Gå til innhold
dan668s

GTV6 starter ikke

Anbefalte innlegg

Jaja, så slo Murphy's lov til igjen da  ::)

Jeg skulle hatt GTV6'n på EU-kontroll imorgen, slik at jeg kunne få skilter på bilen.

Jeg fryktet det verste når jeg skulle ned i garasjen ikveld, fordi bilen gikk veldig dårlig på tomgang for et par dager siden når jeg kjørte den ut av garasjen for å vaske den. Sist uke gikk den imidlertid helt strøkent på tomgang, og dro fint over hele turtallsregisteret.

Ikveld gikk den like dårlig på tomgang, jaget mellom 300-700rpm før den stoppet helt.

Etter dette så var det plutselig null tenning. Jeg kunne dra den på starteren, og bilen får bensin, men det er ikke antydning til gnist.

Dette er allerede byttet:

Golden Logde plugger

Nye tenningskabler

Nye vakumslanger

Jeg skrudde ut alle pluggene og de var veldig sorte og våte, så det tyder jo på at bilen får bensin (for mye?), men ikke noe gnist.

Alle jordinger ser OK ut, så hva kan det være nå? Det eneste jeg kan tenke meg er at coil'en har tatt kvelden?

Noen som har tips til hva som kan være galt, eventuelt hvordan jeg bør starte feilsøking?

Noen som har en fungerende coil som jeg kunne lånt?

Alle tips mottas med takk!

Mvh

-Dan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har fungerende coil til gtv6 liggende på verkstedet på galgeberg. Har du sjekket rotor og fordelerlokk? Er fordelerlokket ditt dårlig har jeg dette også. Siden den sliter med tomgangen og har slitt med fusking også så kan du vel gå over de forskjellige vakuumslangene der for å se hvordan dem er. Funker den "saken" til kaldstarten din som sitter på høyre toppdeksel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har fungerende coil til gtv6 liggende på verkstedet på galgeberg. Har du sjekket rotor og fordelerlokk? Er fordelerlokket ditt dårlig har jeg dette også. Siden den sliter med tomgangen og har slitt med fusking også så kan du vel gå over de forskjellige vakuumslangene der for å se hvordan dem er. Funker den "saken" til kaldstarten din som sitter på høyre toppdeksel?

Hmmm, den coil'en hadde vært moro å prøvd. Prøver gjerne din hvis jeg får testet ut at min ikke funker.

Glemte å si at fordelerlokk og rotor også er splitter nytt. Alle vakumslanger er også nye.

Kaldstartdingsen også kallt "aux air valve" har jeg renset og testet og den ser ut til å fungere. Bilen har startet på første forsøk helt til nå, nå er det ikke antydning til tenning, så det må være noe elektrisk...

U5, hvordan tester jeg at coilen slår gnistrer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også den tempsensoren som sitter på termostathuset. Min nektet plutselig plent å starte en gang - da var det dårlig kontakt her som gjorde at den var vrang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du tar ledningen som går til fordeler fra coil og legger den slikt at den kan få jording. du vil da når du kinner se at det slår gnistrer. Er vertfall slik jeg testa det på BMWen min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningen kan godt være fin uten at du får start, når du først har fått druknet pluggene. (Ref min tidligere kommentar om Denso vs. Golden Lodge... druknet plugg er druknet plugg samme pokker hvor store bokstaver GL er skrevet med) Selvsagt sjekk at tenningen er i orden. Men jeg tipper at den er helt OK (siden bilen går fint innimellom). Dette minner nemlig om problemet jeg hadde med min bil da den var ny (for meg). Der var det LMM som var gåen. Gåen på den måten at spljeldet ikke gikk jevnt mot returfjæren. Den hadde ett punkt hvor den huket seg opp inne i kanalen. Ikke hver gang, men det var friksjon, Kjapp sjekk på dette er å demontere LMM (en slangeklemme pluss luftfilterklipsene) stikke en lang finger inn i huset og kjenne på spjeldet. Går det jevnt og fint så er det ok, går den tregt noe sted og kan henge seg fast i åpen posisjon så er det det som er problemet garantert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningen kan godt være fin uten at du får start, når du først har fått druknet pluggene. (Ref min tidligere kommentar om Denso vs. Golden Lodge... druknet plugg er druknet plugg samme pokker hvor store bokstaver GL er skrevet med) Selvsagt sjekk at tenningen er i orden.

Takk for tips Per.

Når pluggene er druknet, holder det å ta de opp og blåse de tørre, eller bør jeg bytte de igjen for å være helt sikker (de var veldig våte)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fungerer stort sett hvis du renser og blåser dem tørre igjen. Jeg har gjort det noen ganger selv, for å si det sånn.

Men en plugg som har druknet i bensin kan faktisk noen ganger skape problemer, selv etter å ha blitt renset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...