Gå til innhold
Rune R.

Camber gauge?

Anbefalte innlegg

Noen som har provd denne?

Er jo billig nok til at en kan vurdere å teste den ut, sikkert like nøyaktig som lodd snora mi og med mulighet til å sjekke caster og?

media.nl?id=31425&c=317638&h=6394dd57b85e5448d627

Da mangler man bare et greit verktøy til å sjekke spissing med til en fornuftig pris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ikke glemme at adapteren kommer i tillegg.

Selv tenker jeg på og kjøpe denne som har fordelen at den kan kalibreres mot ugjevnheter i underlaget.

smc1030.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken adapter?

Den derre kostet jo 5 ganger så mye som den jeg fant (sikkert værdt det) men er usikker på om jeg kan tenke meg å bruke slike summer på det utstyret. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik:

78425.jpg

Hvordan ville du ellers få brukt denne på en bil med alufelger? Bilen må jo stå på hjulene. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel ha ett spissingsmål før dette utstyret  Men denne enkle utgaven av camber/caster måleren står som verktøy i verkstedshåndboken for ett japansk merke Har selv ikke sett det i bruk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sette den på bukker og bruke bremseskiva?

En bils camber varierer med fjæringsbevegelsen. Ergo er det viktig og ha bilen på hjulene ved måling av camber. Det samme med spissingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å måle spissing bruk en lang stang med 2 tverrstag. Ytterst på disse hver sin blyant/penn.

Sett en tapebit bak på hjulet og bruk dette "kjempeskyvelæret" til å merke av på tapen.

Dingsen er tomannsbetjent. Stikk den under bilen for å merke av bak. Rull så bilen frem

til tapen står rett frem og bruk målet til å finne differansen. Enkelt og nøyaktig. Men du

kan ikke bruke fabrikkens specs, da disse normalt ikke er oppgitt målt på dekkperiferien.

Men det kan regnes om, og for å samle erfaringsdata er det jo greit nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik:

78425.jpg

Hvordan ville du ellers få brukt denne på en bil med alufelger? Bilen må jo stå på hjulene. ;)

Fjerne senterkoppen og sette den på navkoppen ;) eventuelt lage meg en egen navkopp i stål ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Navkoppen er ikke plan. ;) Dessuten så vil man få større nøyaktighet ved og bruke hele diameteren til felgen og ikke kun ett punkt midt på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sette den på bukker og bruke bremseskiva?

En bils camber varierer med fjæringsbevegelsen. Ergo er det viktig og ha bilen på hjulene ved måling av camber. Det samme med spissingen.

Det er jeg selvsagt klar over, men det er vel en løsning å sette bukkene under bærearmene?

MVH

Andreas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...