Gå til innhold
164Ivar

Speedometer 164

Anbefalte innlegg

Speedometeret på 164'n kommer og går litt, men for det meste ligger det helt nede. enten virker det eller så virker det ikke, ingen misvisning!

Er det bare dårlig kontakt eller er det føleren som gir seg?

Er det noe kjent problem med speedo på 164?

Det er 2 skjøter på ledningene, så det kan være disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, det kan være begge alternativ. Du kan jo gå over kontakten til giveren med noe elektospray, Prøv også å ta ut instrumentet, snu det opp-ned, skru av polstringa (to skruer bakpå der), klipse av glasset, da ser du de tynne ledningene og stikket som går til speedometeret, prøv å rugge litt og rens dette stikket også. Det går å bytte bare speedometer og turteller, (liksom den delen som er over kontrollamperekka) er skrudd  fra baksiden,

Fenomenet er nok ikke veldig ukjent,nei.

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

50-50!

Prøvd å kakke på glasset mens du kjører? Hvis det våkner da, er det sannsynligvis dårlig kontakt inne i instrumentet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg banka ei god stønn, men har ikke funka, skal sjekke ledninger i morgen.

Har montert de sidepanelene jeg kjøpte av deg nå!

Ble tøff ja!  8)

Får jeg eventuelt skifta giver på diff lett?

ser litt klundrete ut... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg banka ei god stønn, men har ikke funka, skal sjekke ledninger i morgen.

Ble tøff ja!  8)

gjør seg bra i ensfarga rosso, ja. stemte nyansen någenlunde da?

gitt opp salg, eller?

Skfte giver, det er trangt, ja! hvis du lager en spesialnøkkel , bøy en fastnøkkel en 30-40 grader, så tror jeg du får løsna den. husker ikke dim, det er enten 21 eller 22mm. (hvis du har en ny så ser du jo det) Sist jeg bytta, tok jeg unna eksosrøret, da gikk det rimelig greit. Men meteret funka selvfølgelig ikke! Da skiftet jeg speedo/turteller som beskrevet tidligere. Slapp å rote med km.st ved å ikke bytte komplett instrument.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min gamle 164 begynte speedoen å funke etter 2 kjappe trykk på varselblinken. Vet ikke helt hva det kom av men...... :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble tøff ja!  8)

gjør seg bra i ensfarga rosso, ja. stemte nyansen någenlunde da?

gitt opp salg, eller?

Skfte giver, det er trangt, ja! hvis du lager en spesialnøkkel , bøy en fastnøkkel en 30-40 grader, så tror jeg du får løsna den. husker ikke dim, det er enten 21 eller 22mm. (hvis du har en ny så ser du jo det) Sist jeg bytta, tok jeg unna eksosrøret, da gikk det rimelig greit. Men meteret funka selvfølgelig ikke! Da skiftet jeg speedo/turteller som beskrevet tidligere. Slapp å rote med km.st ved å ikke bytte komplett instrument.

Ja tenkte jeg skulle ha den alikevel, nå har jeg fiksa alt jeg hadde planer om så nå er den bra!

Det er litt fageforskjell men skal prøve å polere litt snart.

Vet du hvor mye en slik giver koster? Trur det må være den, hjelper ikke å slå på instument boksen og henner det kommer hvis jeg fikler litt med giver`n!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, vet ikke prisen, nei. har hatt brukte å ta av, får du tak i fra lancia thema, passer den også, men kontakten er feil, så der må det ev modifiseres.

Det kan jo egentlig være en tredje årsak, kommer jeg på. Tappen på giveren, som ser ut som enden på en wire, går ned i et plastdrev i girkassa.  det innvendige hullet for denne tappen, skal være firkanta, sånn som tappen,  men kan være slitt sånn at drevet ikke griper tak i tappen skikkelig.

Har vært borti det en gang, på en 88-89 mod som hadde gått ca 300.000 km.

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok! Bytter jeg hele Giver med drev og alt eller bare giveren som sitter øverst?

Skal se om jeg får tak i en brukt en!

Noen som har det liggende??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet bytter du bare giveren. tviler nesten på at det er plastdrevet, men vet jo aldri, selvfølgelig. Jeg har en giver, men har veeldig lyst til å ha den liggende som reserve. Jeg VET at jeg får bruk for den. Bare uvisst når.. Men hvis jeg finner enda en, skal jeg gi deg beskjed!

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har pratet med motorforum i dag, og en mekaniker sa at jeg kunne prøve å måle spenningen over giveren!

Den skulle øke i volt etter hvor fort hjula gikk, speedometeret fungerte egentlig som et analogt volt meter.

Har prøvd å målt men giveren gir ikke utslag på meter engang...

Hvis jeg skal skru av giveren, er plast drevene det eneste som holder den igjen fra å gå rundt eller er den festet på noen måte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg hatt ut instrument panel og sett litt!

Slik jeg kan se hvordan ting er koblet, ville km teller gått hvis det var problem med speedo delen i instrument boksen!

Den har stått dønn rolig siden speedo streiket...

Jeg får prøve med givern på diffen!

Fin jobb å ta ut intrumenter foresten! fikk byttet alle pærene der også bare 32 stk eller noe slikt!

Takk for god hjelp!

Mvh Pål-Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...