Gå til innhold
Andreas Tøllefsen

Motstand pluggledninger og plugger

Anbefalte innlegg

hei

pluggledningene mine er uorginale, nesten nye og måler fra 5,2kOhm 14,9kOhm og i dag var jeg å kjøpte nye plugger og fikk NGK BPR6ES altså en med innebygd motstand. Er dette fornuftig eller skulle jeg ha hatt BP6ES altså uten motstand?pluggen måler jeg til å være 4,8kOhm.

I tillegg er det noen som kan fortelle meg hvor stor avstand det skal være på pluggen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Andreas,

motstanden i tenningskabler ligger typisk på 4-6kohm (eller sagt på en annen måte; kablene har typisk 0ohm mens resistansen sitter i konnektorene). Jeg ser ingen grunn for deg og velge BPR6ES med integrert motstand for radioskjerming. Men hadde jeg vært i dine sko så hadde jeg kjøpt meg noen meter god gammeldags kobberkabel fra Mekonomen og terminert disse med egne konnektorer (velg gode bakelittplugger med null resistans). Deretter kan du montere BPR6ES for og forhindre radiostøy til nærområdet ditt.

Eltektrodeavstand 75 3.0: 0,7mm

Siden vi er inne på tennkabler. Styr for all del langt unna kabelkit med kullfiberkjerne, disse er regelrett skit. EB Spares pusher bl.a. billige kit til V6 med ytterst tvilsom kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Andreas,

motstanden i tenningskabler ligger typisk på 4-6kohm (eller sagt på en annen måte; kablene har typisk 0ohm mens resistansen sitter i konnektorene). Jeg ser ingen grunn for deg og velge BPR6ES med integrert motstand for radioskjerming. Men hadde jeg vært i dine sko så hadde jeg kjøpt meg noen meter god gammeldags kobberkabel fra Mekonomen og terminert disse med egne konnektorer (velg gode bakelittplugger med null resistans). Deretter kan du montere BPR6ES for og forhindre radiostøy til nærområdet ditt.

Eltektrodeavstand 75 3.0: 0,7mm

Siden vi er inne på tennkabler. Styr for all del langt unna kabelkit med kullfiberkjerne, disse er regelrett skit. EB Spares pusher bl.a. billige kit til V6 med ytterst tvilsom kvalitet.

selvterminering har jeg blitt foreslått av deg før, jeg prøvde å skaffe kablene da, men ingen leverte ikke mekonomen her oppe heller. i forbindelse med det sjekket jeg hos den lokale bosch sjappa hva orginalbakelittpluggene kostet og jeg mener det var rundt 250kr/stk altså alt for dyrt til at jeg gidder. Endte opp med å kjøpe ignoteck(eller noe i den duren), ikke lovende med andre ord. Jeg er fortsatt interessert i selvtermineringsmetoden hvis noen har tips om hvor jeg kan få tak i kabel og billigere plugger.

Andreas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

selvterminering har jeg blitt foreslått av deg før, jeg prøvde å skaffe kablene da, men ingen leverte ikke mekonomen her oppe heller. i forbindelse med det sjekket jeg hos den lokale bosch sjappa hva orginalbakelittpluggene kostet og jeg mener det var rundt 250kr/stk altså alt for dyrt til at jeg gidder. Endte opp med å kjøpe ignoteck(eller noe i den duren), ikke lovende med andre ord. Jeg er fortsatt interessert i selvtermineringsmetoden hvis noen har tips om hvor jeg kan få tak i kabel og billigere plugger.

Jeg handlet 8mm kobberkabel hos Mekonomen i Sandvika. Skal se om jeg klarer og finne igjen Mekonomen sitt art. nr.

Ang. bakelittpluggene fra Bosch så har du litt spesielle plugger, men kan du ikke gjøre gjenbruk av de orginale pluggene? Til Nord-motoren ga jeg rundt 300,- for 4 stk Bosch på et gammeldags bilverksted. Kan legge til at Magnecor leverer kabler med skikkelig kobberkjerne til de fleste Alfa-modeller. Men fordelen med og lage egne er at man selv kan bestemme lengdene slik at det hele blir så ryddig som mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...