Gå til innhold
Calle

Litt spesiell tikkelyd fra motor..

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å tatt en motorvask innvendig (qmi) og skiftet olje kom det iblant en slaks "tikk" lyd fra motoren. Hørte det spesielt tydelig når panseret stod oppe. Kunne nesten høres ut som noe elektrisk som slo seg inn iblant. Hørtes ikke ut som det kom fra inne i selveste motoren... Lyden kom med et mellomrom på kanskje 30sek til et minutt.

Noen som har vært borti noe lignende? ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forslag:

Viftereleet? Da burde du også høre vifta starte, ellers er det noe galt.

Aircon solenoid. Skru av AC og lyden skal bli borte.

Tømmeventil for kullfilterboks. Skjer ikke før motor begynner å bli varm.

Forøvrig: Er ikke QMI noe PTFE basert guffe? Slikt har ikke noe i en bilmotor å gjøre!

Bruk heller syntetisk olje. Jeg har nettop hatt bunnpanna og toppdeksel av, og det

er ikke noe avleiringer av noe slag etter 130' Km med mye småkjøring. Men overgang

til syntetisk på en gammel motor kan medføre lekkasje i simmeringer da dritten faktisk

virker tettende. Når det så blir renset kan de begynne å lekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forslag:

Viftereleet? Da burde du også høre vifta starte, ellers er det noe galt.

Aircon solenoid. Skru av AC og lyden skal bli borte.

Tømmeventil for kullfilterboks. Skjer ikke før motor begynner å bli varm.

Forøvrig: Er ikke QMI noe PTFE basert guffe? Slikt har ikke noe i en bilmotor å gjøre!

Bruk heller syntetisk olje. Jeg har nettop hatt bunnpanna og toppdeksel av, og det

er ikke noe avleiringer av noe slag etter 130' Km med mye småkjøring. Men overgang

til syntetisk på en gammel motor kan medføre lekkasje i simmeringer da dritten faktisk

virker tettende. Når det så blir renset kan de begynne å lekke.

Da lurer jeg faktisk på om det er viftereleet for jeg synes vifta koblet seg inn ganske ofte på kort tid...

Hvis det er AC-anlegget, hva kan jeg isåfall gjøre med det?

Forøvrig: QMI har alt å gjøre i en motor ;) Det er det mest annerkjente tilsetningsstoffet som finnes for motorer og har kun dokumentert god virkning på motorer. B.a. bruker Mazda dette stoffet som standard på alle sine motorer, og meg bekjent er ikke Mazda kjent for å ha mye tull me motorene sine, heller tvert imot...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ihvertfall bekrefte at qmi tilsetning i motorolje funker for bilen min. Etter har fylt på tilsetningen, merker jeg en betydelig forskjell i rush-trafikk, mye mindre giring. Det virker nesten som 2. gir nå drar nesten like bra som 1. gir før. Motoren fikk tilbake den fine lyden ved høy rpm. Sånt sett så er det billigere enn chipping...... og kanskje litt mer safe også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo grunnen til skepsis til QMI, men kan ikke si annet enn at det ser ut til å ha fungert flott på motoren min og.. forbedret gange, roligere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lurer jeg faktisk på om det er viftereleet for jeg synes vifta koblet seg inn ganske ofte på kort tid...

Du hører vel om vifta begynner å gå når det klikker?

Hvis det er AC-anlegget, hva kan jeg isåfall gjøre med det?

Ingenting. Skru av AC hvis irritasjonen over klikkingen overgår komforten med AC.  ;)

Det er en helt normal lyd.

Forøvrig: QMI har alt å gjøre i en motor ;) Det er det mest annerkjente tilsetningsstoffet som finnes for motorer og har kun dokumentert god virkning på motorer.

Øhh...javel. Jeg prøver heller Globoid. Mye mindre tenningsbank i topplokket etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

min erfaring ang. alle ulyder i alfa; lat som du ikke hører de, eller skru opp musikken.... Etter en stund som forsvinner de stort sett av seg selv. Dette gjelder også varssellys ;D ;D ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...