Gå til innhold
164Ivar

clutch & brems 164

Anbefalte innlegg

Noen som har en kaliper høyre side liggende til 164 3liter fra 92?

Min lekker bremsevæske som bare det!

Lønner det seg kanskje å overhale den? pris?

mekonomen skal ha 1800 for en bytte kaliper...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clutch & Brems i Oslo overhaler kallipere. En kjenning av meg fikk samtlige fire til en veteran Ferrari overhalt for ca. 800,- / stk. Sandblåsing og lakking inkludert.

Repsett koster ikke mange tikronene hvis du vil gjøre jobben selv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med slike forsterka bremseslanger?

har aldri prøvd det før, har det noen merkbar effekt på bremsingen?

Da jeg først driver med bremsene kunne jeg jo ha byttet dem oxo!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du tenker på stålomspunnede bremseslanger så kan jeg si at dem gir en fastere og finere pedal. De skal vist være med å kjøle bedre også men det har jeg ikke tenkt så mye over. Men du kan iallefall tenke deg dette : En vanlig bremseslange i gummi vil utvide seg litt ved trykk, vet å bruke en stålomspunnet en så blir denne relativt stivere og du får da en fastere og finere pedal. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har aldri prøvd det før, har det noen merkbar effekt på bremsingen?

Da jeg først driver med bremsene kunne jeg jo ha byttet dem oxo!

Bremseslanger med flettet, rustfritt stål rundt (husker ikke det norske ordet i farta: omspunnede?) ser kult ut og alt det der. I tillegg sies det at de minsker sjansen for at bremseslangen utvider seg under hard bremsing og at de beskytter gummislangen inni mot småstein etc.

MEN: med gummien innhyllet i en stålduk klarer du ikke å se når slangene blir morkne og må byttes. De færreste bytter bremseslanger hver sesong! Dessuten kan du havne borti slanger med dårlig kvalitet på "stålduken", og da er det ikke godt å si hva som skjer etter fem sesonger med humper og svinger. Er stålduken like bra og tettsluttende? Hvis ikke, hvor fort flises gummien opp hvis du får dritt mellom gummien og stålduken?

Jeg vurderte stålomspundne slanger på Montrealen men ble frarådd å gjøre det. Jeg er heller ikke sikker på om det faktisk er tillatt på gatebiler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er stålduken like bra og tettsluttende? Hvis ikke, hvor fort flises gummien opp hvis du får dritt mellom gummien og stålduken?

Jeg vurderte stålomspundne slanger på Montrealen men ble frarådd å gjøre det. Jeg er heller ikke sikker på om det faktisk er tillatt på gatebiler.

På typen som jeg satte på Giulietta'n (Goodridge Colourflex) så har de et plastikkbelegg (gult i mitt tilfelle men fåes i flere) som igjen beskytter stålomspunningen. Både endene på mine og selve stålomspunningen skal være rustfri. De er tuv godkjente og ingen klaget på eu-kontrollen. Personlig er jeg iallefall veldig bestemt på at jeg merket forskjell. Forøvrig hadde jeg heller INGEN fading på bremser under ID i fjor selv med hard kjøring (så hard at jeg måtte gi meg pga dekk som ble som "gelé" å kjøre på), enda jeg ikke har ventilerte skiver noe som helst sted på bilen min. Er mildt sagt imponert over de bremsene selv om de er "orginale". Eneste forskjell er tarox G88 med 44 slisser og disse stålomspunnede Goodridge slangene i nesa på bilen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Det er neppe tilfeldig at dette brukes i racing. Knepet med plasthylse utenpå burde vel gjøre susen mht. dritt og lort under stålduken. Men fortsatt er det vanskelig å se om gummien er morken. At stålet er rustfritt gjør det ikke akkurat bedre. Uansett bør det skaffes skikkelige slanger om det skal settes på stålomspunnede. Der niplene er krympet på gummen blir det ekstra hardt belastet siden gummien flekser mindre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke gummislanger inni Goodrich slangene med stålstrømpe, men teflonslange. Disse morkner ikke ::) Lifetime guarantee! Løp og kjøp!! Fit and forget.

Sjekk forøvrig den nye Biltema katalogen; der har de fått bakre kalippere til Saab 9000, mener de passer på 164. Er ikke 100% sikker men verdt å sjekke da de bare koster 600 eller noe tror jeg. 164 kalippere bak koster 1900,-

Kalippene bak på disse bilene med innebygd håndbrekk er noe drit. Mekanismen virker bare i et par år da de ruster av liten bruk ved normal kjøring.

Et annet tips for at håndbrekket skal funke bak er at stempelet må skrues helt inn ved montering (trykk og skru) med brekkvaieren slapp. Håndbrekket må ikke røres før du har trampet ut stempelet med pedalen og bremsen tar som normalt (etter en liten kjøretur) Deretter strammer/justerer du håndbrekket inne i kupeen.

Mange påstår at stempelet skal skrues ut til minimal klaring av klosser/skive ved montering, men det er feil!

Men det var kanskje forran du hadde problem..?

Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Niks! Det var nok bak ja!

Har klundra litt med brekket i vinter, hver gang jeg brukte det til parkering så hang det på litt...

Ble noen spennende turer på glatta  ;D

Takk for tips!

Blir kanskje litt off topic, men hvis jeg slipper clutchen veldig fort så henger den litt igjen...

Ikke noe problem å kjøre med, men lurer bare på hva det skyldes?

Har byttet bremsevæske og lufta systemet mange ganger overhalt slave pumpa, byttet clutch, men ingen endring...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn at clutchen slurer litt før den tar om du slipper pedalen litt fort?

Skiftet du utløserlageret når du byttet clutch? Kan være utslitt og kjervende utløserlager.

Hør etter lydendring/ulyd når du står parkert i fri med clutchpedalen inne eller ute når motoren går på tomgang.

Sjekk også utløserarmen oppå girgassa under det svarte plastlokket. Der skal det være velsmurt.

En annen ting, du har 3 liter ikkesant? med masse moment. Om du satt på en "billig" VALEO ettermarkeds clutch kan det være at det er den som ikke takler jobben helt.

Ang. at brekket ditt hang i vinter er sikkert for at brekkvaierene ikke er tette og har trekt vann som fryser og brekket henger. Sjekk at vaierene løper fritt og at strømpene ikke er sprukket.

Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er heller ikke sikker på om det faktisk er tillatt på gatebiler.

Flere produsenter, bl.a. Goodridge leverer slangekit med TÜF-godkjenning. Ser frem til diskusjonene med småkongene. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn at clutchen slurer litt før den tar om du slipper pedalen litt fort?

Skiftet du utløserlageret når du byttet clutch? Kan være utslitt og kjervende utløserlager.

Hør etter lydendring/ulyd når du står parkert i fri med clutchpedalen inne eller ute når motoren går på tomgang.

Sjekk også utløserarmen oppå girgassa under det svarte plastlokket. Der skal det være velsmurt.

En annen ting, du har 3 liter ikkesant? med masse moment. Om du satt på en "billig" VALEO ettermarkeds clutch kan det være at det er den som ikke takler jobben helt.

Ang. at brekket ditt hang i vinter er sikkert for at brekkvaierene ikke er tette og har trekt vann som fryser og brekket henger. Sjekk at vaierene løper fritt og at strømpene ikke er sprukket.

Trond

Ingen ulyd nei. Alt ble byttet når clutchen ble skiftet ut, sjekka at alt var som det skulle da jeg hadde ut motor for å bytte div pakninger sist. alt ble smurt opp.

Som sagt ikke noe problem, er bare når du slipper den så fort du klarer at den henger såvidt etter. har ingen betydning for kjøring selv om du er på bane!

Kan godt hende det skal være slik for alt jeg vet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clutch & Brems i Oslo overhaler kallipere. En kjenning av meg fikk samtlige fire til en veteran Ferrari overhalt for ca. 800,- / stk. Sandblåsing og lakking inkludert.

Repsett koster ikke mange tikronene hvis du vil gjøre jobben selv...

var på clutch og brems i dag da!

De skulle ha 1600 + moms for overhaling!!

Bestilte heller en ny på Bilxtra for 1650,-

Får i morgen!  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...