Gå til innhold
alfa33

Jordslag i treverk

Anbefalte innlegg

Det 40 år gamle treverket på dashen i bertonen min har flere ti-år gamle sorte prikker (jordslag) som riktignok er patina men jeg ønsker og få det litt mindre synlig. På tross av halvhjertede forsøk på og fjerne prikkene av tidligere eiere har det ikke blitt noe bedre. Har vært inne på og legge nytt treverk men det er mange buete flater rundt selve instrumentene som gjør det vanskelig og få pent. Evt. tips om folk som har peiling på dette og kan garantere et pent resultat er også intressant. Og hvilken tresort brukte Alfa?

Noen som vet om konkrete vidunderprodukter som funker uten for mye søl og klin?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har garantert noe vidundermiddel å by på på nærmeste møbelsjappe. Hva med "vår egen" Italmøbler.no eller Italian House på Haug i Bærum? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Italian House?? neppe...

Det finnes finér å få kjøpt, men som du sier, det er vanskelig å legge. Jeg har vært innom tanken, men valgte å la dash-finéren sitte og legge alu på konsoller.

Mht å reparere de mørke flekkene er nok det et vågalt stunt - finéren er typisk 0,5mm tykk, du kan dermed regne med at flekken går i gjennom... Det er mulig at du ved å strippe av den gamle lakken og klore finéren kan oppnå noe.

Treverket er forøvrig, så godt jeg kan bedømme det, bøk. Jeg har noen ark bøkefinér liggende - du kan gjerne få overta det. Det er feil format, men kan være noe å øve seg på. Husker jeg på det blir det med til Lærdal.

For et godt og profesjonelt resultat - finn deg en møbelsnekker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorte flekker på treverk kalles neppe jordslag, men det er muligens samme reaksjon.  I båtverdenen fikk trebåter noe som kaltes blåved ( men var ikke veldig blått, mer sort), når det ble utsatt for fuktighet over lengre tid uten å kunne tørke ut. (Typisk ved sprekker i lakken)  Vet ikke om alle tresorter får det samme (teak får ikke), men ikke usannsynlig at bøk får. (Kjøkkenbenken vår av bøk får det veldig fort)

Blåved på båt nytta ikke å slipe vekk - det satt heller dypt.  Ville ikke begynt med sliping.  Eneste løsning var å bleke det sorte og da brukte man noe som het oxalsyre, som man fikk hos den gammeldagse fargehandlern.  Klor bleker jo klær, men har aldri hørt om noen som bruker det på treverk.  Prøv først på lignede løst stykke ihvertfall.

Håper du fikk tips å gå videre med - finn en gammel fagmann hos en fargehandler, gjerne en som har levert til fritidsbåter i forrige generasjon. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for tips, jeg får se om jeg ikke kommer over en møbelsnekker så han kan legge nytt tre (helst en som er pensjonert). ;) Ser at Dagfinn nevner bøk, men det som er i høvlene ser ikke så lyst ut...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på det er tre og ikke plastfolie?

Treverket i Berlina vår ser helt anderledes ut en det i dasjen din synes det ser mere plastikk ut.

Å plastikk kan få jordslag i sorte prikker du prater ok.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

om ikke treverket er lakkert eller noe så lurer jeg på om det funker med litt gnukking med grønnsåpe ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bertonen min har definitivt ekte tre, er dog usikker på Supern (har ikke sjekket).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bertonen min har definitivt ekte tre, er dog usikker på Supern (har ikke sjekket).

Den skal ha tre i alle fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...