Gå til innhold
capritoo

GTV6 vs. Ford Capri

Anbefalte innlegg

Og sammenligne Capri'n med 116 GTV  blir ikke rettferdig, en bør vel heller sammenligne med 105 serien da Capri' ble satt i produksjon i November 1968. Det skulle vel gå ytterligere 7 år(?) før Alfetta GT'n kom.

Fra starten i 1968 til slutten av Capri produksjonen i 1987 skjedde det minimale endringer i oppsettet på understellet/driverket, kun det kosmetiske ble endret av betydning.

1975 var vel det siste året det deltok fabrikkteam med Capri i mesterskap gjennom en hel sesong.

Capri 2,8i og 2,6RS er i Norge solgt for mer enn 120 000 for fine  eksemplarer, slik stand som beskrevet av Gabor. Disse bilene er ikke nødvendighvis solgt innenfor Capri club miljøet.

I Mars 1981 da 2.8i ble introdusert var vel lanserings prisen drøyt 120 000,-(om jeg ikke husker feil)

100 000,- for en Escort? Får man en bra en for det da?  8)http://www.blocket.se/vi/8314708.htm?ca=11_s

Når jeg ser på prisene på GTV'n i denne tråden skulle en tro importøren måtte ha en solid avanse for og overleve siden få biler ble solgt, derav den høye prisen. Eller var de også mye dyrere enn samenlignbare biler i Italia også?

I 1983 var jeg nære på og kjøpe en ny GTV6 koksgrå fra utstillingen til forhandleren. Men etter mye tenking fant jeg ut at det ble da for lite penger til piker, vin og sang.

Kjøpte  heller ca en ett år gammel BMW 323i for 124 000,- av Alfa forhandleren, husker det var ca halvparten av hva de skulle ha for GTV6'n.

Mener og huske at det også var adskillig rimligere forsikring på BMW'n

Forstår godt at folk valgte bort Alfa GTV med tildels oppskrytte egenskaper til fordel for annen GT bil som ikke gikk i "oppløsning" i løpet av få vintre med salt. ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis Capri ble tatt ut av produksjon i 87, så er det jo en valid sammenligning da den i dette tilfelle ble produsert i samme tidsepoke som GTV'en. I bilpressen på det tidpunkt var jo nettopp Capri en modell man sammenlignet GTV med, siden de konkurerte om de samme kundene. At den ikke kom heldig ut av slike sammenligninger, nettopp pga av foreldet teknikk, hindret tydligvis ikke folk fra å kjøpe den.

At forhandleren den gang som nå hadde god avanse på de bilene de fikk/får solgt er ett nødvendig faktum. Må ta av hatten for Motorforum; Alfa, Fiat, Mitsubishi og Daewoo er ikke akkurat merker som kundene sparker inn dørene for å få lagt vantene på. Men de holder det gående.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis Capri ble tatt ut av produksjon i 87, så er det jo en valid sammenligning da den i dette tilfelle ble produsert i samme tidsepoke som GTV'en. I bilpressen på det tidpunkt var jo nettopp Capri en modell man sammenlignet GTV med, siden de konkurerte om de samme kundene. At den ikke kom heldig ut av slike sammenligninger, nettopp pga av foreldet teknikk, hindret tydligvis ikke folk fra å kjøpe den.

Ford Capri: The car you always promised yourself var Ford suksesfulle slagord på 70 tallet.

Det nevnes også i en rekke av de testene/sammenligningene fra slutten av 70 og på 80 tallet at Capri'n klarte seg bemerkelsverdig bra mot biler av nyere dato, deriblant Alfa Romeo, Bmw, Porche etc. "Vant" sågar en rekke av disse "testene".

Da de største karrosseri endringene kom, endret det Capri'ns egenskaper i negativ retning, disse endringene ble gjort for og gjøre den mer "familievennlig"  i Feb 1974.

På de første 6 årene, 1968 til  Feb 1974 da MKII ble lansert ble det solgt ca 1.1 mill Capri, det er mer enn dobbelt så mange som de solgte de neste 13 årene.

Full produksjon ble vel avsluttet i November 1984, etter det ble stort sett produsert RHD modeller for England, og en mindre produksjon av spesielle modeller frem til 1987.

Offisielt avsluttet Capri produksjonen i Desember 1986 da med totalt 1 886 647 eksemplarer bygd.

I 1973 måtte Ford innse at Capri'n ikke var konkuranse dyktig mot da mer moderne biler som kom, med kun 320 hk på 3 liter motor(2,6RS).

BMW var da den hardeste konkurenten, de bestemte seg da for og bygge Capri 3100 RS i 1974(MKI) for og kunne øke HK antallet, 415 hk på 3,4 liters motor, slik de kunne ta opp kampen med da først og fremst BMW.

Dette var da en delvis suksess, de vant en del løp, også totalseier i ETCC løp, og fikk en rekke bra plaseringer med denne bilen i 1974/75. November 1975 var siste fabrikk race med Capri i mesterskap.

Juni 1985 vinner Ford Capri Snetterton 24 timers løp for produksjons modeller, de tar totalt 5 av de 10 øverste plaseringene. Ikke værst for en bil med utdatert teknikk.

At Capri'n i tester blir vurdert opp mot biler med nyere teknikk, som Alfa GTV, Bmw og Porche, forteller vel hvor bra denne bilen egenttlig var, samt at det må være en av bilhistoriens mest suksefulle sport coupe'r.

Synd Alfa Rome ikke har klart en tilsvarende suksess.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Capritoo, flott at du setter tingene i perspektiv, enkelte kan trenge det. ;) Caprien hadde riktignok stiv bakaksel opphengt i bladfjærer og gamle motorkonstruksjoner, men jeg har enda tilgode og lese noen sammenligningstester der bilene ble knust av biler med mer moderne teknologi. 320hk ut av 2,6 liter sugemotor er ikke så halvgalt det heller. ;) Mange alfister elsker og rakke ned på Ford, men nevner man ordet RS så får ofte pipen en annen lyd (det burde den ihvertfall gjøre med tanke på alle seierene i Motorsport).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Allikevel blir de vanlige Capriene som det er normalt å sammenligne seg med, å regne i en lavere klasse og kvalitet i forhold til Alfa´en.  Bare i et tilfelle jeg vet om ble GTV6 sammnenliignet med med Capri 2,8i.

Ellers kom Capri aldri med på noen sammeligningstest.  Vanligvis var sammenligningen med Porsche 924,944, Renault Alpine 310, Opel Commodore 3000.  Capri var ikke med på kartet i det hele tatt og er det fremdeles ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avslutningsvis, for og ikke spamme nybilpriser116GTVtråden for mye, ville det ha vært mest naturlig og teste GTV og Capri topp modellene mot hverandre, nemlig 2.6RS og GTV6.

Kan nevne at Porche 911 ble "knust" av en Capri 2.6RS på en bane test i Tyskland.

1973 Capri 2.6 RS: 150Hk/22,8 kg dreimoment.

Ford Capri slet også med at de i mange mesterskap måtte kjøre med tillegs vekt som resultat etter syting fra konkurentene.

Sågar ble Capri nektet start i et løp pga at de hadde mye raskere rundetider under kvalefiseringen enn konkurentene, som gikk til arrangøren og opplyste at de ville boikotte løpet om Capri'n fikk starte. Dette resulterte at Capri'n fikk startforbud.(PS omtalte Capri tilfredstilte reglementet)

De som er historieløse og ønsker og rakke ned på Ford Capri sin Racing histore, gjerne også Escorten for den del, kan jo starte egen tråd: Alfa GTV VS  Ford Capri.

At en bilmodel har mer avansert teknikk en en annen er ikke synonymt med at den mest avanserte modellen har den beste kvaliteten.

Så tilbake et tidligere spørsmål fra meg, slik vi kommer inn på det tråden omhandler:

Hvordan var prisen på 116 GTV i Italia kontra andre GT biler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fatter ikke at noen mener det er fair å sammenligne en gtv6 med en bil som har den dobbelte effekten...  ::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Capritoo:

Vi snakker nok litt forbi hverandre her.  Da GTV6 kom i 81 var nok 2,6 RS falmet historie.  Jeg snakker om Capri som var å få tak i fra 81-87.  Da var den modellen foreldet og holdt i live til den kunne avløses av den temmelig anonyme Sierra XR4 som ble GTV6´ens hovedkonkurrent fra Ford.

Når det gjelder Capris og GTV6´en deltagelse i GrA. ETCC, så er det en historisk faktum at både Ford og Opel fikk invitasjon til å delta for de hadde henholdsvis Capri og Manta.  Begge to valgte å ikke å stille opp mot Alfa.  Sporadisk stilte disse modellene opp på disse racene som private påmeldinger, men bød Alfa aldri noen konkurranse.  Aldri vært snakk om å utelukke Capri fra Gr.A pga at Capri var for farlig.  Den historien har du nok fra en annen gren.  I Gr.A hvor det var krav til nærhet til produksjonsmodellen hadde Caprien ikke noe å stille med, det forsto også Ford folkene.  De ville heller satse på andre grener hvor de hadde større sjanser for suksess.

Kommer forøvrig tilbake med priser for konkurrerende modeller for GTV6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.Samtidsmodellen Capri var jo i forhold til GTV teknologisk foreldet så til de grader at de ikke engang ville stille opp mot GTV´en i ETCC Gr. klassen.  Her var det nemlig krav om at bilen hadde en viss likhet med produksjons modellen.  Med bladfærer og jernblokk på V-6 motoren skjønte de at det var lite å hente!  Titt nedi i slik Capri og sammenlign med GTV6, Capri blir retro i forhold.

At med "....mot GTV´en i ETCC Gr. Klassen....."  ble siktet til Gr.A var ikke enkelt og få med seg. :)

Capri stod seg vel best i GR.2 og 5.

Farlig Capri???

Xr4i'n ble  bare produsert i en kort periode før den ble avløst av Sierra Cosworth.

Og nok en gang opplevde Ford at når en av deres modeller vant rubbel og bit av hva de stilte opp på, så ble reglene endret for og hindre dette, etter påtrykk fra de andre fabrikantene.

Skal bli spennende og se og GTV var forholdvis like dyr i Italia som i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er tydelig vanskelig å tolerere at 116 modellen diskuteres. Siden Capritoo er så glad i å fortelle om Caprien sin, slo jeg opp i en gammel artikkel om de to modellene:

I 1984 i England ble en Capri 2.8i testet mot en Alfa GTV6 på Castle Combe. Her snakker vi om en Capri som blir benevnt som " Ford's best performance car (the 2.8i is a totally different machine from the normal incompetent coupe of the same name) was after all developed by people who know how to make road cars go like race cars (Rod Mansfield and the Ford Special Vehicle Engineering team).

og så litt mer om hvorfor den burde gå bra og om hvorfor den den ikke gjorde det, så kom rundetidene :

" The Capri's best lap time was a disappointing 1.23.9sec which is the same lap recorded by the Golf GTi a few months earlier...It is 1.5sec slower than the Fiat Strada Abarth tested alongside the Golf (same driver, similar conditions, same load). The Alfa's best lap was identical with that of the sprightly Strada.."  

Dette var altså en test av Alfa og Fords på den tiden beste modeller, og Alfaen feide fra Forden på banen. At journalisten var engelsk og at Caprien på den tiden var laget i england (engelskmenn var veldig nasjonalistiske i forhold til sin motorindustri på den tiden) gjorde at man mot slutten av testen trakk frem Capriens overlegne varmeapparat, sittestilling og motorvei-komfort, slik at Caprien ble kåret til vinner. Det var "with some regret"  at de måtte gjøre dette for de sier selv at Alfaen har bedre motor bedre bremser bedre utstyr bedre interiør. Og som sagt, så kjørte den altså fra Caprien på banen.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var altså en test av Alfa og Fords på den tiden beste modeller, og Alfaen feide fra Forden på banen. At journalisten var engelsk og at Caprien på den tiden var laget i england (engelskmenn var veldig nasjonalistiske i forhold til sin motorindustri på den tiden) gjorde at man mot slutten av testen trakk frem Capriens overlegne varmeapparat, sittestilling og motorvei-komfort, slik at Caprien ble kåret til vinner. Det var "with some regret"  at de måtte gjøre dette for de sier selv at Alfaen har bedre motor bedre bremser bedre utstyr bedre interiør. Og som sagt, så kjørte den altså fra Caprien på banen.  

Til opplysning til de uvitende så er Capri 2.8i produsert i Tyskland, slik som alle andre Capri modeller fra 1976.

Av totalt  ca 1,8 mill Capri ble det  produsert 337 491 i England.

Nå var det aldri ment fra Ford's side at Capri MKII og MKII skulle herje racerbanene, men at de skulle være comfortable Grand Touring coupe'r. Som hadde soveplass til to voksne personer når baksetet ble slått ned.

Derimot ble GTV fra Alfa delvis bygget for nettop og forbedre racing omdømmet deres.

Tenker at invitasjonen til Ford til og delta i standard bil mesteraskapet med Capri på 80 tallet var et billig forsøk på og slå mynt på en gammel racing legende. Det er og sammenligne med at en i dag skulle invitere en bil med 10 år gammel teknik til og konkurere mot dagens modeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tyskproduserte modellen er vel det de engelske journaslistene refererer til med "the normal incompetent coupe of the same name".

Du har sikkert helt rett i at en Capri er bedre å sove i enn en GTV6. Jeg har ikke prøvd å sove i GTV, men jeg ser ikke for meg at det kan være spesielt behaglig. GTV er til for å kjøres.

En egenskap jeg ellers ser man tillegger Capri fremfor GTV er sitte/kjørestilling. Dette er jo en klassisk kritikk mot GTV. Personlig forstår jeg ikke kritikken og synes jeg sitter helt knall i GTV'en. Men jeg har jo da den "latinske ape" kroppsformen. Korte ben , lange armer :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Capritoo:  Det blir nok litt synsing fra din side her.

Til ETCC Gr.A. ble flere produsenter invitert av FIA for å danne et fyldig og representativt felt, Alfa takket ja, mens Ford og Opel takket nei, begrunnelse fulgte ikke med.  Jeg husker det godt hvor skuffet jeg var over at de trakk seg når vi forventet spennende kamper mellom merkene. Kostnadene ved løpsinnsatsen kunne ikke være grunnen, andre grunner kunne være sjansene til å kunne hevde seg.

Og, GTV var slett ikke laget med racing for øye, den var tvert imot en behagelig langtursbil som hadde så mye potensiale i seg at den også dugde som banebil uten all verdens ombygninger. bare minne om at understellet er den samme som på sedanen Alfetta.  GTV6var spesiellt laget for å dekke behovet for en rask langtursbil på det amerikanske markedet på åttitallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte  heller ca en ett år gammel BMW 323i for 124 000,- av Alfa forhandleren, husker det var ca halvparten av hva de skulle ha for GTV6'n.

Den BMW'en skulle du ha tatt vare på! Hadde mine første egne mil i en slik, skikkelig engasjerende bil. En pen orginal E21 323i er i dag übersjelden (de fleste er ombygde). Sett en strøken E21 323i ved siden av en strøken GTV6 i dag og jeg tviler på at du vil få det dobbelte for Alfaen. ;)

Helt enig med deg i at Caprien som tross alt er utviklet på slutten av 1960-tallet ikke kan sammenlignes med 116-serien som er en 70-talls konstruksjon. Men ved og sammenligne den med 105-serien så sammenligner du egentlig konstruksjoner fra tidlig 60 og sent 60-tall, det blir også litt feil. Men man ser fort hvor langt fremme Alfa egentlig var med sine spiralfjærer rundt om, skivebremser rundt om og 5-trinns girkasser allerede på 60-tallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat det jeg har sagt hele tiden: De var i salg samtidig og gikk ut av salg samtidig, men sammenlignelige var de ikke på grunn at den store teknologiske forskjellen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt mange biler en i etterpåkloksap ser hadde vært lurt og beholde.

323i var en artig bil, dessuten fikk jeg den langt under normal markeds pris da den var brukt importert, bare få dager etter kjøp kunne jeg solgt den til en BMW forrhandler og gjort noen kjappe kroner.

Det fine med slike diskusjoner et at gjerne får lest seg opp på de aktuelle temaene, samt andre intresante ting.

Så denne gangen også, da jeg skulle finne igjenn hvor det var beskrevet at Racing var en av tilblivelse årsakene til GTV'n.

Konklusjonen er at jeg har lest det et annet sted enn i min egen literatur. Får eventuelt komme tilbake til den påstanden senere om jeg gjenoppdager hvor dette var beskrevet.

Kanskje det er pensum for den jevne Alfist, men jeg må beskrives og være en novise angånde kunskaper om Alfa, ble ganske overrasket over seiersrekken til Alfa Romeo 1900 fra  April 1951 til  Oktober 1960. Den må vel være ganske unik?

Det var også kvinnelige sjåfører bak en noen av disse seirene,  dette var vel ikke så vanlig på begjynnelsen av 50 tallet?

Fant en oversikt over dette i en bok fra 1983 på Italiensk om nevnte modell.(le auto classiche Alfa Romeo 1900 Sprint tutto su tutti modelli delle 1900)

Her fant jeg også bilder av 1900 som i profil fra siden, forfra og bakfra ligner svært på Volvo Amazon.

Samt bilder av Alfa 1900 som hadde  tydelige likhetstrekk med Jeep, Jaguar E-type og Aston Martin etc.

Om alle disse var produksjons modeller eller  enkelte prototyper er vanskelig for meg og få tak på, da jeg ikke har kunskaper om det Italienske språket.

Fant også at når ingenørene til Alfa skulle løse problemene rundt en transaksel konstruksjonen ved at en skulle ha motor i fronten refererte de til Buick som hadde prøvd det samme tidligere på en produksjonsmodell, men dette hadde feilet da de fikk problemer med holdbarheten. Tilsvarende problemer hadde også Lancia da de prøvde på en slik konstruksjon. Men pga Alfa's usedvanlige stahet/utholdenhet lykkes de til slutt(Ref David Owen's Bok: Alfa Romeo Alfetta GT.)

Og at noen av Alfa'ne i 750 & 101 serien skulle ha felles deler med Chevrolet og Chrysler blant mange andre merker overrasket vel også. (Ref Evan Wilson's bok om 750 & 101 series fra 1954-65)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!

I min forrige ungdom var jeg den stolte  :P:o eier av en 1978 mod capri 3,0S og det vil være løgn og si  jeg savner den bilen.

Jeg tenker med skrekk og gru på bilens bremser, vil påstå at Ford var tidlig ute med blokkerings frie bremser :o;)

Nå er det ikke akkurat alfa's 116 serie som ligger mitt hjerte nærmest, men jeg har hatt den glede og ha en GTV6 for en kortere periode og etter min mening  bør  det ikke råde særlig tvil om hvilken bil som kommer best ut av disse to,  jeg tørr også påstå at  Alfa's 105 serie GTV/GTJ kommer enda bedre ut ved en sammenligning med capri's 4 cylindrede utgaver. 8)

mvh Hans R. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...