Gå til innhold
orjanp

Reparasjoner etter EU kontroll.

Anbefalte innlegg

Da har Alfaen vært inne til EU kontroll. Gikk ikke så bra som jeg hadde håpet på. Tre 2'er feil og, heldigvis bare en 1'er feil.

Enerfeilen var defekt ryggelys. Mistenker at bryteren er gåen. Begge pærene er inntakte, og alle andre lys fungerer, så de er det ikke gått noen sikring.

Toerfeilene er som følger.

Nærlys, feil innstilling, venstre side, høyre side. (2) (Hadde en mistanke om at lysene var feil justert. Merket det godt på langlyset. Lyste litt vel høyt. Så tretoppene i de svanske skogene veldig godt.  :) Han sa at det var feil lysbilde. Så det kunne være noe så enkelt som at pæra var satt inn feil.)

Foraksel, slakk i innfesting, høyre side. (2)

Bakaksel, slakk i innfesting, venstre side. (2) (Er det noe som må byttes på disse to?)

Ulyd i hjullager, høyre foran. (2) (Nytt hjullager hos Mekonomen?)

I tillegg fant de følgende.

Slakk i indre bærearmsforing venstre side bak.

Slakk i indre bakre bærearmsforing høyre side framme.

Den siste har kanskje sammenheng med at noen stabiliseringsstag må skiftes. Fikk beskjed om det da jeg skiftet registerreim og variator.

Noen som har erfaringer med hvordan dette er å ordne opp i selv. Eventuellt ca. priser på deler. Synspunkter på lysfeilen? Et dette noe er verksted må ta seg av? Regner med at jeg selv kan sjekke om pæra er korrekt innsatt. Hvordan kan man kontrollere at ting er sånn noenlunde riktig selv?

Var inne hos NAF btw.

Ørjan...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er hoved H4 pæra så kan du lett se om den er satt inn rett vei.

Ta den ut og se inn i glasset, forestill deg at du er 5 millimeter høy og skal spise spaghettisaus av den lille skålen i metall som ligger rett under den fremste glødetråden. Pæra skal være montert slik at om du er 5 millimeter høy og sitter og spiser spaghetti inne i glasskolben skal ikke spaghettisausen renne ut av skåla... tog du an...

(dette blir en fin huskeregel for montering av H4 pærer)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine tanker får du ikke ;)    Dette var ikke så galt  Du skriver jo samme ting to ganger ???? Reis på verkstedet Få orden på vogna

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine tanker får du ikke ;)    Dette var ikke så galt  Du skriver jo samme ting to ganger ???? Reis på verkstedet Få orden på vogna

Samme ting to ganger?

Nærlysene, Slakk i innfestingen både på fram- og bakakselen og til slutt hjullageret. Det skulle bli tre toer feil. Hadde et håp om at dette ikke skulle bli så veldig dyrt, derfor skulle jeg se hva jeg kunne gjøre selv først. :)

Har sett i reperasjonshandboka. Bryteren til baklysene ser grei ut å kontrollere. Må bare under bilen. Skal se på det i løpet av helgen. Skal også se på frontlysene, for å se om det er noen åpenbare feil (Takk for beskrivelsen Trond:) ).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hørtes svært kjent ut. Typisk Alfa, sier de på verkstedet mitt(og de går for å være entusiaster?)Jeg føler virkelig med deg. Stålsett deg, for det kommer bare til å forsette. det har det gjort hos meg. Kan jo faktisk si at jeg har "nybil" , for jeg har snart skifta ALT.

Derav faller valget på Saab eller Volvo neste gang. PS Vet dere hva som er skifteintervaller på reg.reima på en Volvo V50? 10 ÅR!

Åhh det er nesten morsomt.

::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun ulyd i lager skal ikke utløse en eu-mangel, så vidt jeg vet.

1'r feillen trenger du strengt tatt ikke reparere, mener du kan ha 3 stk 1'r feil uten at disse må utbedres.

Når det er sagt, vil jeg påpeke at selfølgelig er det beste og utbedre alle feil ved bilen om mulig.

Om en ønsker minst mulig kostnader/feil på eu-testen er  det som regel  og anbefale og ta testen hos Biltilsynet.

De holder seg normalt konsekvent til reglene og du får ikke mangel på kommende feil, selv om de vil oppstå snarlig.

Min erfaring er at de ofte gir råd om hva du bør gjøre med bilen utover gitte eu mangler.

Mener du verkstedet har vært for streng, ta en etterkontroll hos Biltilsynet før du begjynner på og reparere bilen.

Har selv tatt en slik etterkontroll, husker ikke helt men Biltilsynet strøk over 50% av "feilene", og verkstedet fikk en skriftelig advarsel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var hos NAF. Des kal vel være rimelig greie når det gjelder å følge reglene. Det er iallefall noe de påstår selv.

Når det gjelder enerfeil, er det ikke slik at de må utbedres hvis jeg må innom for etterkontroll?

Ulyden i hjullageret får man toerfeil på, mens slark i hjullager får man kun en enerfeil på. Forstå det den som kan. Det var hans kommentar.

Ørjan...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, det er mye rart her:

http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?blobcol=urlpdf&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=SVVvedlegg&blobwhere=1069341206759&ssbinary=true

Blant annet at oljelekkasje er en toer!

Så ta motor, girkasse og bakakselvask før EUkontroll.

Vanligvis tolkes en 1-feil dithen at den skal være fikset ved visning av andre feil.

Ellers så går et litt slakt hjullager ut over levetid og kjøreegenskaper. Mens et med ulyd kan skjære seg og forårsake brudd på aksel/spindel. De fleste har kanskje sett en varehenger uten hjul og trommel stå langs veien?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. har ved et par anlednininger hatt tydelig ulyd i forhjulslager ved eu-kontroll hos Biltilsynet uten og få anmerking,  kun gjort oppmerksom ulyden. Men ser i listen fra linken ovenfor at det skulle ha vært en 2'r eller 3'r feil.

Har vært hos Biltilsynet på etterkontroll uten og reparert 1'r feil ved flere tilfeller, disse er da blitt påført eu-kontroll seddelen på nytt og bilen eu-godkjent uten ytterligere kommentarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan se ut som om det ikke er så farlig med ener feilen da. Skal uansett under bilen å kontrollere bryteren. Liker at ting er i orden. :)

Ørjan...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten erfaring som jeg meddeler .......

I fbm eu-kontroll sjekket de hjullager; ingen bevegelse, men antydning til romlelyd. dermed fikk jeg anmerkning. Vel hjemme sjekket jeg selv; lyden var der. Demonterte hjulet, presset bremseklossene ørlite ut og lyden var borte; bremseklossene hadde ligget mot ... Dro tilbake, demonterte og forklarte og feilen ble strøket....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er hoved H4 pæra så kan du lett se om den er satt inn rett vei.

Ta den ut og se inn i glasset, forestill deg at du er 5 millimeter høy og skal spise spaghettisaus av den lille skålen i metall som ligger rett under den fremste glødetråden. Pæra skal være montert slik at om du er 5 millimeter høy og sitter og spiser spaghetti inne i glasskolben skal ikke spaghettisausen renne ut av skåla... tog du an...

(dette blir en fin huskeregel for montering av H4 pærer)

Det er vel en H7 pære som sitter i nærlysene. Det er relativt stor forskjell i høyden på lysene. Det til høyre er endel lavere enn det til venstre. Mulig jeg må ta den inn på verksted for å kontrollere dette. Hmm. Pengene flyr.

De skulle ha ca. 10.000 for å bytte hjullager og bærebro framme til høyre, og tverrstag bak til venstre. Dette med deler og arbeid. Alternativet er å gjøre dette selv. Må betale ca. 2000 for bærebro og tverrstag. I tillegg kommer hjullager på rundt 1500. Svaret gir seg vel egentlig selv. Har ingen mulighet til å sende den på veksted for å få det gjort.

Montro om ikke jeg heller skulle kjøpt en japaner. Noen som er interessert i en to liter 156, som er gått 120'? :)

Ørjan...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...