Gå til innhold
alfaromeo33

Elektrisk-feil i 33'en

Anbefalte innlegg

noen som kan hjelpe meg??

det er en sikring som ryker hver gang jeg skifter den. Når den ryker, mister jeg varme i bakruten, grøftelys og ryggelys. tenkte d var en jordfeil, men i manualen står det at disse er koblet på forskjellige sikringer. noen ide til hva det kan være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis 3 forskjellige enheter paier ut når én enkelt sikring ryker, er det avgjort en av de tre som har feil (og de sitter altså på samme krets, uavhengig av hva som måtte stå i håndboka). Eliminisjonsmetoden: Trekk ut en og en av de berørte enhetene så finner du ut hvilken av de som sprenger sikringa. Når du har funnet ut det, søk visuelt på tilkoblingspunktet og se om + strømmen kan gå til gods her. Mål med multimeter mellom + punktet og jordingspunktet for motstand. Rengjør alt.Sjekk også tilførselsledningen i gjennomganger for å se om du har brudd i kabelisolasjonen og dermed kortslutning til gods.

Dette er iallfall en begynnelse....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på her. Har et problem med tuten på 33'en. Tuten er ny, sikringen går ikke, men når jeg trykker inn "tut" knappen kommer det bare en kneppelyd fra et sted rundt sikringsboksen. Hva kan det være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på her. Har et problem med tuten på 33'en. Tuten er ny, sikringen går ikke, men når jeg trykker inn "tut" knappen kommer det bare en kneppelyd fra et sted rundt sikringsboksen. Hva kan det være?

kneppelyden kan vel være at reléet ditt slår inn og sender strøm til tuten. Og grunnen til at du ikke hører noe mer er fordi at tuten har satt seg?

prøv først å banke på tuten. Funker ikke det så bruk et multimeter og mål om det kommer strøm til tuten mens du får noen til å trykke på knappen  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha... det er altså TRE ting som er avgjørende viktig når det gjelder bil og strøm:

1) Jording

2) Jording

3) Jording

Jeg har mistanke om at releet får strøm og slår inn, men at du har for dårlig jording på selve "tuta" til at det kommer nok strøm helt fram (vanligvis er jordingen i innfestingen til tuta). Rengjør skikkelig, sørg for å ha bart metall i anleggspunktet, gi det en dash Owatrol og skru godt sammen, så tenker jeg du har lyd i fløyta!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kalle: Jordingsfeil! Eller.. dårlig jorda heter det vel. Hadde samme problem. Klikke lyden er releet.

alfaromeo33: Hvor stor er sikringen som går?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den feilen har jeg også hatt. :) Følg ledningen fra tuta, du vil da komme til en kontakt som sikkert har irret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

alfaromeo33: Hvor stor er sikringen som går?

Har du hatt samme feilen da BillaBoo??

Sikringen som går er på 25A.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Ledningene til det som er bak i bilen (varmetråder bakrute, lys med mer) pleier å irre av da de ligger i skjøten mellom gulv og "side" på bilen, her har det en lei tendens til å ruste mye på disse bilene og rusta eter seg også igjennom kablene som ligger der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Ledningene til det som er bak i bilen (varmetråder bakrute, lys med mer) pleier å irre av da de ligger i skjøten mellom gulv og "side" på bilen, her har det en lei tendens til å ruste mye på disse bilene og rusta eter seg også igjennom kablene som ligger der.

Ledningene som ligger under "teppet" i bagasjerommet? Skal ta en titt der idag!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...