Gå til innhold
Evlenol

Noen som vet om denne bilen er trygg å kjøpe?

Anbefalte innlegg

Siden det er min bil så er jeg vel innhabil ;)

jeg har hatt det meste av alfaer og 145-en er verken bedre eller værre enn de andre alfaene jeg har hatt (og mye mye bedre enn 155-en jeg hadde før). Motoren er forøvrig den samme som gtv, 156, 166 etc etc har og foruten kamreim og lmm er disse bra. Kristian har nok vært uheldig med sin (han var å så på min før han kjøpte 155-en og det angrer han sikkert på nå - eller hva kristian? ;D).

Skal du ha alfa i den prisklassen så er nok 145 noe av det bedre, men noen toyota er det selvfølgelig ikke.

Forøvrig  er det nok bruk og vedlikehold som har størst betydning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg lar nå tallene tale for seg selv ;)

Men at det er en god og morsom bil å kjøre er jeg ikke i tvil om :)

De tallene der ville jeg tatt med en stor spade salt!!  Vet du om det er for biler i Norge eller Europa?  145/146 ble nemlig ikke tatt inn via offisielle kanaler. De fuglene som finnes er det da meeeget langt mellom. Så det statistiske gunnlager blir da heller skralt, og rommet for misvisninger er meget stort.

Sikker på at det er myye morro igjen i denne bilen. KJØP!!

:D Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg lar nå tallene tale for seg selv ;)

Men at det er en god og morsom bil å kjøre er jeg ikke i tvil om :)

De tallene der ville jeg tatt med en stor spade salt!!  Vet du om det er for biler i Norge eller Europa?  145/146 ble nemlig ikke tatt inn via offisielle kanaler. De fuglene som finnes er det da meeeget langt mellom. Så det statistiske gunnlager blir da heller skralt, og rommet for misvisninger er meget stort.

Sikker på at det er myye morro igjen i denne bilen. KJØP!!

:D Arve V

http://www.dinside.no/php/art.php?id=99001

Tror ikke det skal være nødvendig med "en spade med salt" når man ser på disse tallene... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den TUV-rapporten er vel ikke heeelt fersk ::) Det er vel en stund siden 145/146 ble produsert... Din Side er vel heller ikke kjent for å være oppdatert. Sjekk bilen, gjerne med NAF-test (selv om den ikke altid er like bra ::) ) og kjøp hvis det er bilen som passer deg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den TUV-rapporten er vel ikke heeelt fersk ::) Det er vel en stund siden 145/146 ble produsert... Din Side er vel heller ikke kjent for å være oppdatert. Sjekk bilen, gjerne med NAF-test (selv om den ikke altid er like bra ::) ) og kjøp hvis det er bilen som passer deg :)

Er det virkelig så vanskelig å innse at det faktisk finnes Alfaer med masse feil? ???

Men kan selvfølgelig hende at 145 har blitt noe oppgradert senere, men det kjenner ikke jeg noe til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det virkelig så vanskelig å innse at det faktisk finnes Alfaer med masse feil? ???

Men kan selvfølgelig hende at 145 har blitt noe oppgradert senere, men det kjenner ikke jeg noe til.

Det er jo ikke det det er snakk om, klart det finnes biler med masse feil både Alfa og det ene og andre merke, men at statistikk kan  lyve og være misvisende er da noe de fleste bør være helt klar over. F eks folk fra Sogn og Fjordane har den høyeste levealderen i Norge mener jeg å ha lest, men det betyr jo ikke at det er livsfarlig å oppholde seg andre steder  ;D ;D ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 1987-modell Peugeot 205 fra 1998 til 2004.

Alle lo av meg da jeg kjøpte den bilen, den kom til å ryke fra hverandre når som helst. All statistikk viste at Peugeot 205 var noe av det råtneste som det var mulig å få tak i.

Men den bilen var genial, det var svært lite tull med den. Så akkurat de statistikkene der tar jeg med en liten klype salt.

Men det jeg kanskje er mer på jakt etter er forumfolkets erfaringer med 2,0 TS som har gått langt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde den ikke vært så langt unna så kunne jeg ha funnet på å kjøpe den selv.. (+ at den var litt billigere)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjenner tydligvis ikke til 145 i det hele tatt, og da burde du vel ikke utale deg så skråsikkert som du gjør basert på noe du har funnet på nettet :-[

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde denne bilen det er linket til i første innlegget når jeg så etter bil for ca 2 år siden.

Og jeg har INGENTING negativt om den bilen... utrolig artig å kjøre!

Hadde jeg hatt råd nå, så hadde jeg faktisk vurdert den!

Men valget falt på 155en siden jeg alltid har hatt lyst på akkurat en 155 widebody Sport...

Men "vil ha" faktoren burde man kanskje ikke alltid følge...har jeg erfart  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med bruktbil tilsier at det er vedlikeholdet gjort av siste/forrige eiere, eller mangel på vedllikehold som bestemmer hvor god din neste bruktbil vil bli. Det være seg japansk, svensk, tysk eller italiensk bil.

Hva TS16v gjelder er det jo bare å vise til produsentens anvisninger om intervall for bytte av kamreimer  O G  løpehjul, dvs. 3 år eller 60" km, alt av hva som kommer først. Så lenge dette er dokumentert skulle det ikke være noen grunn til bekymring, sjølsagt sammen med at annet vedlikehold også er utført. Jeg har ingen betenkeligheter med å gå for en slik maskin igjen.

Lukka til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med bruktbil tilsier at det er vedlikeholdet gjort av siste/forrige eiere, eller mangel på vedllikehold som bestemmer hvor god din neste bruktbil vil bli. Det være seg japansk, svensk, tysk eller italiensk bil.

Hva TS16v gjelder er det jo bare å vise til produsentens anvisninger om intervall for bytte av kamreimer  O G  løpehjul, dvs. 3 år eller 60" km, alt av hva som kommer først. Så lenge dette er dokumentert skulle det ikke være noen grunn til bekymring, sjølsagt sammen med at annet vedlikehold også er utført. Jeg har ingen betenkeligheter med å gå for en slik maskin igjen.

Lukka til!

Men så vidt meg bekjent så var det vel andre ting enn regreimras som forårsaket motorhavari hos Kristian?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjenner tydligvis ikke til 145 i det hele tatt, og da burde du vel ikke utale deg så skråsikkert som du gjør basert på noe du har funnet på nettet :-[

Neida, jeg skal innrømme at jeg ikke kjenner 145 særlig godt, men å bare stikke en såpass annerkjent test under teppe bare fordi det ikke passer med sine egne forestillinger mener jeg blir litt for dumt.

Kun en her i denne tråden som har eid en 145 som sier seg fornøyd med den og det er han som skal selge den :P;)

Mener ikke å være frekk eller pessimist, men poenget mitt er at en såpass annerkjent test ikke bare er bullshit. Hvis man ser hvilken andre biler 145 har kommet i samme kategori med så er det mange andre tester som også understøtter disse funnene. Også tester av nyere dato. ;)

Slike tester viser selvfølgelig ikke noe om den eksakte bilen du skal kjøpe, men den viser noe av den generelle risikoen ved den bilen. Jeg kjøper f.e. ikke en Mercedes Vito fra 90-tallet bare fordi et par personer har god erfaring med denne bilen siden det meste av statistikk viser at den genrelle risikoen ved å kjøpe en slik bil er stor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så vidt meg bekjent så var det vel andre ting enn regreimras som forårsaket motorhavari hos Kristian?

Jupp, utslitte rådelagere ++...ved 175.000km, etter et hardt liv opp til da...

Følger man reimbytte til punkt og prikke og den alikavel ryker, så er det vel ikke værre ann at man får fikset havari på garantien...?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er alltid risiko med brukte biler.Hvis bilen har fulgt servicer og kjøper synes den er fin, er vel ikke dette noe å lure på. Hva får man for 59000,-? Kjøp!

Øivind H

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

som sagt før. UANSETT hvilken bil det er og hvilke tester den har strøket i så er vedlikehold det som betyr noe..

Min første 33(som jo heller ikke er rost i skyene for kvalitet) tålte daglig bank fra eier med fersk lapp og liten forstand meget lenge.. den hadde gått 225000 når jeg kjøpte den, og opplevde turtallssperre på kald motor stadig vekk.. (rådebank etter en vinter og en sommer med dette kjøret)

Vi VET jo at Alfa Romeo biler kan bryte sammen som alle andre biler, så lenge man vet hva som vanligvis ryker og tar forhåndsregler etter det kan man ha et langt og fint bilhold..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne ser jæ---- fin ut Har lyst på men har nok biler Kan ikke få "feil fri "bil til en slik pris Har du lyst,ta sjansen Du møter ikke mange lik bil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, jeg skal innrømme at jeg ikke kjenner 145 særlig godt, men å bare stikke en såpass annerkjent test under teppe bare fordi det ikke passer med sine egne forestillinger mener jeg blir litt for dumt.

Det er stor forskjell på 145/146 før og etter oppgraderingne som kom sammen med innføringen av TS-motorene.

Hvilken versjon av 145/146 denne testen gjenspeiler skal jeg ikke uttale meg om.... Men at en tysk bil kom på 1.plass i en tysk statistikk var jammen overraskende ::)

En kollega kjører Audi A4, og han har aldri hatt så mye tull med en bil. Han bruker i snitt 15000,- pr. år i rent vedlikehold, og han kjører lite og pent. Selv har jeg aldri hatt så store utgifter på noen av mine Alfa'r og de må tåle banekjøring, rødmerking på hver eneste tur og generelt inspirert kjørestil  ;D

I tyskland selges mange rimelige 145/146 med små boxer-motorer og 1.4 TS motorer. Disse er billige i innkjøp og får dermed ikke det nødvendige vedlikeholdet. Da er det ikke så rart slike biler kommer dårlig ut i brukttester.

Kjøper du toppversjonen av Alfa 145, noe denne aktuelle bilen er, av en Alfist som har vedlikeholdt bilen, så tror jeg det er mye bil igjen.

Hva får man egentlig for 59000,- idag?? Her får man jo en hel morsom bil for prisen av ett sett med vinterdekk, stereo og skinnseter i en Audi... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og - ikke minst - en eksklusiv bil. Det triller vel rundt flere Ferrari 360 enn Alfa Romeo 145 her i landet :)

"Ferrari 360? Næh - den er alt for vanlig, skjønner du"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun en her i denne tråden som har eid en 145 som sier seg fornøyd med den og det er han som skal selge den :P;)

Mener ikke å være frekk eller pessimist, men poenget mitt er at en såpass annerkjent test ikke bare er bullshit. Hvis man ser hvilken andre biler 145 har kommet i samme kategori med så er det mange andre tester som også understøtter disse funnene. Også tester av nyere dato. ;)

Slike tester viser selvfølgelig ikke noe om den eksakte bilen du skal kjøpe, men den viser noe av den generelle risikoen ved den bilen. Jeg kjøper f.e. ikke en Mercedes Vito fra 90-tallet bare fordi et par personer har god erfaring med denne bilen siden det meste av statistikk viser at den genrelle risikoen ved å kjøpe en slik bil er stor.

Eieren er en entusiast som er glad i bilen sin og tar godt vare på den, han har hatt den i mange år, OG IKKE minst er en av meget få i norge som har en slik bil. DA er vel han mange ganger bedre kvalifisert til å utale seg om bilen en en som har funnet noe på nettet som han vet minimalt om. ::)

145/146 er garantert ikke noen katastrofe kvalitets messig, og som sagt av andre her, motoren er i bunn og grunn den samme som ble brukt i 156 helt til den nye JTS motoren kom 2004.

Hadde satt stor pris på om vi kunne slippe slike utspill / bombastiske utsagn basert på løse kvister og somerfugler her inne. Innbiller meg at alfisti er et bittelite hakk mer gentlemenn / reale en den gemen hop (men det er nok desverre bare noe jeg innbiller meg :'()

Forøvrig, statistikk er ikke sannhet, kun et (fandens) verktøy, og kan bli brukt til å bevise det en har mest lyst til å bevise. Hva som kommer ut er helt avhengig av hv en putter inn, samt utvalgs kriteriene :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...