Gå til innhold
Evlenol

Regreimbytte.. skal, skal ikke, skal, skal ikke...

Anbefalte innlegg

Jeg fikk bytta regreima mi hos Bilservice i Oslo høsten 2004. Etter det har jeg kjørt i overkant av 30 000 km.

Bilservice er jo som kjent konkurs, og nytt firma med nye eiere og samme lokaler er startet opp, under navnet Ital Bilservice - og nå som verksted under kjeden Bosch Service.

Jeg er livredd for å kjøre rundt med ei regreim som "ingen har ansvaret for" liksom.

Da jeg var hos Ital Bilservice i dag, så sa de at de skulle ha 7000 for å bytte regreim, strammelager, strammehjul osv.. Da jeg bytta i september 2004 hos Bilservice, så ga jeg 5000 kr - og da bytta de kamvariatore og inni den prisen der.

Ettersom jeg som kunde forholder meg til samme sted og samme verksted nå som den gangen, og jeg er i en situasjon hvor garantier er verdiløse, så tilbyr de seg å gjøre jobben for kr 4200 - altså med 2800 kr i avslag. Jeg synes fortsatt dette er dyrt jeg. Hvor mye skal sånt koste?

Og hvis jeg bytter.. har da Ital Bilservice / Bosch Service ansvar dersom den ryker?

Bør jeg bytte? Hva er den laveste kjørelengden / tidsperioden man kjenner til at reima har røket på?

Det skal også sis at jeg i mai i fjor hadde en irriterende suselyd i motoren. Ital Bilservice fant da ut at det hadde forvillet seg en liten stein inn i regreimhuset - og nesten slitt reima helt av. De byttet da reima kostnadsfritt for meg, men strammehjul, strammelager osv er de samme som ble satt inn i september 2004.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det "korteste" jeg vet om er lavere en det du snakker om  Du fikk en god pris første gang du fikk en god pris nå men du fikk ikke "3 års garanti"  ja  skal, skal ikke ???  Det er mange Alfa eiere som har kommet til "Tomt hus" i årenes løp :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kan dokumentere at registerreima er byttet på verksted i forhold til foreskrevne intervaller, så gjelder garantien. Garantien er ikke i forhold til verkstedet men importøren. Ergo betyr det ingenting at verkstedet som gjorde jobben er gått konk.

Dermed kan du begynne å være livredd for registerras istedetfor å være livredd å ikke ha noen på skylde på når det raser. Bytt nå. 4200 kroner er ikke så verst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg kommer til å bytte når jeg får feriepenger.

Du sier at det er importøren man skal kreve penger fra hvis man får regreimras. Men de som importerte Alfa i 1999 er vel også borte nå, eller hur? Og gjelder sånne garantier derifra når man ikke har brukt merkeverksted? Og når man ikke har fulgt opp serviceheftet 100% (på en måte selv om det som ikke er fulgt opp der ikke har noe som helst å gjøre med regreima da..).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har AlfaNytt 1/2005, så står alt dette nøye beskrevet på side 28 og 29.

Men om så bilen er 20 år gammel gjelder dette med registerreim og 3 år/80.000 kilometer. Dersom du kan dokumentere at reima og alle komponentene er byttet på et verksted som er godkjent av Alfaimportøren, så tar andre enn deg kostnaden med å fikse registerraset. Du vil neppe få en sekk med penger av noen, men derimot motoren reparert.

Poenget er ikke om du bruker merkeverksted, men om jobben er skikkelig gjort og du ellers har fulgt servicene. Dårlig vedlikehold blir alltid dyrere til slutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har AlfaNytt 1/2005, så står alt dette nøye beskrevet på side 28 og 29.

Men om så bilen er 20 år gammel gjelder dette med registerreim og 3 år/80.000 kilometer. Dersom du kan dokumentere at reima og alle komponentene er byttet på et verksted som er godkjent av Alfaimportøren, så tar andre enn deg kostnaden med å fikse registerraset. Du vil neppe få en sekk med penger av noen, men derimot motoren reparert.

Poenget er ikke om du bruker merkeverksted, men om jobben er skikkelig gjort og du ellers har fulgt servicene. Dårlig vedlikehold blir alltid dyrere til slutt.

Takker og bukker. Har ikke tenkt å tjene meg rik på et registerras nei :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garantier og garantier.. En kompis med Thema fikk byttet reim hos et firma i Oslo, kjent som Lancia spesialister.. Han kom seg kkurat heim til Trøndelag før reima hoppet og ventiler føyk. Telefon til Oslo, men ble avfeid med at det sikkert hadde kommet stein inn mellom. Og det var ikke deres skyld, selvfølgelig! Tok så bilen til Naf som demonterte og dokumenterte hva som hadde skjedd, det lå en stoppskive fastklemt mellom reim og reimhjul på veiva! Fremdeles var ikke firmaet særlig åpen for å ta på seg noe ansvar. Like etterpå var firmaet konkurs. I følge rykter som jeg ikke skal gå god for, var konkursen relatert til at de hadde mange registerhavarikrav mot seg. Uansett kjipt for bileier, som brukte dette verkstedet så det ikke skulle bil noen problemer..

Forresten, disse 16V fiat/lancia/alfamotorene må vel ha verdensrekord i reimhavarier? En annen Lancia har hatt tre reimhavarier på ca like mange år. (ikke reimbrudd, men overtanning)Tror man bør sjekke strammingen hver helg for å være sånn noenlunde på den sikre siden.

Ja til kjede!(Berlinaen har kjede på 33 år, still going strong!)

RW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket verksted snakker du om? Bilservice?

Og ja, hvorfor i huleste produseres biler med disse fuckings reimene? Jeg begynner nesten å savne gamle 205'en min jeg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du skifta både regreim,strammehjul og kamvariator for 5000, så er det ikke løye de er konk.

variatoren koster jo en go del kroner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du skifta både regreim,strammehjul og kamvariator for 5000, så er det ikke løye de er konk.

variatoren koster jo en go del kroner.

Variator: 1550 kr minus 10% rabatt: 1395 kr.

Strammelager løpehjul: 420 kr minus 10% rabatt: 378 kr.

Strammelager: 760 kr minus 10% rabatt: 684 kr.

Registerreim: 495 kr minus 10% rabatt: 445,50 k.

Timepris: 600 kr x 2: 1200 kr.

Skiftet regreim/variator: 0 kr.

Øreavrunding: -0,10 kr.

Nettobeløp: 4102,40 kr.

Mva: 984,60 kr.

Å betale: 5087 kr.

Dato: 13.09.04 - Bilservice AS.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte ikke og navgi noen jeg da. Men du vet sikkert bedre enn meg hvilke "Lancia spes.-verksteder" som har konka eller ikke de siste åra i Tigerstaden ;)

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte ikke og navgi noen jeg da. Men du vet sikkert bedre enn meg hvilke "Lancia spes.-verksteder" som har konka eller ikke de siste åra i Tigerstaden ;)

Rune

Hehe.. tror ikke det har mye betydning med tanke på at det verkstedet ikke fins lenger.

Og det er noe av det jeg vil frem til: Det er i stor grad de samme som skrur på bilene, og det er samme lokaler. Men det er helt andre eiere enn det var i det gamle firmaet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Variator: 1550 kr minus 10% rabatt: 1395 kr.

Strammelager løpehjul: 420 kr minus 10% rabatt: 378 kr.

Strammelager: 760 kr minus 10% rabatt: 684 kr.

Registerreim: 495 kr minus 10% rabatt: 445,50 k.

Timepris: 600 kr x 2: 1200 kr.

Skiftet regreim/variator: 0 kr.

Øreavrunding: -0,10 kr.

Nettobeløp: 4102,40 kr.

Mva: 984,60 kr.

Å betale: 5087 kr.

Dato: 13.09.04 - Bilservice AS.

Hvis dette er priser fra Bilservice så bruker ikke de originaldeler,noe prisene gjennspeiler. Originaldelene som strammehjul og løpehjul er originalt i metall, de uoriginale er i plast og av dårligere kvalitet. De uoriginale har også mindre diameter på lageret samt at løpehjulet bare har et vanlig enradet lager mot det originale med to rader,noe som vil gi kortere levetid.

Kjøp originalt !

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har priser fra MotorForum hvis det er av interesse. men prisene varierer vel fra verksted til verksted.

Ville forresten byttet alle 3 reimene mens man var i gang... men da blir det og en del dyrere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...