Gå til innhold
Einar

GTV 2.0TS oljetrykk nå OK. Men problem med ECU!

Anbefalte innlegg

Oljekanna lyser. Ikke noe bra tegn er jeg redd.

Etter en rundkjøring med påfølgende nesten touch av turtallssperra kom denne lampa på.

Det la selvfølgelig en kraftig demper på iveren, og det ble en Km i nedoverbakke med null

gass og belastning. Så trille inn på gården og det tikker fra en ventilløfter. Høres iallfall slik ut.

Og det er jo gjerne en bekreftelse på dårlig oljetrykk. Det kom altså plutselig. Heldigvis like

før jeg kom frem, og med mulighet til å bare trille resten av veien.

Peilepinnen var allerede lang nok, men likevel fikk den en 1/2l uten at det gjorde noen forskjell.

Dene motoren har aldri brukt olje som er verd å snakke om. En halvliter etter noen tusen Km ser

jeg ikke som unormalt når høye turtall ofte forekommer. Motoren var på driftstemperatur, og

hadde vært det en god stund når det skjedde. (Selvfølgelig, ellers står ikke høyt turtall på programmet.)

Hva kan forårsake så brått fall i oljetrykk?

- Overtrykkventilen kan ha hengt seg opp. (Det har hendt meg før, for veldig mange år siden.)

- Et lager har spunnet. Vil da oljetrykket bli borte også ved høyt turtall?

- Andre muligheter?

Skal sjekke med måler til helgen, men jeg er redd ventilklikkingen indikerer lavt trykk, og ikke

feil i trykkføleren. Det er ikke variator lyd. Den er ganske ny (rundt 20'), og jeg har erfaring med hvordan

den høres ut.

Det passer ikke akkurat nå å pelle motoren ut og fra hverandre for å finne feilen, så om noen har

en idé om hva jeg kan sjekke uten å gå til det skritt, gi meg et tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg dumpet en råde i ødemarka pga oljetrykk som plutselig falt...  Hjelper deg kanskje ikke stort. Men har var det misstanke om "bypassventilen" til oljepumpa hadde låst seg. Aldri kommet fram til noe konkret på den motoren men den er nå kassert. Begynte bilen å tikke samtidig som du mistet oljetrykket så kan vel ikke det tyde på så mye annet enn trøbbel med oljepumpa vel? Du kan være glad du er hjemme og slipper være "tvunget" til å kjøre et sted midt på natten for å komme deg hjem ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjenner meg skummelt igjen i det du skriver... :-\

jeg hadde nemlig og passe høyt turtall i det det skjedde plutselig med min motor....

har du lest min tråd om havari?

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=9656.0

se om du kan finne noen likheter til hva som står der, så kanskje du kan finne lettere ut av ting.

Når verkstedet mitt ringte og sa at de hadde funnet ut at det var rådelagerne som var gåene virket det som det var lett for de å sjekke.

opp med bilen, tømme olje og av med bunnpannen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er rådelagerene, så er det en følgeskade. Men ettersom motoren gikk kun kort tid etterpå, og uten belastning, bør det ha gått bra.

Vi tok av oljefilteret og ledningene til injectorene. Kinnet på starteren. Da burde det pøse ut olje der ojefilteret satt, ikke sant?

Det kom ingenting, nix, nada! Snarere tevert imot: det sildret fortsatt litt da jeg begynte å kinne, men det stoppet mens startmotoren gikk! Som om pumpa sugde den veien. Og bilen stod ikke i revers.

Vi ble nogenlunde enige om at selv om overtrykksventilen har kilt seg i helt åpen stilling så burde det komme litt olje rett vei også. Så hvilken muligheter gjenstår: Pumpa står, sugerøret tett eller knekt/falt av.

Kommentarer?

Er det noen som vet om det går an å ta av bunnpanna på disse motorene uten å ta av girkasse og nedre kamremdrev?

Robert: Dette betyr nok en omkasting av prioriteringer, så ikke regn med at jeg dukker opp denne helgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En jeg kjenner kjøpte en havarert 166 TS. Grunnen slik jeg forsto det var at ventilen i oljepumpa hadde kilt seg fast.

Resultatet ble noe sånt:

TS_motor.jpg

TS_motor_2.jpg

Hvis du vil ha telefonnr til kompisen min så si fra. Han kan forklare bedre hva som hadde skjedd med pumpa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før det ble en Huff Da var det innmaten i en oljepumpe!

Jeg håper også at det ikke har gått ut over motoren. Men jeg gadd ikke mer i kveld. Skal ta av rådelagerslagene i morgen og inspisere. Ettersom den ikke gikk med gasspådrag etter smellen regner jeg med at det gikk bra. Veiva er ikke skadet der pumpehjulet sitter.

Jeg får ta med greiene til tannlegen på Tirsdag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veiva sjekket nøye. Ja den veiver.

Ett av lagrene var akkurat begynt å kitte, så vi kan si den ble stoppet i grevens tid.

Så det blir nye rådelagre, men veiva er uskadd.

Da spørs det om EBspares kan få tak i oljepumpe og lagerskåler uten å få det fra Italia da.

Jeg regner med at pumpa ikke er billig, men man kan vel likevel si jeg slapp med skrekken denne gangen.

Også må spider'n opp i bukken for å få ny foring i forstillinga.

Om ballene fortsatt er der de bør være, kan jeg vel si jeg har mange biler i lufta for tiden. :-[

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da står delene her på bordet foran meg.  Ca. 30 timer etterat jeg la inn betalingskort detaljene!

Jeg må bare ta av meg hatten for Kevin hos EB Spares.

Det bør nevnes at jeg har bidratt til hastigheten ved å få dem sendt til firmaet vårt.

Ettersom vi har tollkreditt konto skal forsendelsen bar punches av befrakter og ikke betales på forhånd.

Uansett, det viser ialfall at EB Spares ikke subber med beina.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mye tull og mikk er kjerra på veien igjen. Men ikke helt i vater.

Check Engine lampa lyser, og motoren går ikke som den skal.

For å få opp oljetrykket uten å starte motoren tok jeg av tilkoplingen på alle injectorene

og kinnet den på starteren til oljelampa sloknet. Nå er spørsmålet om ECUen savnet

injectorene så sårt at den ikke kan glemme det, og har byttet til nødprogram?

Vi har prøvd å gå inn på styreenheten med en Bosch Esitronic, men får ikke kontakt.

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg skal få den over i normal modus?

Alternativt om det er noen triks for å få kontakt mellom diagnoseenhet og ECU?

Dette er en 1995 modell, altså Motronic M2.10.3 eller 4.

Jeg skal til Kristiansand på Søndag, og det ville vært gildt å slippe å kjøre 70 mil på nødprogram!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På noen Motronicanlegg så kan en koble fra batteriet,da resetter ECU'en seg. Er ikke sikker på hvor lenge noen sier 15 min andre en time.

Om din Motronic kan resettes på denne måten vet jeg ikke men det skader ikke å prøve.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...