Gå til innhold
Kristian V

Alfa's 1.8 Turbo motor.

Anbefalte innlegg

Snuser litt på biler med denne turbomatede nordmotoren.

Er det noen som kan fortelle litt om disse, ulemper, fordeler og holdbarhet osv..

Vil liksom ikke ha samme leksa igjen med motorras hvis jeg kjøper en bil med en slik motor.

Og handler jeg en bil med denne motoren blir den garantert trimmet litt sånn at den hvertfall holder rundt 200hk.

Hvis bilen ikke allerede er trimmet da.

Og er det mye som må til for å flytte IC til fronten av bilen istedenfor at den ligger over innsuget, for den gjør det vel hvis jeg ikke husker feil??

Ved flytting av IC, altså ny IC, fram i grill vil man vel få bedre kjøling også?

kan spare meg for innlegg om hvor dårlig en 2.0TS 16v er osv osv ..det VET jeg jo  :P

mvh

Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ingen erfaring sjøl, men fred roger trimmet jo en slik maskin for maaange aar siden, satt i en 75, som etter hvert ble solgt til en bekjent av meg her i nord trøndelag. denne bilen ble brukt til og fra jobb hele året rundt i mange år, meg bekjent uten andre feil enn en spruket topp,pga frost, en vinter. bilen ble kjørt av veien og mye skadet, men motoren lever visst ennå i en anen bil i trøndelag.

konklusjon(min) er at dette er svært holdbare motorer!

Regner med Frj kan bekrefte det

rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den motoren ble vel bygget i 93 :o og den bremset ca 160 kW ved ca 4800 rpm, og da var benken tom....og effektkurven gikk nesten loddrett fortsatt da den endte i en horisontal strek på effektdiagrammet.

En god 75 turbo er en meget god bil, den mangler bare servostyring, monter dette og den er knall.

Gamle biler er de blitt i markedet, vær obs på manglende vedlikehold og godt brukte biler, akkurat det samme som med alle andre biler og merker....og da er det dyrt. Men det er en meget enkel bil å skru på.

Jeg minns å huske at 75 turbo ikke fikk servostyring (som de øvrige 75) pga at det ikke var plass til det i motorrommet? Er ikke det tilfelle?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om motoren står i 75 eller GTV er ikke så nøye...Favoritten er GTV egentlig!

Er mer spesefikt motoren jeg er ute etter i denne tråden.

Er det mye vedlikehold på selve motoren?? bortsett fra det vanlige med å sjekke olje osv da..

Noen svakheter ?

Noe man må være obs på? være nøye å sjekke ved evt kikking på en bil med denne motoren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Argh...

Jeg er redd et bilkjøp nå kommer til å følge lidenskapen og ikke fornuften... ::)

Det kan bli dyrt igjen det... :-\

Men den er jo så gild...  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Argh...

Jeg er redd et bilkjøp nå kommer til å følge lidenskapen og ikke fornuften... ::)

Det kan bli dyrt igjen det... :-\

Men den er jo så gild...  ;D

er rimelig sikker på at den motoren er mer til å stole på enn en Fiat/alfa ts motor ;)

Har du forresten fått noe mer info i dag eller? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...