Gå til innhold
Einar

GPP om datasprut.

Anbefalte innlegg

Fra Peab's prosjektside. Jeg hentet det over i et nytt emne for ikke å grise til prosjektsidene hans for mye.

Ok, forstår dette, men tenkte bare på om dette med rulle inkluderte noen måleinstrumenter som gjorde at man måtte ha tilgang til motorrom under kjøring. Sliter nemlig med feil tenning eller for lite bensin slik den er nå om dagen, trenger en sprut som kan være med på litt mer enn standard sprut! Umulig å få funnet ut av problemene, så hvis man innstiller seg på mange timer i bilen med pcn på fanget, bredbandslambda, da skal man i teorien kunne komme et stykke på vei?

Ja. Men..........

Det sies gjerne at i teorien stemmer teori og praksis overens, men i praksis gjør de det ikke. Sånn er det nok også her.

Du er helt klart inne på noe med hensyn til at rullene inkluderer noen måleinstrumenter. Og ikke minst pleier det å inkludere en operatør som har mer kunnskap og erfaring mellom øreklokkene enn de aller fleste av kundene.

Det er ikke for å være frekk, men jeg tror at dersom du ikke kan "debugge" den løsningen du har, så vil du ha enda større problemer med en "blank kontrollenhet". Det beste du da kan håpe på er å få mapper, koblingsforslag og alt det andre fra noen som har gjort det før på en motor så lik din som mulig. Det bør du søke aktivt etter før du kaster deg over et slikt prosjekt. Da er muligheten der for at det bare er "finjusteringer" som gjenstår.

Nest beste er å alliere deg med noen som har installert og justert inn samme enhet før, selv om det er på en annen motor (f.eks. Peab).

Eller du kan selvfølgelig åpne pengeboka og overlate det til en kommersiell aktør. Da bør du sjekke litt referanser først for å ha tiltro til at det er en seriøs aktør.

Er det forresten snakk om den bilen som står nevnt i din avatar?

Da skal du være litt forsiktig! For mager blanding, feil tenning pluss turbo kan fort bli en dyr affære.

Da er både stempler og topp i faresonen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir ikke lei meg over at folk legger inn gode og interesante EFI innlegg i prosjekt-tråden min. Jeg anser jo ellers prosjektet mitt for omtrent ferdig. La inn ett svar der om min tuning-filosofi før jeg oppdaget denne nye tråden. Vi kan jo fortsette her.

Hvertfall så er jeg enig i at det er en fordel å tråkke i andres spor hva gjelder MS. Det gjorde jeg til dels, siden det var andre utenfor norge som hadde installert på V6 før. Så det var litt erfaringer å trekke på. Dette er ikke ett "plug&play" system så det må jobbes, studeres, prøves og feiles. Men det er dette som for meg nå gjør at jeg synes det er mer interesant enn de komersielle systemene. Egen tuning er også interesant og lærerikt. Å betale folk for å gjøre det er for meg ikke like fristende. Men jeg vurderer for tiden en tur på rulle for å sjekke hva en erfaren operatør kan bidra med av forbedring av mitt oppsett.

Nå kjenner jeg ikke denne turbomotoren det er snakk om. Er den modifisert ? Hvis den er orginal og motoren går magert er det vel ettellerannet problem ute å går.  Er den magre blandingen ett resultat av modifisering av motoren, er det klart at ett justerbart system er den riktige veien å gå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...