Gå til innhold
JR GTV6

Hjelp - hva er riktig ventilklaring 3.0 12v?

Anbefalte innlegg

Setter inn nye kammer fra 2,5 i en 3.0 12v. Mener dette er like kammer og de passer om hverandre eller er de bare nesten like? Har med topplokkene på hytta og mekker litt men glemte selvfølgelig permen med notatene over ventilklaring - noen som kan gi et kjapt svar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målene er slik 0,5 mm på innsug(justeres med shims) og 0,25mm på eksos, måles på kammen og justeres på vippearmen.

Ifølge dataene på kammene 2,5 /3L så skulle de være forskjellige med best data for 2,5L, så vidt jeg husker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk ikke noe svar om kammene passer om hverandre, har montert dem men med 0.3 klaring virker de trege å rotere for hånd. det er C & B S1 kammer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De skal passe om hverandre.  Trege å rotere ?  Ventilfjærene gjør at det blir litt kraft som må til for å dra dem rundt. Det er normalt. Eller er det noe annet som subber ? Sjekk at kamlobene har klaring mot gods ved innsugsventilen når du roterer. Der kan det være litt trangt.

C&B S1 ;  Er det 104.294S du har ? Det står stemplet artikkelnummer på den ene kammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du forteller jo ikke noe om premissene, så vi må gjette.  Tar du å roteterer kammen uten ventiler og fjærer skal det ikke være noen motstand.  Hvis det er det, så sjekk om det er grader i kammen!  Når ventiler og fjærer er montert så er det selvsagt motstand fra fjærkraften som må overvinnes.  C&B kammene er laget for 12V motorer uten å spesifisere 2,5 eller 3,0, altså de går om hverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har løst promblemet med treg rotering, litt grader laget av de som slipte ventilene - i kanten der hetta over ventilfjærene skal ned i, litt trimming der + olje så går alt som smør.  :) Ang kammer så er det ikke noe nummer på dem, kun merking mellom første opplagring og første ventil i forkant motor, merking er: S 1 1    Har originalemballasjen og den har heller ikke noe nummer.

Imidlertid er det følgende merkelapp:

Profilio: S1 6CIL

ASPIRAZIONE intzio: prima del p.m.s. 30 grader, fine: dopo il p.m.l. 70 grader

SCARICO inizio: prima del p.m.l. 70 grader, fine: dopo il p.m.l. 30 grader

GIOCO PUNTERIE 0,5 controllo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm.. om jeg har regnet riktig har du da:

durasjon in 280grad

durasjon ex 280grad

overlap 60grad

lobeseparasjonsvinkel 110grader

Det høres ut som en fin kamaksel. Hva slags motorstyring satser du på å bruke når motoren er ferdig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt disse kammene i 2,5 motoren og den var ganske vill over 3000 rpm, har ikke bestemt noe for tilførsel av suppe ennå, har 3.0 komplett liggende men det er mye styr med å konvertere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal man sitere ventilklaringene ordrett fra boken så skal innsug ligge mellom 0.475 og 0.500mm. På eksos skal det være mellom 0.225 og 0.250mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...