigere varianter.

Cruisekontroll er genialt fordi du ikke mister lappen....

Sett den på 130-140 i 100-sonen på E6

60 i 60-sonen

De stedene er det sjelden artig uansett.

Fakta:

159 har blandt de mest avanserte 4-hjulsdriftsystemene på markedet

Det mest vridningssterke karosseri (mulig forbehold om at Volvo har noe i samme nivå)

Kjøredynamik i toppskikt. Ref felles europeisk sammenligningstest.

Så får man heller svelge vekthandikapet og ungå for mye pasta selv...

..mager trøst

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en viss forskjell, Alfa produserer i dag biler for folket med både autopilot og diesel. Men hvor ligger dagens teknologi forsprang? Jeg syntes ikke at det holder med kun et forsprang innen bildesign...

Med dagens tilstand i bilindustrien er det vel litt vanskligere å ha et tegnologiforsprang enn det var på 50 og 60 tallet? Og hvis det med teknologiforsprang menes lettere biler uten "dupeditter" så kan jeg ikke se annet enn ironien i det  ;)

Men duverden, det hadde nok blitt morsomt  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og teknologisk forsprang koster gjerne penger, og de har de ikke for mye av.. men de var vel først med common rail, så forspranget idag må vel ligge i dieselmotorene?  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel og Alfa har jo lang historie. Enkelte har har tydeligvis problem med at diesel nå også går bra og at det ikke er kun driftsøkonomi som spiller inn for at noen velger diesel.

Hvis det er Giulia Diesel du tenker på så var denne en flau historie utviklet av Perkins. Dieslene i 75/155 var heller ingen høydare. Så hvor er egentlig den lange historien du sikter til?

En diesel i dag går bra, men man har uansett kun området mellom 2000-4500 rpms som spillerom med en vanlig 1,9 JTD. Dette gjør at man må gire veldig ofte ved sportslig kjøring og man føler at man "butter" ut av svingene når det begynner og bli gøy (min erfaring). Moment er vel og bra, men kjøreopplevelsen i en Alfa er så uendelig mye mer enn dette (også i en bruksalfa). Om man velger diesel i en Alfa uten og så mye som tenke på drivstoffutgiftene vil jeg påstå at man ikke er ved sine fulle fem. Det er drivstoffutgiftene som er nøkkelen for de aller flestes valg av diesel i dag. Vis meg den Alfisten som ene og alene velger en diesel ut ifra motorkarakteristikken!

Som en ren bruksøse er diesel helt topp, nettopp pga fin kjørbarhet ved last og lave drivstoffutgifter. Men for og bli et substitutt for en bensiner så har motorene fortsatt en lang vei og gå. Jeg kunne godt tenkt meg en diesel selv som bruksbil for og få ned drivstoffutgiftene, jeg vil se på valget som det å gi og ta. Man får lavere kostnader, og man gir slipp på gleden ved og gire en snerrende motor på 7000 rpms. Heldigvis har jeg flere biler og velge mellom, tror neppe at jeg hadde klart og leve med kun en diesel.

Cruisekontroll er genialt fordi du ikke mister lappen....

Evt ta kollektivt, da er du helt sikker på og beholde lappen. Makan...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En diesel i dag går bra, men man har uansett kun området mellom 2000-4500 rpms som spillerom med en vanlig 1,9 JTD. Dette gjør at man må gire veldig ofte ved sportslig kjøring og man føler at man "butter" ut av svingene når det begynner og bli gøy (min erfaring). Moment er vel og bra, men kjøreopplevelsen i en Alfa er så uendelig mye mer enn dette (også i en bruksalfa). Om man velger diesel i en Alfa uten og så mye som tenke på drivstoffutgiftene vil jeg påstå at man ikke er ved sine fulle fem. Det er drivstoffutgiftene som er nøkkelen for de aller flestes valg av diesel i dag. Vis meg den Alfisten som ene og alene velger en diesel ut ifra motorkarakteristikken!

Som en ren bruksøse er diesel helt topp, nettopp pga fin kjørbarhet ved last og lave drivstoffutgifter. Men for og bli et substitutt for en bensiner så har motorene fortsatt en lang vei og gå. Jeg kunne godt tenkt meg en diesel selv som bruksbil for og få ned drivstoffutgiftene, jeg vil se på valget som det å gi og ta. Man får lavere kostnader, og man gir slipp på gleden ved og gire en snerrende motor på 7000 rpms. Heldigvis har jeg flere biler og velge mellom, tror neppe at jeg hadde klart og leve med kun en diesel.

Jeg kryper til korset og tilstår; - diesel Alfa er no dritt, og det er helt suverent....  Som landeveiskrysser er den heeeelt suveren, bortimot brutal, dreimoment overalt, alltid, bare å gi jernet så skyter det i vei...... men når jeg skal ut og danse på småveiene på Toten, da er det en liten sjarmør fra Torino som vinner om dagen.... 903 cc lettere modifisert med Abarth snacks, DA kommer gliset... ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...