Gå til innhold
Runar75

Til turbogutta (intercooler)

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe en intercooler nå, og er litt i tvil om hva jeg skal gå for.. Den enkleste løsningen er jo å få tak i en ny/brukt intercooler som monteres i fronten. Men jeg har lest et sted at ved å bruke såkalte vannkjølte intercoolere vil man senke temperaturen på innsugsluften mer enn ved en luft-luft intercooler.. Jeg snakker her om en "intercooler" som ofte kalles charge-cooler og er en kjerne (som lufta går igjennom) som er omringet av kjølevann som pumpes igjennom en radiator som monteres i fronten. Har noen sammenlignet temperaturforskjellen på disse variantene?

Jeg har litt troen på luft-vann intercooler (vannkjølt) pga den høye termiske ledningsevnen til vann. Problemet er jo at vannet må jo kjøles ned via en radiator, så om vinninga går opp i spinninga, det vet ikke jeg..

Er klar over at ikke en løsning er best til alle formål, men hvis vi her snakker trykk under 1 bar til en gatebil..

(ser i første omgang bortifra bruk av A/C, tørris o.l til å kjøle kjølevannet med)..

Noen synspunkter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chargecooler fungerer fint som snus, Pug 406 T16 ble levert orginalt med slike. Problemet blir bare at du må enten ha en ekstra radiator i fronten eller oppgradere den vanlige til å tåle mere varmeveksling. Chargecooler er som du sier mye mere effektivt og den kan plasseres nesten hvor som helst. Vi bruker jo chargecoolere på båter, men der har man jo ubegrenset tilgang på kaldt vann :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bil brukes vel løsningen på biler med midt/bak montert motor. Med motor foran har "alle" luft til luft Det er jo en mye enklere og billigere løsning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det vil kjølevannet bli kjølt ned mer enn omgivelsene (altså utetemperaturen) noe lufta i en luft/luft intercooler ikke vil, da den ikke kan bli kaldere enn omgivelsene?

Enklere kan jeg forstå, men er ikke sikker på om det blir så mye billigere med en luft/luft intercooler.. Ser man får "kjernen" til under 1000-lappen, og en liten radiator får man vel billig på en hogger.. Så var det bare slanger og en vannpumpe igjen..

Hvis man virkelig er ute etter kald luft, hva med å kombinere begge?  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørris og nirogenkjøling er totalt ubrukelig i en bil som brukes til andre ting enn å kjøre på bane ;)

Å ha både IC og CC er bortkastet, da er det bedre å ha en større :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det vil kjølevannet bli kjølt ned mer enn omgivelsene (altså utetemperaturen) noe lufta i en luft/luft intercooler ikke vil, da den ikke kan bli kaldere enn omgivelsene?

Enklere kan jeg forstå, men er ikke sikker på om det blir så mye billigere med en luft/luft intercooler.. Ser man får "kjernen" til under 1000-lappen, og en liten radiator får man vel billig på en hogger.. Så var det bare slanger og en vannpumpe igjen..

Hvis man virkelig er ute etter kald luft, hva med å kombinere begge?  ;D

• Hverken vann/luft eller luft/luft kjøler kan gi deg lavere temp en utelufta
  • Så lenge Luft/luft kjøleren din er stor nok vil den den gi samme resultat som en vann til luft kjøler
  • Vann/luft kjøler er mye mere komplisert og plasskrevende, om ikke du har over 300hk i bilen din er nok det enkleste og greieste en luft/luft kjøler av passe størrelse og riktig plasering (i fronten) det riktige
  • Skal du ha lavere temp en utelufta må du ty til tørris eller lignende løsninger som ronny nevner.
  • Eventuelt kan du prøve vanninsprøytning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.vf-engineering.com/index.php?v=/information/info_aftercooling.php

"This method of cooling is regarded as more efficient as the cooling action of the water is more consistent than air to air intercooling. The water drops to temperatures lower than ambient and therefore cools the boost with greater efficiency."

::)

Det er jo imponerende :P

Kjenner en del ingeniører som nok ville ønske at deres verden og var slik :-\

De er fysisk umulig, via varme vekslerer å kjøle ned et medie til en lavere temperatur en den temperatur omgivelsene (det medie du kjøler med)

Regner med det er en skrive feil fra de gutta, men dersom de fortsatt hevder det er tiløfelle er det bare å styre langt unna ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune: Det er vel ikke helt sant, spørsmålet er jo bare hva slags kjølemedie man bruker, og i hvilken sammenheng ;) En fryser er jo en varmeveksler, bare at den kjøler ned ved å fordampe en gass :)

Men når det gjelder vann/luft eller luft/luft stemmer det selvfølgelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om en "vanlig" intercooler ikke er nok kan jo man montere "spyling" av denne Dette var jo orginalt på Mitsu. EVO Meget enkelt og holbart system    Bare stoppe i vei kanten,løp etter mer vann :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune: Det er vel ikke helt sant, spørsmålet er jo bare hva slags kjølemedie man bruker, og i hvilken sammenheng ;) En fryser er jo en varmeveksler, bare at den kjøler ned ved å fordampe en gass :)

Men når det gjelder vann/luft eller luft/luft stemmer det selvfølgelig :)

Bortsett fra at du må legge til en kompressor i det systemet (fryseren) får å få det til å fungere dak;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luft med lav tetthet, vind, har lavere temperatur enn stillestående luft pga trykkforskjellen. Så dermed kan det vell på en mulig slags måte bli kaldere enn lufttempen hvis bilen kjøres? To du an?  ;) Egentlig alt for kort forklart. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om en "vanlig" intercooler ikke er nok kan jo man montere "spyling" av denne Dette var jo orginalt på Mitsu. EVO Meget enkelt og holbart system    Bare stoppe i vei kanten,løp etter mer vann :D

dette sitter vel orginalt på q4 også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Hvis man sjekker miljøer som feks. gatebil hvor det begynner å bli ganske mange biler med

700-1500 hk vil man vel få en pekepinn på hva som fungerer og ikke?

Hva virkningsgrad anngår så vil denne isolert sett tilsi at denne typen kjøling fungerer bedre, men hva med vekt av en ekstra kjøler/vann? Kanskje en ekstra pumpe for sirkulasjon? Dette krever jo effekt.Vil det totaltsett være gevinster å snakke om?

Min personlige mening er luft/luft for å holde kostnadene og feilkildene ned samtidig som jeg mener at dette gir tilstrekkelig med kjøling sett med norske øyne i et norsk klima.

Men den beste måte er jo å prøve alle varianter for å se hva som fungerer best på DIN motor.

Lykke til!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bygde om til vannkjølt system på min 75 Turbo motor sto i GTV116.

InnKapslet  orginal intercoler, Exstra vifte og radiator i front og  elektrisk vann pumpe Ble kjøpt fra kollevold. Dette for å få lav vekt og bra med efekt. catchtank opp etter torpedo veg.

Vet om at noen har hat problemer med at når vannet først blir varmt så tokk det lang tid å få ned tempraturen. SANS Grunn for liten Dmensjon/ virknings grad på et eller flere komponenter.

Dette var et problem som jeg ikke var borti med det oppsetet som ble brukt på min GTV.

Var meget fornøyd med oppsetet.

ETAPP Engineering: Vanninnsprøtning fra SKR 3990.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Lyng.

Dette er jo spennende. Mener du at du hentet effekt på å bygge om til vankjølt?

Vil gjerne bli overbevist om at dette er veien å gå.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ikke montert temp giver på innsugs luft.så fakta tall fines ikke.

Nå gjorde jeg 2 modifikasjoner samtidig Vannkjøling og Evo manifoild. Resultat av disse to delene ga et merkbart bedre moment register på motoren.Virket som den orket mere. Min bror har samme motor med luft kjøling. Merket at det ble noe karakter forandring på disse to motorene. Ikke mye men litt.

Slik som jeg ser det: Så må man være sikker på at vifte Radiator og pumbe er kratige nokk. Viss ikke så vil du få problem med å få ned tempraturen når vanent EVT har blitt varmt.

Etter som jeg ikke har fakta tall å vise til så er det kun min egen erfaring. Jeg lot motoren virkelig jobbe et par ganger, og alt var stabilt.

Kjørte med bryter i bilen. Som startet og stoppet vite og pumpe. Lot den gå lit før og etter start.

Komponentene brukt kostet vel  CA 6000 KR.

Lykke til med den løsningen du velger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...