Gå til innhold
bil

Hestene mine streiker

Anbefalte innlegg

Min AR 156 1,8 mister alle hestene sine inn i mellom.

Dette egentlig skjer kun når bilen er delvis avkjølt.  Den starter fint hver gang men etter ca 300 m hestene er borte vekk. Motor fremdeles går (ca 300-400 rpm) men reagerer ikke på gasspedalen.

Jeg slår den av og på 3-4 ganger og jeg er back in business. Dette aldri skjer når bilen er kald eller ved bilens normal arbeidstemperatur. Kun i tilfellet når den har stått på parkeringsplassen i ca 1 ½ timer slikt at motortemperatur klarte å senke til tjaaaa 30 grader (jeg gjetter).

Hva kan det være? Hvor mange lirer må jeg spare denne gangen. Skal jeg glemme ferie i år?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter litt med terminologi- Luftmassemåler er såkalte lambda-sensor (Ikke sant?).

Er TDC-sensor samme som luftmassemåler? Hvis ikke kan det være at begge har tatt kvelden.

Jeg hadde også problemer med tomgangasturtallet inn i mellom.

Ser ut at disse problemmere henger sammen.

Hvor mye disse delene koster i Norge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftmassemåler sitter vel i luftinntaket etter luftfilteret, og måler: luftmengde?! inn til motoren, lamda sensor sitter på eksosmanifoilen, det kan vel hende det er lamda sensoren som har tatt kvelden også, eller luftmassmåleren, eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplevde en gang at motoren mistet all kraft mellom 2500 o/m og 3500 o/m.. det var lambdasonden...

Det er forskjell på luftmassemåler og lambdasonde.. Luftmassemåleren sitter under panseret og lambdasonden sitter vel nede ved eksosen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftmassemåleren sitter som plassert på bildet. Dette er en 2-liter, men prinsippet er det samme. Luftmassemåleren forteller hjernen i bilen en del data om luften som kommer inn til innsuget: temperatur, hastighet etc.

På engelsk heter delen MAF (Mass Air Flow sensor) og ser ut omtrent som på det siste bildet

post-0-14779318677534_thumb.jpg

post-0-14779318677967_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal Dere ha!

Nå vet jeg forskjell i mellom lamda sensor og MAF. De sikkert spiller i det samme laget når de sende sine data til computer.

Jeg blir nesten overbevist at TDC sensor er skyldig når det gjelder mine hester som streiker.

TDC sensoren forteller posisjon av cranckshaft.

Her et generisk bilde av TDC-sensor som sitter i en annen Alfa/Fiat modell:

http://www.international-auto.com/index.cfm?fa=p&pid=2535

Tipset kom fra AR forum på www.alfa156.net

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TDC-sensor røk på min 156 1,8ts -98 og da gikk det bare å starte den når motoren var kald.

Sensoren er en Bosch-komponent og kan bestilles hos alle verksteder som forhandler Bosch.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...