Rapporter innlegg #1 Skrevet 1. juni 2006 Tenker på å få godkjent byttet fra Nord til TS hos Biltilsynet. Er det noen so har noe tips til hva som evt. må gjøres for å få dette i boks? Papirer som skal fremlegges eller ombygginger av bilen? Håper noen kan komme med inspill på dette. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #2 Skrevet 1. juni 2006 Du trenger ikke gjøre noe. Det er jo samme motor i bunn og grunn. Bare toppen som er litt ulik. Effektmessig skiller bare 15 Hk på papiret. Du har også gjort bilen bedre miljømessig med innsprøytning. Biltilsynet burde sende deg blomster og konfekt. Kjør på. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #3 Skrevet 1. juni 2006 Skal ikke se bort fra at de vil pålegge deg avgift på de 15 hk. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #4 Skrevet 1. juni 2006 Skal ikke se bort fra at de vil pålegge deg avgift på de 15 hk. så lenge ikke bilen er brukt importert de siste 10 åra kan du garantert se bort fra det Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #5 Skrevet 1. juni 2006 Skal ikke se bort fra at de vil pålegge deg avgift på de 15 hk. så lenge ikke bilen er brukt importert de siste 10 åra kan du garantert se bort fra det Det stemmer ja. Når jeg nå går fra 2.0 til 3.0 slipper jeg og betale en effektøkning på bilen. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #6 Skrevet 2. juni 2006 OK, bra at jeg slipper å betale noe. Men det er likevel greit å få det godkjent av BT. Hvis det skulle skje noe (bank i bordet) så er det ikke sikkert forsikringsselskapet er like velvillige hvis de finner ut at motoren er byttet ut. Mtp. effektøkning. Nordmotoren er vel oppgitt med 132 hk tror jeg. Hvor mye er egentlig TS'en oppgitt med uten kat? Tror jeg er akkurat over den magiske grensa på 15% (hvis det er det som er grensa da) Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #7 Skrevet 4. juni 2006 I 75 ts er den vel oppgitt til 145hk (150hk i noen markeder) så du er godt under Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #8 Skrevet 4. juni 2006 I 75 ts er den vel oppgitt til 145hk (150hk i noen markeder) sÃ¥ du er godt under 144 hk og 148 hk takk ! Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #9 Skrevet 4. juni 2006 Kontakt biltilsynet i Oslo. De driver med godkjenning av motorbytte. Du kan jo spørre om de godkjenner en effektmåling. Den vil nok ligge lavere enn det som er oppgitt. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #10 Skrevet 4. juni 2006 Svar på forespørsel til Biltilsynet på generelt spørsmål angående effektøkning på bil: Effektøkning - bilmotor Vegdirektoratet anser at en vesentlig effektøkning må ligge utenfor det området hvor effekten normalt ville kunne variere innen en typegodkjent modellserie. I henhold til direktiv 80/1269/EØF, som endret ved direktiv 88/195/EØF, kan en motors nettoeffekt ved en produksjonssamsvarsprøve avvike med +/-5 % fra nettoeffekten målt ved typegodkjenningsprøving. Denne metoden forutsetter at motoren prøves i benk. Effektøkning regnes normalt som ombygging av et kjøretøy. Enhver effektøkning gjør det i utgangspunktet nødvendig å endre vognkortet, i henhold til kjøretøyforskriften§ 7-2 nr.6.2. Dersom det foreligger dokumentasjon på effektøking skal derfor vognkortet endres. Dokumentasjon på effektøkningen skal være fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium, og normalt i henhold til direktiv 80/1269/EØF som endret ved eventuelt endringsdirektiv som var gjeldene på tidspunktet for førstegangsregistrering for aktuelt kjøretøy. Hvis Biltilsynet skulle si at bytte av motor type/størrelse er greit, pga effekt økning/redusksjon er så liten at den ikke behøves føres i vognkort, bør man alikevell insistere på at så skjer. Hvis ikke kan man i verste fall oppdage at en er uten gyldig forsikring en vakker dag når uhellet er ute og samt risikere anmeldelse for dokumentforfalsking. Når ombygningen er godkjent Biltilsynet skal forsikrings selskapet informeres, dette bør gjøres skriftelig vedlagt kopi av vognkort. Dette er særdeles viktig fordi det er flere forsikrings selskaper som nekter og forsikre ombygde biler for tiden. Når det gjelder ombygning av bil, hva som må godkjennes eller ei, er det bare et råd som duger: Ta ALDRI tredjehånds informasjon som fakta, det kan koste dyrt. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #11 Skrevet 5. juni 2006 I 75 ts er den vel oppgitt til 145hk (150hk i noen markeder) sÃ¥ du er godt under 144 hk og 148 hk takk ! Er som du sier Uhu. det blir oppgitt mange tall om de motorene. Men så er du sikkert tilbake til 132hk med tanke på alderen av motoren, så da er du der den egentligt skal være Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #12 Skrevet 5. juni 2006 hva skal til for å få 3-literen min inn i vognkortet på gtv6'en? Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #13 Skrevet 5. juni 2006 hva skal til for å få 3-literen min inn i vognkortet på gtv6'en? få BT til og godkjenne den. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #14 Skrevet 5. juni 2006 hva skal til for å få 3-literen min inn i vognkortet på gtv6'en? få BT til og godkjenne den. men hvordan får jeg dem til å godta det? Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #15 Skrevet 5. juni 2006 hva skal til for å få 3-literen min inn i vognkortet på gtv6'en? få BT til og godkjenne den. men hvordan får jeg dem til å godta det? Nei si det.... Vell du må nokk bare bevise at bilen tåler det. f.eks påvise at det er samme deler som 75 3.0 Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #16 Skrevet 5. juni 2006 Det er ikke noe problem med godkjenning av TS istedet for nord motor, og om det er 2.5 eller 3 liter i en GTV er ikke lett å se om man ikke vet. Jeg ville bare ha byttet og latt som ingenting, ingen vil bry seg med å sjekke, helt garantert ikke, så lenge "det ser originalt ut" er det sjelden noe problem, tenk på alle de som trimmer motorene sine med f.ex 100 hk extra, jeg har til dags dato ikke hørt om noen som har hatt problemer med slike ting, jeg byttet motor i en Chevrolet engang, det ble 150 hk extra, biltilsynsmannen bare så under panseret og sa at "det ser ok ut".... ikke noe spørsmål, kjør på! Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #17 Skrevet 5. juni 2006 finnes det noen utvendige forskjeller på 2,5 liter og 3 liter forutsatt at de har samme elektronik? Rent bortsett ifra motornr Mener jeg hørte noe engang om at eneste forskjell var veiv, foringer, stempler og evt kammer? sikker også innvendig maskinering av toppen for å være tilpasset større borring... men.. hva er rett? Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #18 Skrevet 5. juni 2006 Står det ikke 6C på plenumet til 3.0? Prøver å huske det der, men glemmer det hver gang. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #19 Skrevet 5. juni 2006 Står det ikke 6C på plenumet til 3.0? Prøver å huske det der, men glemmer det hver gang. ikke på alle tror jeg.... min bruker forresten gtv6 plenum så det er iallefall ikke en innlysende forskjell Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Rapporter innlegg #20 Skrevet 5. juni 2006 Min3.0 står det 6c på ja. men jeg som går fra 2.0 til 3.0 må få godkjent dette. men det skal jo ikke være noe stort problem, når de først ser hva som er blitt gjort håper jeg at de ser at det ligger mye arbeid bak. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider