Gå til innhold
håk

155 fase 2

Anbefalte innlegg

hei, har en kompis som har fått lyst på alfa etter påvirkning fra flere hold. han tenker da først å fremst på 155. Men hva er forskjellen på vanlig 155 og fase to? Ble alle 155 fra 95/96 kalt fase 2 og fikk skjermbredding? var det flere oppgraderinger?

takker for svar

håkon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri testet en fase2 selv, men har lest og hørt at det er dag og natt i både kjøreegenskaper og kvalitet på de to versjonene.

De viktigste oppgraderingene på fase2 er kvikkere styrerespons (2.2 omdreininger lock-to-lock), bredere sporvidde og generelt forbedringer i hjuloppheng.

I tillegg så har fase 2 bilene det pene widebody karosseriet. Alle fase2 bilene fikk 16v Fiat-motor med mer effekt enn de gamle Alfa-motorene. Jeg mener allikevel de gamle 8v Alfamotorene er å foretrekke da de er i aluminium og har reg.kjede og ikke reg.reim. Unntaket er at man 95/96 kunne få widebody karosseri med den gamle 1.8 8v motoren på 129hk, men denne ble erstattet av 1.8 16v motor med 140hk i 96/97.

Personlig så hadde jeg ikke vurdert fase1 bilene engang.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Serie 2 har hele 40mm bredere sporvidde har jeg lest! og den er 10-15mm lavere. får man en Sport, som min, så er den enda lavere og med andre dempere.

Interiøret er vel og litt oppdatert og styringen er 2,1 lock to lock.

Sinnsyk artig bil å kjøre ;D

Synd den beste 155 siden på nett er nede, men står litt info her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_155

Her er et bra bilde som demonstrerer forskjell utseendemessig på serie 1 og serie 2 på breddingen:

Serie 2 til venstre..

widebody_vs_serie_1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for gode svar :)

noen med erfaring fra begge? kjøreegenskaper? trodde begge hadde skarp styring jeg ???. finner minst 10 155 til salgs men ingen fase2. vanskelig å få tak i? dyre?

beklager alt maset, men er litt nyskjerrig og kjekt å vite når folk spør ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av de 155 i norge så er det nok ikke så mange % som er serie 2. Men det går jo noen da..

Bare glad jeg fikk tak i en av de  ;D

Prisen er vel ikke så mye høyere på serie 2, reflekterer jo mest på årsmod og stand egentlig.

Men skal jeg selge min, noe jeg har vurdert, så gies den ikke bort, for å si det slik. jeg MÅ ikke selge.

Vil du ha deg en fin serie 2 så kan du jo kanskje finn en fin i Sverige eller Danmark. evt Tyskland osv hvis du vil dra lenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt en serie 1, rett og slett pga en mye bedre maskin, en alfa motor! som ikke trenger 5-6 tusen hvert 3. år bare i register renovering. Angående styring kan man bytte tannstang om man vil, og sporvidden er heller ikke noe problem å fixe  ;D. Den stoooore forskjellen å kjøre synes ikke jeg det er. Skal vedkommende ha en rimelig bil i innkjøp og rimelige vedlikeholds utgifter, vel, da sier det seg selv.....

Enig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en serie 1 og har hatt veldig lite tull med den, utover sånne vanlige slitasjegreier. Jeg syns 8V-motoren er responsiv og fin, har fin lyd og går aldeles utmerket, selv etter nå nærmere 180' på telleren.

Mht styrerespons har jeg oppdaget at bilen er ganske ømfiendtlig i forhold til dekk - jeg trives best på dekk med ganske stive, rette skuldre, har funnet et Firestone-dekk som funker bra.

Så er det naturligvis slik at serie 2 er en bedre bil totalt sett - jeg håper da virkelig at det skjedde en utvikling i riktig retning da modellen ble oppgradert, men hvis man er interessert i en litt uvanlig bil til en rimelig penge med gode egenskaper og god plass, ville jeg anbefale å vurdere både serie 1 og 2 av 155,n.

Reim kontra kjede er jo en evig diskusjon, mitt ukvalifiserte tips er at kjedene kommer tilbake, så får vi heller leve med litt mer støy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja, for å gni det SKIKKELIG inn, så skal du få noe å sikle over her av meg..

Så her kan du se hva slags 155 du får lyst på...

Bilder fra "kompiser" i Nederland, som var på banetreff i går.

De har egen Alfa 155 klubb....og de er MANGE!!!  ;D;)

Link til Bilder!  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt en serie 1, rett og slett pga en mye bedre maskin, en alfa motor! som ikke trenger 5-6 tusen hvert 3. år bare i register renovering. Angående styring kan man bytte tannstang om man vil, og sporvidden er heller ikke noe problem å fixe  ;D. Den stoooore forskjellen å kjøre synes ikke jeg det er. Skal vedkommende ha en rimelig bil i innkjøp og rimelige vedlikeholds utgifter, vel, da sier det seg selv.....

Likte 16v motoren godt, tilsynelatende mindre moment på lavere turtall enn 8v, men til gjengjeld frisk og hissig på turtall, med god lyd sjøl i originaltapning.

Men, smaken er som baken!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fulgt med bilen til Kristian her inne paa forumet.

Konklusjonen er at 155 Wide Body med 16v vil resultere i et evig mas om og betale mere penger til verkstedet pga stadige motorproblemer....

Saa min anbefaling er som Freds.... Go for an classic 155 8 valve and live a cheap life!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har ikke hatt det beste livet siden den var ny heller da...

Men tror ikke jeg kommer til å kjøpe bil med den motoren igjen  ;D

Da skal den ha 100% servicehistorie.

Min bil har det, opp til et punkt, der stopper alt, og det er vel gjerne da etter dette ting har begynt å utvikle seg...  ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har ikke hatt det beste livet siden den var ny heller da...

Men tror ikke jeg kommer til å kjøpe bil med den motoren igjen  ;D

Da skal den ha 100% servicehistorie.

Min bil har det, opp til et punkt, der stopper alt, og det er vel gjerne da etter dette ting har begynt å utvikle seg...  ::)

Sjekk teknisk.. 147 med skjørtebank før 100000 km..

På tide å innse at disse motorene suger..  :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heller mot å være enig der. ser jo mange med 156 som har problemer med registerras og motortrøbbel, selv med lav km og service til punkt å prikke. det stinker :o

vil andre kjøpe en 156 med slik motor da det er rulett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det vel på tide at jeg svarer på denne tråden!  ;D

Jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt! Selv har jeg en 155 fase 1, 95 model, 1,7 TS 8Vl som var gått 35000 når jeg kjøpte den. Nå har jeg eid den i snart 3 år, og bilen har nå akkurat passert 78000, greit... det er ikke så mye men hva har jeg spandert på den når det gjelder reservedeler utenom servicedeler? Nada! Alt jeg har brukt på den bilen.. (som desverre ikke er så alt for mye.... enda!) er ting jeg har kjøpt til den, som "nye" seter, ny grill +++ etter en kollisjon og nye bedre bremser.

Forresten, har kjøpt nytt nav og en ny spylerpumpe.. That's it! Bilen starter og går, ser ut som om den er ny og lukter ny fremdeles. Tar jo godt vare på den, men den har pinadø vært snill med meg også! Aldri et feilslag! Den er like driftssikker som klokken min!  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...