Gå til innhold
Ottar B

164 3.0 V6 -93 startproblem

Anbefalte innlegg

Startproblemet begynte første gang sent på høsten - 05, før dette gått fint og startet greit. Opplevde at motren ikke ville tenne. Kom etter noen minutter med gjentatte startforsøk, og startet og gikk siden greit til nyttår. I streng kulde identisk problem. FIkk lirket den i gang med startgass - kjørt den fra fjellet og hjem, stoppet i gården, og så samme problem, bortsett fra at den da ikke kom i gang. Slept til Birger Lie i Porsgrunn ( som hadde Alfa tidligere og ulikt visse andre verksteder viser entusiasme rundt bilene). De tittet litt her og der, lot den stå inne et døgn, og bilen startet igjen. Startet og kjørte hjem. Fra dette tidspunkt starter bilen bare sporadisk, til den en vakker dag noen uker etter gir seg helt, vi er da i januar og det er meget kaldt, også i garasjen. Merkelige ting skjer. På tips og div. feilsøk og mistanker byttet coil,- ingen endring,  coilledning- ingen endring, plugger (gnist som kommer og går), og nå sist bensinpumpe  ( som var temmelig grov i målet). Sett over fordeler, bachelittfjær...alt ok.

Det må sies at jeg satte bilen "bort " fra februar til nå i mai - og det som skjedde var at vi da fikk bilen i gang igjen, den startet og gikk suverent/ helt som før en hel helg - til den plutselig ga seg igjen.

Status i dag: Bensinpumpe går (helt ny) - med strøm rett på. Får bensin frem til motor - en liten stund - spruter fint ut slange foran -  men littt senere - ikke bensin ut slange foran. Ikke sjekket gnist i dag (glemte av alle ting pluggnøkkel hjemme - og bilen stoppet sist på Valle/ sår der) - men tidligere har vi hatt god gnist enkelte ganger , andre ganger helt dødt.

Det virker jo som et problem som handler om en eller annen form for overordnet styring av signaler, ting skjer ikke i riktig rekkefølge og fungerer bare periodisk og sporadisk. Har sett over alle lednigner og kontaktpunkter inkl. til topp-punktsmåler.SAtt inn nye styrereleer ( de to som sitter foran ved radiator). Har jo tenkt på et hjerneproblem, men har av fått klare råd om at dette ikke er et hjerneproblem.Det sitter en DEFA alarm i bilen, den skrur seg av og på ved åpning og lukking av dører slik den alltid har gjort. Har koblet fra batteri over tid mange ganger > 5 min også i dag - har forstått at det gir en nullstilling av hjerne.

Så slik er soga. ER det noen der ute som har et råd tro? Akkurat nå er jeg helt tom for ideer.

Helsing Ottar. Spidern oppfører seg nå heldigvis bra - men helt bra for psyken er dette ikke. Syk 164 er ikke bra for humøret nei.     

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags motorstyring har du? Jeg sliter med NØYALTIG samme problem på min GTV6!! Men jeg får stort sett start på den hver gang jeg prøver da... er bare det at jeg må prøve 20-30 ganger før den fyrer mer og mer for hver gang jeg vrir på tenninga helt til den plutselig starter. Har den stått stille i over 10-12 timer så er det sjelden den starter uten noen form for protest, men om jeg bare parkerer den noen minutter eller 3-4 timer så er det stort sett ikke noe problem. Har jeg først fått fyr på den så går den bra og viser ingen tegn til at noe er galt... Har begynt å irritere meg kraftig da jeg nå i dag (for andre gang på 2-3 uker) måtte ha hjelp av noen med startkabler for å fortsette med startprosessen til den plutselig fyrte...

Spytt ut dere med erfaring :)

Kan det ha noe med "dødmannsbryteren" å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv og bytt veivakselføler. Om denne svikter,registrerer ikke hjernen at motoren går, og sender derfor heller ikke noe strøm til tenningen..

Og ja, feil i denne kan være sporadisk.

Rune.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv og bytt veivakselføler. Om denne svikter,registrerer ikke hjernen at motoren går, og sender derfor heller ikke noe strøm til tenningen..

Og ja, feil i denne kan være sporadisk.

Rune.

hvor sitter denne?  Er det denne som sitter i framkant på svinghjulet på bilene med Motronic?  Jeg har nemlig en sein verson av L-Jet som satt på vanlig 75 3 liter som ikke er QV  :-\

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfanatiker: tror ikke bryteren som du kaller dødmann er feilen din. Hvis det er den som skal stoppe utstyret i tilfelle rundvelt. Denne bryteren er on/off. Er den off er det helt dødt. Ett tips kan være å sjekke kaldstartsinjektoren. Er den tett vi bilen være vanskligere å starte. Videre vil en defekt vanntempsensor kunne gi problemer ved kaldstart. Du nevner jo at den starter lettere når den er varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Peab: Kaldstartinjektoren (om det er den på høyre toppdeksel) er i bra stand og jeg har testet den. Funker som hakka møkk. :)

Vanntempen min inne i bilen fungerer, samt den KAN finne på å være vrang om bilen er varm også. Men SVÆRT sjelden. Har skjedd ved 2 tilfeller siden 11. Mai...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig sjelden at det er samme vanntemperaturføler for kontrollenheten og instrumentet.

Jeg holder med Peab.

Drivstoffroblem ved kald motor skyldes oftest temperatursensor, kaldstartventil eller injektor.

Sjekk at temperatursensor har 2-3Kohm ved rundt 20 grader, og at kontakten ikke er irret og ledningen hel.

Sjekk at du har spenning over forbindelsen inn til kaldstartinjektoren ved kald motor.

Motstanden over injektoren skal være rundt 4 ohm.

Ta ut kaldstart injektoren og få en hjelper til å holde den med spissen ned i en flaske/glass og dra på starteren med kald motor. Det skal da sprute bensin ut av den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig sjelden at det er samme vanntemperaturføler for kontrollenheten og instrumentet.

Jeg holder med Peab.

Drivstoffroblem ved kald motor skyldes oftest temperatursensor, kaldstartventil eller injektor.

Sjekk at temperatursensor har 2-3Kohm ved rundt 20 grader, og at kontakten ikke er irret og ledningen hel.

Sjekk at du har spenning over forbindelsen inn til kaldstartinjektoren ved kald motor.

Motstanden over injektoren skal være rundt 4 ohm.

Ta ut kaldstart injektoren og få en hjelper til å holde den med spissen ned i en flaske/glass og dra på starteren med kald motor. Det skal da sprute bensin ut av den.

Hvor sitter denne kaldstart injektoren som skal sprute bensin? Forøvrig tviler jeg på at det er bensintilførsel som er problemet mitt. For det stinker bensin hver gang jeg sliter med å starte den. Men den fyrer ikke... Coil er ny, fordelerlokk er nytt, rotor er bra, coil-ledning måler 1k ohm 5 pluggkabler måler 2,5k ohm og den siste 5-6k ohm (ja jeg skal bytte dem pga den siste, men tviler dette er problemet). Plugger ser greie ut (har dog ikke sjekket hvordam dem ser ut da bilen nekter starte, men trolig våte)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kaldstartsinjektoren kan feile på to måter. Enten kan den bli tett eller så kan den begynne å lekke. I siste tilfelle får motoren for mye bensin. Kaldstartsinjektoren sitter på baksiden av trottlespjeldet, ser ut som en injektor (vil tippe lyseblå). Festet med to skruer (og en el-kontakt). Siden din bil har uorginalt setup, så kan det godt være at det ikke er noe galt noe sted, likevel er kan tuningen være feil, (2.5 sprut, 33 tenning, 3.0Lmotor). Ett tips hvis motoren får for mye bensin når kald er helt enkelt å nappe av el-kontakten på kaldstartsdysen og se om det hjelper på situasjonen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har 3 liter motor og 3 liter sprut. Sprutet jeg har var som nevnt orginalt i vanlig 75 3 liter som ikke er QV. Har nøyaktig samme oppsett på min bil som Patriq Backlund har på sin både hva gjelder sprut og tenning. Men kan jo lete etter den kaldstarsinjektoren. Siden bilen min lukter bensin innimellom og spesielt når den nekter å starte så kan det kanskje være denne som er lekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et Bosch motronic styresystem, men har altså fått klare råd om at det sannsynligvis ikke er dette. Topppunktsføler-( det er vel det samme som veivakselføler?) har vært nevnt som en mulighet tidligere - syntes det hørtes litt vrient ut -  er det noen som har et tips på hvordan det går an å sjekke om dette er feilen - eller er det bare å bytte "på sykehistorien"? Tips om fremgangsmåte / hva som kreves av deler?

Forøvrig : Tusen takk for respons! Ottar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ottar: Tråden din ble kanskje kapret litt her.. men ditt problem høres så spesielt ut at det er vanskelig å peke på noe konkret som skal kunne gi de symptomene som du nevner. Jeg funderer litt på om det kan finnes noen form av jordingsfeil.  Om veivakselføleren er dårlig, så burde ikke det påvirke bensinpumpen synes jeg. (du sa vel at denne fikk strøm rett inn og likevel gikk den intermittent) Det er ikke den som er dårlig da ?

Hvis du bor i Osloområdet og vil teste på veivakselføler, så har vi en slik liggende i garasjen fra en 164. Denne kunne du sikkert få låne for litt testing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Ottar: Jeg kjenner ikke den utgaven av kontrollenhet som du har, men det er veldig vanlig at de ikke legger inn bensinpumpereleet dersom det ikke kommer pulser fra veivakselføleren. Da konkluderer den med at motoren ikke går, og en motor som ikke går skal ikke ha bensin. Dette har med sikkerhet etter ulykke å gjøre. Det er ikke uvanlig at det er noen klurige forriglinger av bensinpumpereleet.

Du skal derfor være forsiktig med å peke på pumpa bare fordi den ikke går. Sjekk spolespenning inn på releet. Er den ikke tilstede, så er nok pumpa et symptom, ikke en feil.

Peab: Vi kan jo ikke alltid være enige da vet du.  :D

Var det ikke interesse for KKK?

Edit: En av disse forriglingene sitter i luftklaffen. Om den er helt stengt (kniper), da stopper pumpa. Jeg tror Peab har nevnt dette før, men et godt poeng kan gjerne gjentas. Jeg har vært borti dette på en <tør ikke si det> der demperen begynte å knipe. Så om klaffen lukket litt raskt så fikk den undersleng og satte seg fast. Etter noen startforsøk løsnet den igjen, og det gikk et stykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Einar: Vi er er enige vi  ;) Jeg tenkte nemlig på dette at pumpen sikkert skal stoppe dersom motor ikke går. Men jeg oppfattet teksten til Ottar som at ha hadde koblet 12V rett inn på pumpen. Da burde den gå jevnt synes jeg. Men hvis denne testen var ved å skru på tenningsnøkkelen og ikke ha motoren igang, ja da stiller det seg anderledes. Jeg er med på KKK jeg. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TAkk for innspill! Byttet bensinpumpe i går - den gamle gikk den og - selv om den var litt rusten i målet - så jeg er usikker på om den egentlig var problemet. Det merkelige er j oat ting varierer så veldig - eks. i går: Pumpa går fint ved å koble strøm rett på. Men så har vi plutselig ikke strøm på kontakten inn til pumpa. Tester noen ganger , og så kommer det plutselig plenty bensin - fullt trøkk. TIlsvarende tidligere: HAr strevet med å få gnist - og plutselig så fungerer alt i hopes - starter og går og oppfører seg som en drøm, går pent på turtall, ingen fusking, topp æks og helt suverent. Lurte jo da på disse releene som sitter foran ved radiatoren, for ved en anlednign tok jeg en "bankerunde/dra ut / sette inn " runde der foran - og fikke n opplevelse av at noe "positivt " skjedde ( sikkert bare tilfeldigheter. DIsse releene har med sekvensen av hendelser å gjøre ( tenning / bensin) har jeg fått fortalt - men nye releer gorde ingen forskjell. SÅ det med den topp-punktsmåleren høres jo ikke så dumt ut i mitt hode. Det er i høyeste grad det jeg vil kalle et periodisk både strøm og bensinproblem. Og iom at bensinsystem er ok , pumpe ok, (den gikk normalt en hel helg fo rnoen uker siden før den ga seg) , og gnist også er sterk og fin ( av og til)/coi er ny / coillednign er ny/ fordeler/ bachelittfjær virker okl/ plugger nye - så tenker jeg at det er noe "over" både bensin og strømsystemet - som har med rekkefølge / sekvens å gjøre. OG når de releene er utelukket - så er det vel noen muligheter igjen: Hjerne? ( som jeg har hørt ikke oppføreer sseg sånn når den er gåen), topppunktsføler, andre følere?(ligger en eller annen føler knyttet til luftinntak - vet ikke om den har noe med dette å gjøre? Og et jordingsproblem har jeg heller ikke tenkt på - det kunne kanskje oppføre seg slik?

Hvis stemninga samlet sett trekker i retnign av topppunktmåler er det vel bare å følge opp den teorien først kanskje?

   

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min garasjenabo Espen fikk plutselig ett meget merklig problem med sin bil. Den gikk litt, så stoppet den. Pumpen gikk litt stoppet litt om hverandre. Det hele oppførte seg meget klurig og uforutsigbart. Timevis med feilsøking uten hell. Så endelig ble feilen funnet. En interiørskrue hadde borret seg inn i en ledningskveil når dørlistene ble montert. Ut med rakkeren, ny isolering på det skadete området, og vips så var bilen helt fin igjen. Du kan jo tenke igjennom om du har montert noen høytalere el. før dette problemet kom. I så fall gå over det arbeidet som er gjort og sjekk at ikke det har introdusert noen kortslutninger.   

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å sjekke luftmengdemåler: Kom til den fra luftfiltersiden. Motoren av. Dytt til klaffen og la den falle tilbake. Da skal den treffe stopperen kontant "klikk". Det bør du kunne høre om det er lite støy rundt deg. Det skal også være lite motstnad (bare fjæra). Kan du kjenne at noe subber, så er det et problem. Disse gamle Bosch "klaffemålerene" er følsomme for backfire. Har motoren din "snøftet", så kan det skade demper-klaffen, og den subber på endel av vandringen. Har du en følsom "godfinger" så kan du kjenne det.  ;D

Samtidig finner du ut om det er andre forriglinger på pumpereleet. Sett på tenningen og dytt klaffen inn. Hvis pumpereleet da slår inn, så er det ikke forriglet mot veivakselsensor. Da skal det også slå ut om du slipper klaffen laaangsomt ut. Gjør det ikke, så kniper klaffen.

Sjekk selvfølgelig også sikringene. Har du korrosjon i holderen kan du ha periodisk kontaktfeil på en av sikringene til kontrollenhet eller pumperele.

Jording: Det er oftest umulig å beskrive resultatet av dårlig jording. Da skjer de merkeligste ting. Er du i tvil om jord er i orden, så fjern denne tvilen. Ialfall før du bruker penger på deler.

Releer: Er jeg i tvil om et rele er OK, så kastebytter jeg det gjerne med et annet rele for å se om feilen flytter seg til en annen funksjon. Det går selvfølgelig ikke med pumpereleet som er et spesiellt dobbeltrele. Men det går an å åpne et rele ikke-destruktivt. Ofte kan man se at det er et problem med det. Brente kontakter, smeltet plast, korrosjon osv.

@Peab: http://cuoresportivo.no/index.php?topic=11109.45

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heia og takk for mange tips! Sikringer virker i grunnen bra, er sett over flere ganger senest i går, har også hatt ut og inn alle synlige releer inni og i motorrom uten å se noe unormalt. Tok også litt tidligere i vinter i fa hverandre de to styringsreleene ved radiator som så fine ut , for sikkerhets kyld byttet jeg begge to også. HAr også gjort en flytteøvelse med releet bak ved batteriet som er likt til det ene releet foran, uten at noe problem flyttet seg.

Vi følger opp luftmengdemåler og den testen der som ble nevnt , skal bli interessant å se, takk for fyldig beskrivelse av testing.

Når det gjelder jording er jeg litt usikker på den biten - har ikke helt klart for meg hvordan den er jordet, og hvordan man går frem for å jorde bedre?

Og en ny leiterunde etter ting som kortslutter får jeg også ta, har konsentrert meg mest om det i motorrommet og baki, får sjekke litt mer inni kupeen, innvendig hendel til dør på sjaførsida foran gikk i høst, så der har det vært litt av og på med deksler og ting. Kunne sånt sett ikke passe så aller værst med tida problemet begynte på - kanskje.     

Hvis vi ikke lykkes kunne det jo være interessant å teste ut topppunktsmåler, er det en stor operasjon å sette inn tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve triggersensoren på veivakselen er i teorien veldig lett å få av. To skruer. Spørsmålet er hvor lett det er å komme til den. Selv om jeg har hatt en 164 for noen år siden, så hadde jeg aldri noe problem med den sensoren så jeg prøvde aldri å bytte den. Så jeg vet ikke hvor god tilgang man har til den. Det kan du jo kikke etter selv. Stikk hodet ned i motoren, og se om det ser ut som man kan få dyttet en arm med en unbrakonøkkel ned der. Ser det greit ut så er det gjort på 5 minutt vil jeg tippe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tusen takk for alle råd! Bilen står på Valle - stikker en tur ned i helga og følger opp noen spor med fattern ( bor der) - og melder uansett tilbake om hvordan dette barker i vei - skulle vi ikke klaffe med noe annet er jeg veldig interessert i å teste ut en annen sensor- takker for tilbud og melder inn hvis vi ikke klaffer med noen av de andre tipsa!!!

Ottar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veivakselføleren sitter nede ved reimskiva, som nevnt, men oppe i innerskermen, i motorrommet, har kablene en skjøtekontakt (svart, firkanta) Sjekk denne skjøten for ukontakt. Ved å ohme mellom stikkene, kan du også kontrollere om den virker. Husker ikke hvilken verdi den skal ha, men er det ikke motstand i det hele tatt, er den defekt. Men ettersom du har periodisk feil, kan det jo være vanskelig å konstatere feilen uten å prøve å bytte giveren.

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TAkk for tips! HAr sjekket denne kontakten - så bra ut- så det blir vel å prøve å teste ut en føler- hvis ikke andre tips som kan ha med slik periodisk feil klaffer - får se på det med jording, jakte en full runde på overledninger og sjekke ut spjell teorien - takker for alle innspill på rare periodiske startproblemer - alltid åpen for flere!! Etter snart 5 månedermed hanglende 164/ stort sett død - er jeg fortsatt midt inne i en diger krise(har til og med anskaffet en annen jobbbarnehagehandlekjøringsbil - våger ikke røpe merke)  - håper og tror jo at ting skal rette seg - motet litt tilbake nå etter alle gode innspill her!Alt kan repareres som det heter - men dette har vært litt stritt ja.Diger identitetskrise! Heldigvis en spider som fungerer fint og som fungerer som et godt antidepressiva. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som har tips om hva jeg kan teste på min samt hvor jeg finner "det" jeg skal teste?

Feil står forklart tidligere i tråden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett par sjekker av flap i luftmengdemåler og kaldstartsinjektor står forklart tidligere her. Begynn der og rapporter hva du finner.

Obs: den dingsen som sitter nede på toppdekselet med luftslanger heter "Auxilary Air Valve" Denne er åpen når det er kaldt og stengt når motoren er var. Det sier du at du har sjekket. Det er ikke kaldstartsinjektoren. Den sitter derimot rett bak trottlespjeldet og er lyseblå (hvertfall min er det)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde jeg bare hatt tid til dette tidligere  ::)

var ute nå og testet det med kaldstartinjektoren...  prøvde 3 ganger på rad med kald motor som har stått siden torsdag og den fyra HVER GANG uten å vise det minste tegn til protest  8)

TAKK PER  ;D

P.S  MÅÅÅ den være koblet til?  trenger jeg den i det hele tatt når bilen bare brukes om sommeren alikevel? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...