Gå til innhold
Fredrik

Chiptrimming av GTV6

Anbefalte innlegg

Jeg ble fortalt at en Uni-chip ville optimalisere motoren i forhold til kammer og tenningspunkt mv.

Jeg har en 3 L 12V med SZ-kammer og CSC-rør. Flissundet(Tuningspesialisten) skal ha en bra bunke laken for jobben. Er det noen som ar kjennskap til denne dyno-benk-optimaliseringen? Er det verdt innsats og penger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Unichip og montering av denne på en 155 2.0 TS var i størrelsesorden 6000 SEK for 2 år siden (inkludert rullende landevei). Men det kan jo være at det trengs ytterligere ombygging for din.

En bekjent i DK har en 75 3.0 med QV kammer, ett eller annet grenrørsystem og med unichip. Den er målt til 212 HK på rullende landevei.

Øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Unichip og montering av denne på en 155 2.0 TS var i størrelsesorden 6000 SEK for 2 år siden (inkludert rullende landevei). Men det kan jo være at det trengs ytterligere ombygging for din.

En bekjent i DK har en 75 3.0 med QV kammer, ett eller annet grenrørsystem og med unichip. Den er målt til 212 HK på rullende landevei.

Øyvind

Dette må jo bety at effekten på disse bilene orginalt er målt på hjula og ikke i motor?  Eller?

212 på rullende landevei bare med grenrør, chip og qv kammer syntes jeg hørtes utrolig mye ut med mindre de orginale 188 hk faktisk er ut på hjulene og ikke i motor...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredrik:  Utgangspunktet for chipping er jo at du må ha Motronic systemet på din bil, altså synlig tannkrans foran på reimskiva di.  Hvis det er så kan den programmeres om fra sparemodus til effektmodus, fra 184 hk til nærmere 200.  Prisen for en slik chip ligger rundt 6000 kanskje pluss montering, evt fullstendig programmering i benk.  Om du synes at det er pengene verdt blir jo opp til deg selv, vanskelig for andre å si.  Først når du har fått resultatet og betalt kan man vel egentlig si om det var pengene verdt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først så må mr. Rocco få sjekket om han har Motronic (75/164) eller Jetronic (GTV6) sprut. Er det Motronic så er styringsenheten lokalisert på passasjersiden merket med nettopp 'Motronic'. Jetronic derimot er et avlegs analogt system, følgelig inneholder dette systemet ingen EPROM for software. Ergo er det ikke andre ting og gjøre her enn og endre på komponentverdier for og endre på motorens parametre. Motronic derimot inneholder MAP'er lagret i EPROM for både innsprut og tenning, så her kan man få en viss ytelsesøkning ved og optiimalisere disse verdiene (populært kalt chiping).

Hvis man har Jetronic sprut og ikke ønsker og svi av en masse penger og tid så ville jeg ha tittet på dedikerte datatenningsystemer som f.eks. MegaJolt, jeg tror det er mye og hente på et slikt system i forhold til standard fordeler med gammeldags Hall-giver og konservativ tenningskurve. Terskelen er ogsåmye  lavere her enn f.eks. ved montering av komplett Megasquirt inkl. tenning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man har Jetronic sprut og ikke ønsker og svi av en masse penger og tid så ville jeg ha tittet på dedikerte datatenningsystemer som f.eks. MegaJolt, jeg tror det er mye og hente på et slikt system i forhold til standard fordeler med gammeldags Hall-giver og konservativ tenningskurve. Terskelen er ogsåmye  lavere her enn f.eks. ved montering av komplett Megasquirt inkl. tenning.

Jeg har null peiling på el.insprøytning og/eller tenning....

Hva snakker vi i kroner og øre ved en slik konvertering til MegaJolt Stian?

Hva ville delene ha kostet? Hva koster montering, og kan f.eks en som har litt erfaring med Megasquirt eller lignende f.eks enkelt montere MegaJolt uten alt for mye tidsforbruk?

Det hadde vært artig og prøvd noe slik hvis det ikke er altfor dyrt, og hvis noen ville hjulpet med skruingen/justeringen  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Figuren hos Tuningspesialisten sa at prisen var fra kr. 8500,- inkludert moms.

Han nevnte ingenting om L-Jetronic eller Motronic.

Han sa at det ville bli satt inn en uni-chip, eller at de ville gå direkte inn i det eksisterende styringssystemet.

Prisen inkluderte justering i benk og noe lambda-kål, men jeg har vel ingen lambda-sonde?

Kanskje han ikke hadde greie på det han snakket om? At han bare svarte litt generelt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje han ikke hadde greie på det han snakket om? At han bare svarte litt generelt?

Jeg har troen på det siste. Har du noen data på denne Uni-Chipen? Evt. en brosjyre du kan skanne? Fabrikat?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øyvind

Det beste er likevel økningen i dreiemoment over en større del av turtallsregisteret, dvs. bedre kjørbarhet. Med tanke på 3,0 og seks sylindrer som allerede i utgangspunktet har bra kjørbarhet, blir dette bra.

Men, riktig som nevnt av andre mhp. krav til synlig tenningsgiver i en eller annen form.

Ref. Alfanytt nr.3, 2003.

forøvrig er produsenten Dastek i Sør-Afrika (tror jeg).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øyvind

Hei, er ikke helt sikker på hvordan de gjør det (har ikke spurt), men du får oppgitt motoreffekt samt transmisjonstap på disse målingene. Gjorde det ett par ganger på V6 TB for å se effekten av chiptrimming.

hilsen Øyvind

Dette må jo bety at effekten på disse bilene orginalt er målt på hjula og ikke i motor? Eller?

212 på rullende landevei bare med grenrør, chip og qv kammer syntes jeg hørtes utrolig mye ut med mindre de orginale 188 hk faktisk er ut på hjulene og ikke i motor...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor trekker man 155 TS som man vet har Motronic system inn denne debatten som omhandler V6'eren? ::)

Poenget her er om bilen til Rocco har fått transplantert 3-literen sin med komplett Motronic ledningsnett og ECU eller om motoren fremdeles benytter seg av Jetronic sprutet fra 2,5 literen. Er sistnevnte en realitet så kan han IKKE benytte seg av Uni-Chip da denne er beregnet for og spille sammen med en intelligent ECU (les; Motronic). Motronic er altså en forutsetning for og kunne optimalisere vha en Uni-Chip.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva snakker vi i kroner og øre ved en slik konvertering til MegaJolt Stian?

EDIS-deler: ca. 300,-

Aluboks, PCB og komponenter: ca. 500,-

Noen ledninger

Skjermet kabel til VR-sensor

Vet du hvordan en loddebolt fungerer så klarer du og lodde opp kortet i løpet av en kveld, veiledningen på nettet er veldig intuitiv og grei. Man har to valg; enten kan man bygge en versjon for MAP eller så kan man velge en TPS-løsning. Har du planer om sinna kammer så er en TPS-løsning absolutt og anbefale. Selve utfordringen er og få laget braketten for VR-sensoren og å finne en lineær TPS som du kan benytte. Her ville jeg ha kikket på braketten fra en 75 Motronic og rappet braketten fra denne hvis mulig. Fordelen med og begynne i denne enden er at det vil lette en evt. overgang til Megasquirt senere. Jeg har stgor tro på at V6'eren kan dra nytte av et skikkelig tenningsanlegg.

Hvorfor ikke prøve seg på noe nytt som f.eks. MegaJolt tenning og 6 stk Mikuni forgassere? Det tror jeg kunne blitt litt artig. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke bare loddemester rph lage noen megajolter og selge gjennom bottegaen? ;D

Fordi han er makelig anlagt og vil helst ikke gjøre annet enn og slappe av i en liggestol med en kald pils. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor trekker man 155 TS som man vet har Motronic system inn denne debatten som omhandler V6'eren? ::)

Veeel, det kan jo være fordi han spurte om noen viste noe om hva Unichip og justering på rullende landevei kostet. Bare en tanke ;-)

Siden han ikke sa hva han hadde slags innsprut ble det tatt forbehold om det.

Det står en del info om Unichip her: http://www.jrsmotor.se/

(hjemmesiden til produsenten er ikke så veldig bra)

Jo, ja Fredrik, hvis du har Motronic så er det gode muligheter. Har du det antikvariske systemet fra 2.5 literen så er det tydeligvis høyst usikkert. Forøvrig så er det flere som er interessert i å gå sammen om noe samkjøp til V6'erene for å få ut potensialet av modifikasjonene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDIS-deler: ca. 300,-

Aluboks, PCB og komponenter: ca. 500,-

Noen ledninger

Skjermet kabel til VR-sensor

Vet du hvordan en loddebolt fungerer så klarer du og lodde opp kortet i løpet av en kveld, veiledningen på nettet er veldig intuitiv og grei. Man har to valg; enten kan man bygge en versjon for MAP eller så kan man velge en TPS-løsning.

Lommerusk altså  :)

Da gjenstår det bare en tupp i ræva for å sette meg igang, og litt tid til overs. Kanskje et prosjekt for neste vinter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik at alle 3-litere fra 75 ble levert med Motronic?

I så fall har jeg vel muligens en søppelsekk med nødvendige remedier. Grappa & Uhu var så vennlig å sende det meste av det de fant nede motorrommet på donoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik at alle 3-litere fra 75 ble levert med Motronic?

I så fall har jeg vel muligens en søppelsekk med nødvendige remedier. Grappa & Uhu var så vennlig å sende det meste av det de fant nede motorrommet på donoren.

første serie 75 med 3 liter hadde en sein utgave av Jetronic sprutet som er litt oppgradert fra det i GTV6'en. Dette sprutet har både jeg og Patriq i våre biler. delenr slutter på 134 i motsetning til 117 på gtv6. Ellers er nr likt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredrik

Som jeg skrev i forrige innlegg, titt foran nede på motoren, reimskiva.

Er det en tannkrans foran der så er det en 75QV motor og Motronic

Hvis det ikke er tannkrans på reimskiva så er det en L-jetronic variant som ble brukt på 75.

Enkelt og greitt?

post-919-14779318808965_thumb.jpg

post-919-14779318810051_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...