Gå til innhold
hans richard

brembo-GTV6

Anbefalte innlegg

Har kjøpt GTV6 Brembo calipere til Bertonen men mangler monteringssett til klossene. Er dette det samme som til 2000 calipere? Alternativt, noen som har, nytt eller brukt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

monteringssett? Tenker du på pinnene som går igjennom klossene i toppen samt "låsefjæra", eller missforstår jeg nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

egentlig ikke...  men fikk du ikke det med calipperene dine? Det gjorde jeg til mine. Evt kan du høre med Harald Baklid : 91719394 eller Carrozzeria Alfa : 64933211.

Skal ikke si noe for sikkert men vil ikke tro de fra 2 literen passer da kalipperene til gtv6 vel er breiere og trolig bruker lengere pinner som skal rekke over klossene og bremseskiven.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte fra International Auto Parts og kun calipere kom på døra. Er vel ikke noe problem akkurat men hvis deler går til flere modeller så er det jo lettere å få tak i her på berget. Ser forøvrig at det er forskjell på bremseslangene ved caliper enden. Gjengestigning det samme, bortsett fra at Bertone slangen går direkte inn i caliper mens på GTV6 så er bremseslangen "koblet" via en egen hul bolt

Har du gjort samme ombygging?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kostet de? Har lyst på slike selv..

Litt off topic, så du må forte deg og svare før en eller annen verpesyk moderatror sletter spørsmålet..  :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanligvis ikke. De må kjøpes separat. Og de er ikke så lett å få tak i. Men jeg tror IAP har dem i katalogen sin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Hans Richard, jeg er i akkurat samme båt som deg i forbindelse med bytte til Brembo på en Giulia Super. Monteringsettet til Brembo kan ikke brukes når vi tar bort spacerene. Sammenlignet pinner og "blekk" fra Bremboene med små ATE kallippere i kveld. Vi kan ikke bruke disse da det er større avstand mellom pinnene på Bremboen. Har også vært inne på 2000 kallipperene men jeg har dessverre ingen jeg kan bruke for og sammenligne med. Jeg tenkte evt. at jeg skulle kjøpe et monteringsett for tidlig 75 2.0 på Mekonomen da jeg innbiller meg at disse er uventilerte og har relativ lik størrelse på ATE kallipperene som Bremboen.

Si ifra hvis du kommer på noen løsninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Monteringsettet til Brembo kan ikke brukes når vi tar bort spacerene.

Jeg forstår ikke.. er det orginal GTV6 kalipper dere benytter eller ? Da burde monteringsettet til GTV6 passe ? Eller er det mer finurligheter involvert her ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monteringsettet til Brembo kan ikke brukes når vi tar bort spacerene.

Jeg forstår ikke.. er det orginal GTV6 kalipper dere benytter eller ? Da burde monteringsettet til GTV6 passe ? Eller er det mer finurligheter involvert her ?

Gutta kjører ikke med ventilerte skiver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammelt Alfettatriks: bytte til Volvo 144 calippere. Disse er for ikkeventilerte skiver. 4 stempler gir ett kraftig bitt på en liten lett italiener. Fordel : Mekonomen/biltema/Torshov ++ har alt du trenger av deler til grei pris. Ulempe: Støpejern er tungt + at man enten får for små skiver hvis man bruker orginalskivene, ellers må man fikse seg noen større skiver. Kanskje det er noe å vurdere for disse bilene også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når spacerene mellom kallipperhalvdelene fjernes vil ikke pinner og blekk fra 75/GTV6 passe. Vi må ha kortere pinner og smalere blekk.

Ellers er det bolt-on.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når spacerene mellom kallipperhalvdelene fjernes vil ikke pinner og blekk fra 75/GTV6 passe. Vi må ha kortere pinner og smalere blekk.

Ellers er det bolt-on.

blir ikke disse da like som de vanlige 116-serie kalipperne men i alu isteden?  ???

Mener jeg leste ett sted at dette iallefall var det som skilte sz/rz kalippere bak fra vanlig 116-serie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir ikke disse da like som de vanlige 116-serie kalipperne men i alu isteden?  ???

Mulig, som du kan lese litt lengre opp har jeg planer om og få sjekket disse monteringsettene. ;)

Det jeg trenger og vite er hvilke modeller av 116-serien som kom med uventilerte skiver og ATE kallippere? (Brembo ble kun levert til enkelte modeller med ventilerte skiver). Jeg tenkte her på monteringssett fra tidlige 75-modeller da det er er skaffbart fra Mekonomen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammelt Alfettatriks: bytte til Volvo 144 calippere. Disse er for ikkeventilerte skiver. 4 stempler gir ett kraftig bitt på en liten lett italiener. Fordel : Mekonomen/biltema/Torshov ++ har alt du trenger av deler til grei pris. Ulempe: Støpejern er tungt + at man enten får for små skiver hvis man bruker orginalskivene, ellers må man fikse seg noen større skiver. Kanskje det er noe å vurdere for disse bilene også.

Dette er en kjent løsning som har blitt brukt på 105-serien i mange år. En annen ulempe i tillegg til den høye vekten er at man på Girling-kallipperene fra Volvo har to kretser til hver kallipper (altså én krets til hver kallipperhalvdel). Man må således sette på et T-stykke. Dette kan skape problemer mhp bremseballansen og muligens også dimmensjonen på hovedbremsesylinderen (noe man sikkert kan løse ved og kjøre med justerbar biasventil).

En ting som mange ikke tenker på er at det ikke utelukkende er antall stempler som bestemmer en kallippers effektivitet men man må også se på arealene til disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spurte Max på Alfaholics:

Hans,

You need both 1600 and 2000 pad and pin set! You use the pins from the 1600 set and the spring from the 2000 set!

Da er vel saken løst håper jeg!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott! Det løser nok biffen.

Hvor får vi tak i monteringssettene pronto? Litt kjipt og måtte kjøpe de fra utlandet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig, som du kan lese litt lengre opp har jeg planer om og få sjekket disse monteringsettene. ;)

Det jeg trenger og vite er hvilke modeller av 116-serien som kom med uventilerte skiver og ATE kallippere? (Brembo ble kun levert til enkelte modeller med ventilerte skiver). Jeg tenkte her på monteringssett fra tidlige 75-modeller da det er er skaffbart fra Mekonomen.

Alle forgasser varianter av 75 hadde uventilerte skiver, d.v.s 87 og 88 samt forgasser bilene fra 89 også 1,6 og 1,8 ie utgavene hadde disse bremsene.

Regner med du kan få monterings sett fra mekonomen eller bil extra eller lignende ;)

Har vært borti et par tilfeller der 75 har vært utstyrt med de minste kaliperenne, men vet ikke om det er biler som har fått alfetta kalipere eller om de var levert slik fra fabrikk ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leverer det meste av calipere til Alfa og annet,  nye eller reekondisjonert profesjonellt på fabrikk.

Leverer da komplett med monteringssett til meget gunstige priser.

Perans tips er en klassik fornuftig løsning om dere skal "tukle" med bremser.

Fabrikken dimensjonerer  bremsene etter bilenes spesifikasjoner,

så de skulle normalt holde godt med gode bremseklosser, selv for den kjøringen som foregår med registrert bil på bane.

Det vil si ferdighetskjøring..

Ellers skal jo ikke bremsepedalen som skal brukes i tide og utide da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er alt på plass men bolt on var det vel ikke akkurat...

Jeg har jo små spindler (1300) så dette måtte gjøres. Bremseskjoldene måtte ha en omgang med platesaksa, Selve spindlen måtte files av noen mm fordi skivene subba ved caliperfestet, bremserørene fra slange til caliper måtte tas fra en 1750/2000 (de orginale hadde for lite gjenger inn i caliper) og den ene halvdelen av Brembo caliperne måtte ha en omgang med vinkelsliper for også her subbet skiva. Nå er pedalen litt lav, kan være luft men så at det var god klaring mellom skive og klosser. Tror vel stemplene automatisk finner riktig posisjon men ble litt usikker? Ellers så ble det fin fine bremser!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...