Gå til innhold
Landmann

164 og vann som innvendig "motorrens"

Anbefalte innlegg

Jeg vet at emnet har vært diskutert før, men jeg finner ikke igjen diskusjonen på forumet.

Saken er: Jeg husker at det ble skrevet at vann sprøytet i dusjform i innsuget mens motoren gikk hadde renseeffekt i toppen. :o

Motoren det gjelder er 2.0 TS

Ønsket er:

(1) Kan noen påny fortelle noenlunde detaljert om denne "rensemåten"; fremgangsmåte og hva som skjer.

(2) og er den å anbefale/fraråde? (Hva kan eventuelt skades ... om noe kan skades i det hele tatt?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er vel ikke bare rensing heller, men kan også øke kompresjon tror jeg? noen sa at dette brukes bl.a på 155 Turbo motorene og at det var egen tank baki til det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt vann in i motoren mens den går renser fint opp innvendig, kvitter seg med det meste av sotavleiringer som bygger seg opp. dersom det "øker" kompresjonen er det fordi du har sotavleiringer på stempelfjørene eller ventilene som hindrer dem i å tette ordentlig ;)

Advarsel, det ryker helt hinsides når du holder på 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort dette på gamle forgassermotorer. Funker helt topp,renser det meste av sot og avleiringer innvendig.

Det ryker saftig så send nabovarsel.... ;D

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start motor, la den gå til den er god og varm (normal drift temp)

finn en ketchp flaske og fyll den med rent norsk vann ;D:o::)

Finn en lur måte å få sprutet dette inn i innsuget på (er ikke så enkelt nå som det var på gamle forgasser biler, det nytter ikke å sprute det inn før filteret ;))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jeg har en gammel forgasser motor da, hvor mye vann snakker vi om her? en dl? og skal vannet vere kokvarmt?

Tja går fint å bruke en hel ketchup flaske på en motor, men husk å ha litt turtall på den (2 - 3000rpm)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte bare ca. en halv liter kaldt vann. Du kan enten dusje det inn med en spruteflaske eller bruke, som Rune sier, en ketsjupflaske. Sprut det inn mens du holder litt turtall,ca.2500-3000.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant!

Flere spørsmål:

(1) Sprøytes/dusjes vannet før eller etter luftmassemåleren?

(2) Hvorfor gjøres ikke dette av flere "garasje-mekke-motor-tunere"? Jeg skulle jo tro at dette var det første steget før man begynner å snakke om KN-filtre, hvassere kammer og porting! En sotrensing skulle vel være saliggjørende ..?

Nå er det like før jeg henter dusjflasken  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei alle sammen! Ble aldri enig med meg selv om dette var en god ide eller ei da jeg først leste dette!

-I helga stod Q4n klar for test!  ;D

En ketchup og 1.5l colaflaske helt fulle med lunkent vann og en Q4 som "rolig" lå på et par tusen omdr for å oppnå litt temp!

Da bilen var varm fjernet jeg en av slangene til overs på innsuget, (0,5 bensinslange) og sprøytet forsiktig inn litt vann.. Ventet spent..

Da ingen endring ble oppdaget bestemte jeg meg for å prøve mer.. Stappet beninslangen nedi colaflaska.. Er jo "litt" vakumsug i den på et par tusen omdr. uten motstand.. Og jeg som trodde denne bilen bare var tørst vad angår olje / bensin, vann også tydeligvis! Da slangen traff vannoverflaten i flaska sa det bare SLUUURP og så var MYE borte! Hjelp tenkte jeg, men forbauset var det veldig lite effekt oppnådd! Litt røyk og en anelse til å gå litt på 3 sylindre. Ga den resten av flaskene, da røyk det mer og man måtte gi litt mer gass for å holde den gående. Men etter en 20sek er den helt fin igjen. Ikke vet jeg om det hjelper, men en ting er sikkert ->

-Litt vann skal påføres her på en eller annen lur måte under pådrag, så jeg kan få kjørt fra en eller annen over strekka på ID06 så hvitrøyken står... Det må da være kjipt, bli frakjørt av en bil med "ødelagt" toppakkning!!  8)

(Sier jo seg selv at det er det det er, hvis det ryker litt av en lancia turbo??)  :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette har jeg hørt om og sett, sprøyte inn vann i forgasserne for å rense toppen for sot. Så ikke resultatet da toppen ikke ble fjernet etterpå, men typen som gjorde det benyttet Farris, cluet var vist nok at kullsyren i vannet gjorde dette mere effektivet enn vanlig vann. En alfamotor bør vel ha Farris med sitronsmak  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...