Gå til innhold
Lucky

Nedkjøring av turbomotor

Anbefalte innlegg

Det er "allmenn viten" at en turbomotor må kjøres ned etter hard kjøring før den kan parkeres. Kan jo til og med få tak i timer-systemer som lar bilen gå på tomgang i et bestemt antall minutter etter at bilen er forlatt.

Men hvorfor? Skjønner at ting må kjøles ned, men hva kan skje galt dersom dette ikke blir praktisert? Er nysgjerrig, og har ikke tenkt til å prøve det ut for å se hva som skjer.  ;)

-Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snurrebassen snurrer og hastigheten på snurringa avgjør hvor lenge den snurrer etter du har stoppet motoren, og når motoren stopper stopper sirkuleringen av oljen, da får ikke snurrebassen smøring annen en den som sist ble pumpet inn, så pointet med å la bilen gå litt på tomgang er å få ned hastigheten på snurrebassen mest mulig før man stopper motoren, vips så lever kanskje turboen litt lengre....... noe i den duren..... Snurrebass snurrebass !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stopper motoren, stopper oljetilførselen. Og på eldre turboer er oljen eneste kjøling.

Det som skjer er at det blir så varmt at oljen kokser seg på aksling, lager og tettinger.

Nyere turboer har vannkjøling, og oljene i dag er bedre, så problemet er nok ikke så stort i dag som for 20 år siden.

Men det er ingen dum tanke å "kjøre ned" motoren likevel om man kommer rett fra autobahn og inn for en pissepause.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På nye turboer er også oljen den eneste kjølingen! Ihvertfall på de av litt størrelse  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en forholdsvis inspirert kjøretur i fjor sommer, var turboen rødglødende. Da tok jeg en liten rolig kjøretur etterpå..  ;D Eller pleier jeg alltid å ta det rolig den siste biten hjem, eller ta en liten ekstra tur dersom jeg ikke klarer det.  ;)

Etter hva jeg vet er det orginal turboen som fortsatt sitter på Uno'n, og den har gått 240000km. Går det an å si en gjennomsnittlig levetid på en turbo?  På Uno'n er det en relativt liten en, IHI RHB5.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt an på hva slags kjøring den har blitt brukt til, samt hvor flink man er til å kjøle den ned og ikke minst om det er brukt god olje på bilen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg vet er det orginal turboen som fortsatt sitter på Uno'n, og den har gått 240000km. Går det an å si en gjennomsnittlig levetid på en turbo?  På Uno'n er det en relativt liten en, IHI RHB5.

Det er samme serie som det sitter 2 av på Maserati V6. De fleste er vannkjølt. Det fremgår av den fulle betegnelsen. RHB5 angir serien, eller størrelsen om du vil. Har du hele betegnelsen?

Relativt liten, ja det mente jeg og til jeg så en på en 40Hk industridiesel motor. Helledussen! Rene fingebølet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betegnelsen er enten VL2, VL3 eller VL5, IHI RHB5 Jeg har ikke hatt den ute, så jeg har ikke fått sett skikkelig på den, men den skal se slik ut:

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4499&g2_serialNumber=1

Vet dessverre ikke om bildet er av en VL2, VL3 eller VL5..  Finner alt for lite info om disse turboene på nettet.  :-\

Har lest meg til at den er både vann og olje avkjølt. Ihvertfall VL5. Gleder meg til å komme meg hjem så jeg kan få utforska Uno'n litt. Mange rare vifter og slanger jeg ikke vet hvor går hen.  :)

Er det akkurat denne typen/størrelsen som sitter på Maserati V6? Vet du hva de bruker på V8?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt an på hva slags kjøring den har blitt brukt til, samt hvor flink man er til å kjøle den ned og ikke minst om det er brukt god olje på bilen!

Kjøringa de 11 første åra til Uno'n tipper jeg var rimelig hard. Når fadern kjøpte den, var det umulig å gire ned til 2. gir, og 3. var umulig både opp og ned. Tipper dette gjenspeiler bruken av bilen. Men etter det har den levd et godt liv. Kjører på helsyntet, husker ikke helt navnet men mener det er no Castrol-greier. "Olje-freakene" ( ;)) her syns sikkert det er et under at den fortsatt går.  :P Bytter olje/filter høst og vår.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...