Gå til innhold
Evlenol

Bremsene hyler..

Anbefalte innlegg

OK, dere synes sikkert jeg fremstår som en skikkelig uvitende raring nå, men seriøst: Jeg vet ikke helt sikkert hva det er symptom på når bremsene mine hyler..  ???

Regner meg noen her vet  :-*

De hyler ikke alltid, bare av og til.. og det har bare vært her en ukes tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som gjør at de hyler er vel at de vibrerer. Litt kobberpasta på baksiden av klossene hindrer dette. Du får og belegg som kan legges bak klossene for å hindre dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forutsatt at du har bremsebelegg nok kan et par skikkelig fete nedbremsinger hjelpe. Sørg for at du er alene på veien.... Grei måte å bli kjent med vogna di. Det er mest sannsynlig støv som skaper resonnans, og det hjelper at bremsene har vært skikkelig varme...

Men det beste er naturligvis og demontere og rengjøre, samt som nevnt ovenfor, smøre litt kobberpasta på baksiden og glideflatene til klossene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bremsene kan ha blitt litt glaserte. har vore borti at dem hyler mere da.... men som en annen skriver, prøv et par fete nedbremsinger. Og da snakker vi ikke fra 30km/t :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt hyling i bremsene mange ganger, men det forsvinner alltid etter en tur på Rudskogen eller en kjøretur midt på natta ;D

Hylig skyldes resonnans (høyfrekvent vibrasjon) mellom kaliperstemplet og bremseklossen. Enten er klossene blitt ujevnt slitt eller så er det rett og slett masse dritt her og der. Rikelige doser bremsevask og en liten (!) klædd med kobberpasta etterpå - på metallsiden av klossen - burde hjelpe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg mener lyden har kommet etter jeg la om til sommerhjul. Mulig noe småtteri kan ha ramla ned mellom bremseklossen og skiva da? Det er i alle fall en tanke jeg har gjort meg.. men jeg har jo ingen kompetanse å skryte av hehe..

Men skal prøve den nedbremsinga :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremser som piper når du ikke bremser skyldes ofte at stemplene går tregt i kaliperene. Da klarer ikke pakningen å trekke tilbake stemplet.

Men kommer det idet du byttet til sommerdekk er vel vanligste årsak at du ikke bruker riktige hjulbolter. For lange bolter subber innpå navet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremser som piper når du ikke bremser skyldes ofte at stemplene går tregt i kaliperene. Da klarer ikke pakningen å trekke tilbake stemplet.

Men kommer det idet du byttet til sommerdekk er vel vanligste årsak at du ikke bruker riktige hjulbolter. For lange bolter subber innpå navet.

Det er kun når jeg bremser at de hyler, og da også veldig sjelden.

Boltene har jeg brukt to sommersesonger tidligere uten hyling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat det samme på min bil i fjor. Fikk tips fra en mekaniker på en bensinstasjon om å kakke forsiktig på klossene med en gummihammer. Viste seg at det var veigrus som hadde kilt seg mellom kloss og skive. Røy fram oppmalt steinstøv. Kakka littegrann over et par dager, og da forsvant ulyden helt.  Veldig vanlig på biler med "åpne" felger. Er jo rette tida på året nå og. Veiene er fulle av denne hersens strøgrusen av granitt. Sand hadde vært bedre. Faren for slike urenheter mellom kloss og skive minsker når kommunene etterhvert får feiebilene på veien og samler opp grusen.

Dette er jo en enkel ting å sjekke, før en går på med mer omfattende feilsøking.

Hilsen Dieselduden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...