Gå til innhold
Alfa_166

MotorBytte + godkjening

Anbefalte innlegg

Hallo jeg har en Alfa 166 2.0 TS og har funnet meg en 3.0 l  i Tyskland for en billig penge :) Har lyst på

et lite motor bytte! Men problemet er at

MotorForum eller Teknisk for Fiat og Alfa ikke vil gi noen typegodkjening !  Noen som har en vei uten om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg har pugget regelverket 100%, så tror jeg det er ganske åpenbart at Motorforum ikke ønsker å gi noen typegodkjenningspapirer på en bil som du har mekket sammen selv. Men ombygde biler kan vel godkjennes enkeltvis hos biltilsynet. Men det skulle ikke forundre meg om du må bytte bremsene til 3.0 variant (dersom det er forskjell på de på 166). Får du det godkjent må du betale avgift for økte hestekrefter og volum.

Kjøper du motoren i Tyskland, så bør du få med hele det elektriske anlegget også. Å kjøre 3 liter på 2 liters elektronikk tror jeg ikke er noe særlig.

Mitt tips ville nok være å kjøpe en 166 med 3.0 og selge den gamle TS bilen din. Det vil spare deg for mye jobb !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk avgiftene på bilen di da...blir litt hk og ccm avgifter ved motorbytte...

mye elektronikk må nok fikses og ja...sam gearkassen er ikke lik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorforum skal ikke gi deg noen godkjenning av noe slag, det skal biltilsynet gjøre, men det biltilsynet som regel ber om er et brev / skriv fra importøren eller ennen kvalifisert instans, som bekrefter at du har byttet alle nødvendige biter for at ts bilen kan handtere en v6 (bremser og understell + motorfester og gearkasse / drivverk)

Skal du gjøre det kan det være lurt å kjøpe seg en komplett(skade) bil og bytte over de delene du trenger før du kvitter deg med restene.'

Mye jobb, og for så ny bil som en 166 er det nok en bedre løsning å selge den du har og kjøpe en 3,0 :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...