Gå til innhold
Gjest AlfaArneB

Senke fjærer, uten å miste noe komfort...

Anbefalte innlegg

Neon som vet om det finnes noen senke fjærer som ikke tar bort for mye av komforten, bilen er igrunnen stiv som den er, men alt for høy.. den må ned 3-4cm.

Dette er til en 159.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt eibach har komfortable fjærer til nyere alfa,novitec har jeg ikke hørt noe om.Men H&R har fjærer som her veldig stive,ikke så veldig mye komfort.Eibach er iallefall det som kommer til å stå på stasjonsvogna om ikke så lenge..

Edit:Skal fjærene på dempere som er originale?Isåfall burde ikke fjærene senke mer enn 30mm..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt eibach har komfortable fjærer til nyere alfa,novitec har jeg ikke hørt noe om.Men H&R har fjærer som her veldig stive,ikke så veldig mye komfort.Eibach er iallefall det som kommer til å stå på stasjonsvogna om ikke så lenge..

Edit:Skal fjærene på dempere som er originale?Isåfall burde ikke fjærene senke mer enn 30mm..

hvor ofte svarer du fra egne erfaringer kontra hva du har hørt av andre?

Ja det er rett at Eibach funker bra som "allround" fjærer. Men har kun testet dem på 164...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sjekke om det er brukererfaringer på www.alfisti.net om dette.

Eibach virker bra på 156 (med bytte av dempere). Virker ikke på 166.

Du kan jo også sjekke ut hvor mye de orginale sportsfjærene senker. Tipper 15 mm (basert på erfaring med 156 og 166).

Forøvrig enig i at 159 har mye luft mellom dekk og skjermkant. Sjekk Brera med 18". Den er ikke veldig mye lavere men ser mye riktigere ut.

Alfahilsen Øyvind I

(Nå på 3. fjæroppsett og 3. demperoppsett på 166'en. Fornøyd nå, selv om det kostet litt....)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til og velge noe annet enn Eibach, disse blir altfor myke hvis man liker sportslig kjøring, dette på både 156 og 166 så jeg tipper at dette tilfellet også vil være med 159. Jeg ville ha gått for et oppsett med H&R sammen med Bilstein B8 Sprint da dette oppsettet fungerer bra også for litt inspirert kjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

aibach til 164 og 156 fønker bra...på begge mine så har jeg skiftet ut stabstaget og du verden for en forskjell.

aibach med dempere til 156 er konge, men prikken over ién er kraftigere stabstag...spesielt når min har v6 motoren...råere bil skal letes lenge etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Tror det ikke er så veldig mye senking som skal til, kjører nå på 18` 225/40 på vinter hjulene, sommer hjulene kommer med 18`235/45, så vil jo se noe bedre ut med noe mer gummi, de kommer vel ganske snart...

Jeg satte på eibach på min gamle 147, syns det virket bra, men det er jo en lettere bil. Eller går det å sammenligne?

Alfanatiker - Hvordan var de på 164? går det an å sammenligne med den tror dere?

Øyvind I - hva har du på din 166 nå?

Amæn - Du mener jeg kan gå for Eibach, så lenge jeg setter på nytt stab stag; er det sånn som går over motoren? har ikke det nå da...

er dette med orginal dempere?

Jeg er mest ute etter å få bilen noe laver, oppsette som er på den nå  er bra syns jeg, den er fast nok for litt morsom kjøring, og behagelig nok for lang turer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfanatiker - Hvordan var de på 164? går det an å sammenligne med den tror dere?

vil ikke si det med sikkerhet at sånt kan sammenliknes. Men på 164 (3 liter) fungerer det "perfekt"  på en bruksbil. Akkurat passe stiv for svingete veier samtidig som den nydelige komforen i 164 er beholdt. Om jeg ikke husker feil så lurer jeg på om folk stort sett beholder de orginale demperene. Dette kan sikkert arnt svare på. Jeg var iallefall veldig fornøyd med de på en bil til det bruket :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Arne, jeg har gått fra orginalt oppsett til Eibach med bilstein til Eibach med koni tilbaket til bilstein da Koni var mye mykere (unntatt på den stillbare returdempingen). Siden Koni var mykere løste den ikke hovedproblemet med Eibach på 166. De er alt for myke og komprimeres lett.

Satt til slutt på orginal AR fjærer fra 166 TI som i kombinasjon med bilstein dempere fungerer som et helt ok kompromiss til vanlig sportslig kjøring. Estetisk syns jeg også det er noe finere med org senkefjærer da kurvaturen på felg passer bedre med skjermbuen.

Denne erfaringen er helt forskjellig fra på 156 hvor Eibach fjærer fungerer ganske så bra. Det er småtendenser til at fjæren kunne vært ørlite stivere de første mm men i kombinasjon med sportsdempere fungerer det bra. Hvis du er kritisk vil man på 156 lett merke at de orginale demperene ikke klarer å holde styr på den endrede fjæringskarakteristikken som senkefjæren gir.

159 er jo vesentlig stiver satt opp enn org 156 så sportspakkene er spennende på disse når de kommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Amæn - Du mener jeg kan gå for Eibach, så lenge jeg setter på nytt stab stag; er det sånn som går over motoren? har ikke det nå da...

er dette med orginal dempere?

Stabstaget sitter under bilen og hidrer krenging.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var jo meget pen.. da vet du hva som må handles ;)

Blir nok Eibach fjærer på meg, H&R senker 40 mm tror jeg, kan være litt mye til vinteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare meg, eller er nye Alfa'er usedvalig høye orginalt? Har kjøpt meg en -04 156 SW og jeg kan jo omtrent stikke hodet inn mellom bakdekket og skjermen! Vurderer også senking for å si det sånn....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare meg, eller er nye Alfa'er usedvalig høye orginalt? Har kjøpt meg en -04 156 SW og jeg kan jo omtrent stikke hodet inn mellom bakdekket og skjermen! Vurderer også senking for å si det sånn....

Vår er veldig høy,men kommer ann på hvilken vinkel man ser den fra,det er mellom 7 og 8cm fra dekket og hjulbuen med 215/45/17 dekk.Rundt det samme med vinterdekk.

Hvilken fjærer blir det og hvor mange mm?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det samme med originale fjærer med min 03 SW - for høy! Med Eibach Pro Kit ble det mye bedre, spesielt utseendemessig. Har heller ikke opplevd problemer med for lav bil i vinter, men aluplate under motor er nok et must.

Det første som slo meg da jeg så 159 hos Bilcentrum første gang var at bilen så "oppheist" ut. Det ødelegger for meg totalinntrykket av en flott bil. Undres hvorfor en bil som appellerer så mye til det sportslige settes opp med slike fjærer ??? Etter hva de sier som har prøvd den, er den jo stivere enn original 156.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BMW og Audi ser jo ganske bra ut når det kommer til høyden. Har de laver bakkeklaring en Alfa i utgansk punktet? noen som vet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

AlfaArneB: Det er H&R fjærer du skal ha, Eibach Pro-kit faller fort igjennom ved spenstig kjøring. Bruk fjærene sammen med orginaldemperene til de tar kvelden og kjøp så noen Bilstein Sprint (greit og fordele kostnadene litt). Jørgen sier at du tjener så fett så jeg påtar meg gjerne jobben denne gangen også. ;) En annen ting jeg ville ha sjekket ut er om det går ann og få tak i oppgraderte stabstag. PS) Du må snart vise meg kjerra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS) Du må snart vise meg kjerra.

Ja det syntes jeg også...  Skal vi si imorgen kveld ute på Vestby? ::)

Anngående fjærer så har jeg ofte hørt at Inter Alloy skal være skikkelig stivt. Noen med erfaringer med sånne på Alfa? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

AlfaArneB: Det er H&R fjærer du skal ha, Eibach Pro-kit faller fort igjennom ved spenstig kjøring. Bruk fjærene sammen med orginaldemperene til de tar kvelden og kjøp så noen Bilstein Sprint (greit og fordele kostnadene litt). Jørgen sier at du tjener så fett så jeg påtar meg gjerne jobben denne gangen også. ;) En annen ting jeg ville ha sjekket ut er om det går ann og få tak i oppgraderte stabstag. PS) Du må snart vise meg kjerra.

Stian - må ikke høre på jørge vet du....  Syns du sa du ikke ville ha flere sånn dritt jobber sist jeg ;)

Dama er redd for at bilen skal bli for lav og ukomf å kjøre, så jeg må prøve å finne en mellom løsning.

Men H&R er kanskje ikke så veldig mye stiver en Eibach? ser at H&R er 0,5 cm lavere da..

Ronny -  det hadde jo ikke vært noe dum ide, men jeg er i New York, kommer hjem på lørdag morgen, så sømdag kan jo passe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...