Gå til innhold
Peab

SZ Kammer V6

Anbefalte innlegg

Masse prat om SZ kammer rundt om men sjelden refereres det til de faktiske spesifikasjonene. Hva er komplett spec. på disse kammene ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne jo bare spurt meg Per, har jo litt av hvert av opplysninger til modellen: Faktiske data

Her skal du få 5 kamtyper til sammenligning:

innsug   durasjon løft               eksos   durasjon  løft       overlap  løft/TDC

Original 2,5 fabrikk:     37-61       278*     9mm           60-24  264*     6,4mm     61*

Original 3,0 75          32,5-67,5   280*     9,1mm        60-24  264*     6,4mm     56,5*

SZ/QV kammen:        33-74        287*    10,1mm       67-30  277*     6,4mm     63*

C&B 104.294S:          33-81        294*    10,4mm       66-18  264*     6,4mm     51*      0,9/1 mm

C&B 114.300C          45-75        300*    11,4mm      77-47  304*    8mm        92*      4/3.9 mm

Ut av dataene kan man lese at SZ kammen har 1 mm høyere løft enn standard og ca 10 grader mere åpningstid, samtidig som overlap bare såvidt øker. Motoren puster bedre uten at ovelap får ødelagt jevn gange ved tomgang i forhold til original. 

C&B kammen har bedre åpningstid enn begge de andre på innsug, men eksossiden er veldig snill, så denne blir en mellomting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda, jeg kunne spurt deg direkte..og jeg regnet med at det var du som kom til å fremskaffe dataene her. Men kanskje noen andre der ute satt å lurte på akkurat det samme som meg; da fikk vi spredd litt informasjon her i samme slengen.  :)

Takk for infoen ihvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har redigert inn 3L kamdataene i tabellen overfor.  Kammene for 2,5 og 3,0 har  forskjellige delenummer og data.  Forskjellene ligger kun på innsugsida, med litt annen timing. Resultatet er noe dårligere overlap for 3Literen og derav noe roligere gange.  Hadde man bare valget mellom disse to kammene tror jeg nok 2,5 kammen hadde passet meg best.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gabor: Du skulle ikke ha dataene til kammene som sitter i Spider 3.0 V6?

Etter hva jeg forstår er de også forskjellige fra tidligere V6-motorer, med mindre åpningstid og mer løft, særlig på eksossiden. (Håper jeg oversatte det riktig.... :-\ ) Greit nok med SZ-kammer, men hvis det kan gjøres morsommere?

Det er prøvet ut i en 155 av Squadra Tuning sammen med en mindre modifikasjon på LMM'en og selvfølgelig tilpassing av software'en. Legg også merke til luftinntaket....  :) Om ikke språket er forståelig, taler vel kurvene for seg selv.

http://www.squadra-tuning.com/Specials/155-V6.htm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre, Alfetta, har ikke data til de kammene.(altså 916 Spider 3L 12V)

Colombo & Bariani har jo noen slike kammer som du nevner, høyere løft, men kortere åpningstid. Kunne kanskje vært noe å prøve med? Denne er ikke med i listen jeg laget ovenfor:

AR6.105.282S   set  Stradale Massimo  10.5  6.4  29° - 73° / 65° - 21°  2 / 1.3 

denne har altså  282*/266* og overlap 50*

En ganske snill kam altså, med brukbar løft på innsug.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...