Gå til innhold
Fender87

Kjøreegenskaper på 155

Anbefalte innlegg

Hei!

Min neste bil blir mest sannsynlig en 155 2.0 TS (evt. 2.5), men har aldri kjørt en. Hender jeg får låne fatters 2.0 156, og må vel være beste bilen jeg har kjørt  :D men har lyst på forgjengeren, noen som kan fortelle meg litt om hvordan disse er å kjøre, f. eks sammenlignet med 156? driftsikkerheten på disse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er storførnøyd med kjøreegenskapene på min!

Men det er jo en serie 2 og en Sport, så det kan ha litt å si at den ahr andre dempere og fjærer en alle de andre 155ene.

En serie 1 har jeg aldri kjørt, men det er en grunn at serie 2 kom, og det var blant annet pga kjøreegenskapene...

Min er for salg, så hvis du vil ha en , så er det bare å skaffe seg en motor fra sverige :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

16 v som er i fase 2 kan fort gi deg problemer. regreim er ikke sterk så den kan ha en tendens til å ryke :P:-[

8v er driftsikker og har reg kjede så servicer på motor er billig. broren min har en 155 1.8 ts som er senket. det kler bilen gått og gjør styringen passe skarp og morsom å kjøre. sitter gått i svingene med rette dekk 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville gått for en 155 2.0 TS 8v, da disse har langt lavere serviceutgifter enn 16v motorene. Min mening er at motoren alene oppveier for de fordelene Widebodyen har. (bredere sporvidde og bredere skjermer). Var veldig fornøyd med min som jeg hadde i flere år. Men de trenger senkefjærer og gode dempere for å få frem det store gliset...  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste svaret er vel å få tak i et eksemplar av hver sort og prøve. De er like mange meninger som debattanter i dette inlegget som ellers her på forumet. Og ja, mine meninger avviker fra de fleste her, basert på egne erfaringer. Dun kan sende meg en PM, så kan vi ta det videre over telefon, enklere så.

Lukka tel!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold deg unna fase 2 med 16v motor.  :P:) Litt fjåsete sagt kanskje, men etter å lest her på forumet hvor mye problemer folk har hatt med den motoren hadde jeg aldri ville kjøpt en alfa med den type motorer...

Sikkert bedre kjøreegenskaper på en fase 2, men det meste som er gjort for å forbedre kjøregenskapene på en fase 2 kan man  selv fikse på en fase 1 ;)

Jeg har selv en 155 fase 1 med en 1,8 ts og er storførnøyd med den :)

Lykke til med kjøpet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, men dette er jo bare bullshit.

2,0 ts 16v motoren er en av de beste 4 sylindrede motorer som var/er på markedet. Ulempen er at den krever vedlikehold i form av regelmessig skifte av reg.reim. Men da er det ingen problemer.

Widebody er tøffere å se på, kvikkere styring, strammere understell enn serie 1 155.

155 2,0 TS 16v Sport er heftig. Finnes også i Super utgave, men da litt mer komfortrettet om jeg ikke husker feil...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo litt dårlig å påstå det er bullshit når man etter påske (og til stadighet) hører om problemer med disse motorene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo litt dårlig å påstå det er bullshit når man etter påske (og til stadighet) hører om problemer med disse motorene!

Jepp, har også hørt om flere av den type motorer som har havarert der eier ikke forstår bære siden alle servicer har vært overholdt, så det er nok ikke bare bullshit, nei ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, har også hørt om flere av den type motorer som har havarert der eier ikke forstår bære siden alle servicer har vært overholdt, så det er nok ikke bare bullshit, nei ;)

Er noen verksteder som utfører service, men "glemmer" å bytte strammehjulet til reg.reima. Da er ikke service'n verdt mer enn papiret den er skrevet på  :-\

Reg.reim + løpehjul SKAL byttes hver 60.000km/3år, ikke 80.000km som enkelte hevder. Det er endel reimer/løpehjul som har røket på 3år og 60.000km.

Overholdes dette så har man en motor som tåler å brukes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir helt galt å vurdere en motor (eller bil) på hva man leser i dette forumet!

Man kan lese mange rapporter om ventilras, knirkende opphengsarmer osv. osv.

Men det er jo en av grunnene til at forumet er her, at man kan få råd/trøst/kjeft når man har et problem med mekanikken.

Det er vel ikke mange som setter seg ned og rapporterer at nå har kjerra gått 200´Km og virker fortsatt upåklagelig?

Ta også hensyn til at det dreier seg om motorer som har vært på markedet så mange år at alderssvakheter og dårlig vedlikehold

kommer til overflaten. Og det med at nord-motoren skal være så mye bedre, det stemmer ikke med min erfaring. Min gamle GTV

skulle helst ha trøst og pleie minst en gang/mnd. Med min nåværende er stort sett feilen å finne hos forrige eller nåværende eier.

Jeg kan ialfall vise til bare ett unntak på min motor. Men det er ikke alltid like lett å innrømme at man ikke har vært så flink til å

følge reglene for ettersyn og ta kostnader når de bør taes, ikke når de forlanger å taes (dyrere). Og når panseret stort sett blir

åpnet bare for å konstatere at peilepinnen fortsatt er lang nok, blir man kanskje litt bortskjemt og glemmer å feire en 3 år gammel

kamrem med bytte av rem og hjul.

På den annen side, så gjør den en uforskammet bra jobb med å dytte nesten 1500Kg fremover med et aldeles utrolig turtallsområde!

Virker fra bunn til topp. Skulle vært kjempegøy å prøvd denne motoren i en lettere bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda, sant det. men er jo et faktum at reg kjede generetl er sikrere og billigere enn reg reim. jeg har jo selv v6 med reim og syns det er irriterende. skulle gjerne hatt kjede så hadde jeg ikke trengt å bekymre meg for slikt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, men dette er jo bare bullshit.

2,0 ts 16v motoren er en av de beste 4 sylindrede motorer som var/er på markedet. Ulempen er at den krever vedlikehold i form av regelmessig skifte av reg.reim. Men da er det ingen problemer.

Hva med variatorproblemene.. Luftmassemålerproblemene.. Oljepumpeproblemene.. Kamaksling problemene..

Den beste 4 sylindrede motor som var på markedet.. Det er ikke 2,0 TS 16 V i alle fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den annen side, så gjør den en uforskammet bra jobb med å dytte nesten 1500Kg fremover med et aldeles utrolig turtallsområde!

Virker fra bunn til topp. Skulle vært kjempegøy å prøvd denne motoren i en lettere bil.

Må bare påpeke at i dette tilfellet "dytter" den ikke, men den drar ;):P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan du definerer "beste".

Mange definerer tydeligvis "beste" med mest driftsikkert. Da burde man jo kjøpe en japansk bil produsert i japan. Null problemer!

Men min definisjon av "beste" er en kombinasjon av ytelser/respons/lyd osv, og da finnes det ingen konkurrenter som kan hamle opp med denne fireren. Ulempen er at den vil koste deg mer penger i vedlikehold enn en bil med kjededrift.

Jeg synes det er synd at Alfister er med på å bygge videre på fordommene mot våre egne biler. Det er som en skrev over her, lett å se seg blind på problemene man leser om på forumet, og man leser ikke noe om alle de som fungerer som de skal. Jeg sier ikke at våre Alfaer er feilfrie, men de er slett ikke verst heller.

Jeg har en haug med tester og brukttester av forskjellige Alfaer med denne 16v motoren hjemme, og det er en unison oppfatning at motoren er en perle!

Han som startet tråden spurte forøvrig om kjøreegneskapene på 155, og jeg regner med at de fleste er enige i at de var betydelig bedre på serie 2 enn serie 1.

Mvh Torbjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo også to generasjoner med 16V TS. Fase 3 (nummer to med 16 ventiler) kom i 2001 såvidt jeg vet. Noen her som har hatt trøbbel med disse? Ellers er jeg enig med Einar. Å konkludere med at 16V TS er søppel basert på det som fremkommer her på forumet er ikke helt stuereint. Statistikken og datagrunnlaget holder ikke vann.

Tror mere det heller i retning av den gode gamle "alt som ikke står i min garasje er skrot".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med variatorproblemene..

En 400-kroners del man tar med ved regreimbytte, og sjelden feiler helt.

Luftmassemålerproblemene..

Finnes hos alle produsenter som kjøper fra Bosch.

Oljepumpeproblemene..

Huh? Vadå oljepumpeproblemer?

Kamaksling problemene..

...er egentlig ikke vanlige. Liten trøst for Kristian, selvsagt...

Den beste 4 sylindrede motor som var på markedet.. Det er ikke 2,0 TS 16 V i alle fall.

Næh. Det må vel være 2,5-literen fra Porsche 944?  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo også to generasjoner med 16V TS. Fase 3 (nummer to med 16 ventiler) kom i 2001 såvidt jeg vet. Noen her som har hatt trøbbel med disse? Ellers er jeg enig med Einar. Å konkludere med at 16V TS er søppel basert på det som fremkommer her på forumet er ikke helt stuereint. Statistikken og datagrunnlaget holder ikke vann.

Tror mere det heller i retning av den gode gamle "alt som ikke står i min garasje er skrot".

Vel,vel... Du har et poeng i at det ikke er statistisk grunnlag ved å gå ut ifra forumet her, men man får likevel et visst inntrykk. Har enda ikke lest om en 8v som har havarert enda før 200000km...(Men jeg har heller ikke lest alt her på forumet :)) Må selvfølgelig også ta med i beregningen at det finnes muligens færre av denne type motorer på norske veier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men min definisjon av "beste" er en kombinasjon av ytelser/respons/lyd osv, og da finnes det ingen konkurrenter som kan hamle opp med denne fireren.

Jeg har et veldig enkelt svar. Til og med laget av Alfa...    2 liter nord med gassere. Låter bedre, går omtrent like bra og responsen er VELDIG mye bedre  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men min definisjon av "beste" er en kombinasjon av ytelser/respons/lyd osv, og da finnes det ingen konkurrenter som kan hamle opp med denne fireren.

Jeg har et veldig enkelt svar. Til og med laget av Alfa...    2 liter nord med gassere. Låter bedre, går omtrent like bra og responsen er VELDIG mye bedre  ;)

Da er spm: har du prøvd den i en 155 serie 2??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er spm: har du prøvd den i en 155 serie 2??

du trenger ikke prøve en motor for å VITE at en motor med 2 doble gassere har bedre respons enn 1 med innsprut ;)

Seriøst  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har både en 156 og en 155. Og min konklusjon:

155'en er lettere å ratte rundt banen. Den gir mer feedback igjennom ratt, stol og pedaler i forhold til 156'en. Bilen ligger godt på veien og jeg er storfornøyd med den, når det gjelder kontra 156'en så er denne vanskeligere å ratte rundt banen men gir deg mer igjen hvis du har erfaring fra å kjøre på bane. Understellet er jo mer moderne osv osv...

En kompis av meg som driver med Autoslalom prøvde 155'en min på bane en gang Han synes den var så god og kontrollert å kjøre og liknet en gocart... Han har hatt BMW, Audi, Nissan sporstbiletellerannet og en 156 men nå ønsker han seg en 155... Need I say more?

Min er en serie I, 95 modell med 1,7 liter og 8V. Dødsfornøyd!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan du definerer "beste".

Mange definerer tydeligvis "beste" med mest driftsikkert. Da burde man jo kjøpe en japansk bil produsert i japan. Null problemer!

Men min definisjon av "beste" er en kombinasjon av ytelser/respons/lyd osv, og da finnes det ingen konkurrenter som kan hamle opp med denne fireren. Ulempen er at den vil koste deg mer penger i vedlikehold enn en bil med kjededrift.

Jeg synes det er synd at Alfister er med på å bygge videre på fordommene mot våre egne biler. Det er som en skrev over her, lett å se seg blind på problemene man leser om på forumet, og man leser ikke noe om alle de som fungerer som de skal. Jeg sier ikke at våre Alfaer er feilfrie, men de er slett ikke verst heller.

Jeg har en haug med tester og brukttester av forskjellige Alfaer med denne 16v motoren hjemme, og det er en unison oppfatning at motoren er en perle!

Han som startet tråden spurte forøvrig om kjøreegneskapene på 155, og jeg regner med at de fleste er enige i at de var betydelig bedre på serie 2 enn serie 1.

Mvh Torbjørn

Jeg baserer ikke mine erfaringer fra jabbing her på forumet, men på diverse havarier til biler jeg har kjennskap til. Spør du meg er den gamle motoren bedre på karakteristikk også.. Kjørte senest i dag en 156 2 liter og makan til kjedelig motor skal du lete lenge etter..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke glem at det er noe festet i enden på disse motorene som og er med på å bestemme litt om hvordan de oppfører seg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...