Gå til innhold
lund

Trøbbel m vindusheis GTV serie limitata

Anbefalte innlegg

Min GTV 2001-modell er av typen serie limitata, og en av særegenhetene der, er at sidevinduene beveger seg automatisk en tanke ned når man åpner døren, og opp igjen når man lukker. Ifølge mitt verksted kan denne funksjonen være årsaken til følgende tull:  fjor sommer nektet plutselig ruta å komme opp igjen fra helt nedrullet posisjon. Det endte med bytting av hele vindusheismekanismen i døra, med heismotor og tilhørende svære metalldeler. Delen som trengtes er spesiell for serie limitata, og det hele ble både langvarig og kostbart. Nå i vår har den samme vindusheisen begynt å tulle igjen.  >:( Nå er den ikke helt død heldigvis, men ustabil og foruroligende. Av og til funker ikke den lille opp og ned-bevegelsen ved åpning og lukking av dør, sånn at jeg risikerer å forlate bilen med en liten glipe øverst i vindusåpningen. Og på veien til rutineservice nylig var plutselig ruta helt død i øvre posisjon. Nå har den våkna igjen, men er ustabil igjen, og jeg er redd vindusmotoren skal ryke som forrige gang, med fare for regnskyll inn. Merkeverkstedet har foreløpig ikke funnet feilen etter mye luring og ekstra eksperthjelp. Blant annet har de ikke koblingsskjemaet som hører til den særegne vindusheisen på serie limitata. Er det noen som har råd å gi, eventuelt noen som av en eller annen grunn skulle ha et slikt koblingsskjema?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle -så vidt jeg vet- Gtv og Spider f.o.m 2001 har en liten bryter i døren som gjør at vinduet rykker ved åpning av dørene. Denne lille bryteren var defekt/stokastisk virkende på min kones spider.

Delen koster 500,- og har nummer 60676163. Eller du kan finne en mikrobryter fra Clas Ohlson med nr 22-4981 til 29,-. AR sin er vanntett, mens CO er ikke. Dette kan byttes med hele vindusheisen på plass, men da må det skjæres ut en liten 2x 3 cm del av blekket i døren.

Du kan sjekke funksjonen til mikrobryteren ved å ta ut koblingen i døren ved hengslene og måle pinne 14 og 15. 14 er den midt i og 15 sitter merket langs kanten. Bryteren bryter (er åpen) når vinduet er nede en liten bit og er lukket (0 til litt ohm motstand) når vinduet er oppe. Test på høyre dør om den er ok.

Under finner du link til koblingsskjema.

http://www.alfaowner.com/Forum/attachment.php?attachmentid=14342&d=1137509757

http://www.alfaowner.com/Forum/attachment.php?attachmentid=14343&d=1137509757

http://www.alfaowner.com/Forum/attachment.php?attachmentid=14344&d=1137509757

Jeg håper dette gir deg en ide om hva som kan være galt. Det hele er meget enkelt om du ser på koblingsskjemaet.

Lykke til!

Alfa^2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...