Gå til innhold
Kanope

Bytte ut originale høytalere AR 159

Anbefalte innlegg

De originale høytalerne i 159'en er ikke mye å skryte av. Er det noen som har inside på gode forhandlere av oppgraderte stereoanlegg i Oslo-regionen? Tenker på høytalere som passer inn i de opprinnelige høytaler-innfatningene. Det estetiske er viktig.

Kristerp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bestille med BOSE når du først kjøper ny bil?? ???

Vel... Hadde BOSE i 147'en min. Det kunne vært bedre. Dessuten kjøpte jeg en bil som var på vei til Norge slik at jeg slapp å vente 18 uker. Så viktig eller bra er ikke BOSE.

Kristerp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bestille med BOSE når du først kjøper ny bil?? ???

Vel... Hadde BOSE i 147'en min. Det kunne vært bedre. Dessuten kjøpte jeg en bil som var på vei til Norge slik at jeg slapp å vente 18 uker. Så viktig eller bra er ikke BOSE.

Kristerp

Tipper den BOSE'n suger ganske greit, hvertfall i forhold til prisen. Har aldri hørt et originalanlegg som sparker ifra.

Har du separate høytalere der diskanter, bass og mellomtone er hver for seg? Hvis du bytter ut alle høytalerne, vil ikke lyden bli så mye bedre hvis du ikke kjører forster(e), ettersom original spiller ikke klarer å drive de. Hjem de under et sete eller noe slik at de ikke syntest. Dette trenger ikke koste allverden.

Kjenner en i hønefoss som er utrolig bra på pris. www.audioform.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alla :)

Jeg har byttet ut alle de orginale med Infinity høytalere. Bruker ikke forsterker i spiller. Har 3 separate (4x300W, 2 x400, 2 x 450 RMS) + 2x 12" sub og 2 6x9 3 veis ekstra bak.

Det låter ganske bra ;D.

Da er det bare å vri opp volumet hver gang det ryker noen foringer, bærekuler, dempere og drivknuter og slikt ;).

Rister løst alt av skruer og mutre da men.

Dunk dunk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alla :)

Jeg har byttet ut alle de orginale med Infinity høytalere. Bruker ikke forsterker i spiller. Har 3 separate (4x300W, 2 x400, 2 x 450 RMS) + 2x 12" sub og 2 6x9 3 veis ekstra bak.

Det låter ganske bra ;D.

Da er det bare å vri opp volumet hver gang det ryker noen foringer, bærekuler, dempere og drivknuter og slikt ;).

Rister løst alt av skruer og mutre da men.

Dunk dunk

Du bruker ikke forsterker I spiller? Men du kjører eksterne da regner jeg med? En vanlig spiller greier aldri å dra så mange og store komponenter! En superbra spiller levere kanksje 4x25w (ikke la seg lure at det står: "4x60", det er det den levere en brøkdel av et sekund før den brenner opp). En bra 12 " trenger hvertfall 400-500w for å dunke skikkelig, sier seg vel ganske selv da at den spiller som levere 15-25 ikke mestrer dette.

Jeg kjører 1200w forsterker til å drive en kraftig 12'er, en 4 kanaler forsterker på 1000w til å drive 2 6*9 og 2 diskanter, 2mellomtone foran i bilen

Er ikke noe farlig å gå inn på audioform.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å bare bytte ut høytalerne vil man bli kvitt "papplyden" av de originale som følger med. Det vil nok bli nødvendig med ekstra forsterker(e) for å få skikkelig lyd. Vil disse leverandørene montere et slik anlegg skjult? Det er ikke pent eller praktisk med en basskasse og/eller forsterker med tilhørende båndspagetti i bagasjerommet.

Kristerp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke nødvendigvis høytalerne som bestemmer at de vil lage papplyd...

Noen høytalere blir 10 ganger bedre bare man setter på en bedre forsterker på de.

papplyd kan komme av at forsterkeren i en feks orginalspiller er for svak til å drive høytelerene kontrolert ved litt høyt volum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å bare bytte ut høytalerne vil man bli kvitt "papplyden" av de originale som følger med. Det vil nok bli nødvendig med ekstra forsterker(e) for å få skikkelig lyd. Vil disse leverandørene montere et slik anlegg skjult? Det er ikke pent eller praktisk med en basskasse og/eller forsterker med tilhørende båndspagetti i bagasjerommet.

Kristerp

Riktig som Kristian V sier at papplyden kommer fra elendig forsterker i spiller, MEN papphøytalere vil aldri spille riktig fint. Forsterkere kan du legge under seter. Spaghetti får du ikke hvis man monterer skikkelig. Hvis du ikke vil ha en svær kasse i bagasjoerommet kjører du rørbassere. Feks et par stykker på hver side av bagasjerommet tar ikke såå mye plass og er ikke stygt, ser bare tøffere ut. Jeg har brukt litt tid og lagt det opp slik at det bare er basskassa man ser hvis man stikker huet under basskassa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Dynabel!! på det sterkeste!

Skal man ha en sub som er bra og tar liten plass kan man velge DY 94 i 10" på denne siden:

http://www.mamut.com/dynabel/subdet342.htm

Kassa trenger da ikke være større enn 15 liter ;D

Men man trenger en kraftig forsterker, men lyden er helt utrolig i denne!!

Skal man ha bra lyd er det ingen vei utenom, man bør ha en sub..

Er 159 som vanlige biler passer garantert et uorginalt frontsett eller no rett i orginalhullene i bilen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt div. hjemmekino hos Dynabel og kan anbefale denne butikkem. God service, og hvis du kjøper for over 2000,- så er frakten gratis  :)

Ang høytalere i B&M i AR 159. Jeg kom over denne tråden i Alfaowner-forumet med et tips om EQ User settings. Har prøvd den i bilen, og det hjalp betraktelig på lydkvaliteten.

64Hz +2, 160Hz 0, 400Hz +1, 1000Hz +2, 2500Hz -2, 6250Hz +1, 16kHz +2. Loudness OFF, Bass 0, Treble 0, Balance & Fader Centre"

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-and-946-spider/248233-156-to-brera-an-owners-view.html

Selvfølgelig er lydoppfatningen veldig subjektiv, men dette er et godt utgangspunkt for videre tilpasning. Prøv før dere setter i gang med fysiske modifiseringer på anlegget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...