Gå til innhold
Dysan

14 eller 15" felger til min Bertone?

Anbefalte innlegg

Halloen,

Nå har jeg fått litt penger imellom henden og skal bestille meg senkesett enten hos Alfaholics eller EB spares og den forbindelse så vuderer jeg nye GTA felger.

Det jeg lurer på hvilke størrelse jeg skal ha 14 eller 15 " felger.  Hos Alfaholics så får en 6X14 og 7x14 i størrelse, men hvilke dekk størrelse passer på disse to.

Når det gjelder 15" så er det vel utvalget i dekkene større. Hva som er original størrelse på Bertonen er ikke viktig, men ønsker at det ser fint ut og hva som gir gode kjøregenskaper. 

Takker for innspill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for svar :)

Det blir nok 7x14 og 195/60 dekk på den, må ha litt bredde på dekkene  :D. I dag har jeg 195/60 og vill ikke ha noe bredere dekk en det. Skal ta en tlf til dem i neste uke å høre med dem. Med 195 jeg har idag så merker sporing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt på med Max Banks GTA replica på bane på englandsturen, han kjørte GTA hjulene med de Bridgestone dekka de anbefaler.

Må innrømme at jeg aldri har opplevd maken til grep på vanlige gatedekk... Fy f... å det satt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, men det er ikke noe hokus pokus på den bilen. Bare godt satt opp med gode deler som harmonerer.

Uansett: imponerende egenskaper i dekk som koster 600 spenn/stk  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halloen,

Er det noen som kjenner til andre leverandører av GTA felger? og evt hva bør jeg passe på evt ta hensyn til.

Takker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt pirk for de som bryr seg om sånt (for jeg har jo kanskje den mest kompromissløst originale bilen av alle bertoner i Norge...kremt) : Bridgestonedekkene har rette og kantede dekksider.I utgangspunktet er jo disse bilene laget for mykere oppheng og runde dekk (AIAI, nå kommer jeg til å bli steinet!).

Bertonecoupèen har godt av litt kjøtt på sidene da hjulene egentlig er litt små for karrosseriet (helt subjektivt estetisk visuelt selvfølgelig). Det er jo alle disse små detaljene som fremhever det vakre....HALLELUJA!... men når det gjelder kjøreegenskaper så er det vel ikke noen tvil. Da hadde jeg raskt pælmet mine 185/70 ballongdekk åt skogs og skodd den om med dessa Potens-dekka.

StianS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg har vel innsett at ballongdekka må bort til fordel for noe som gir litt bedre kjøreegenskaper. Synes ikke at det gjør noe at bilen blir litt lavere heller, selv om jeg er enig med Stian i at bilen gjør seg med kjøtt under skjermene. Men hvor kjøper jeg Potenzadekkene til en akseptabel pris? Vet at en del handlet disse av Motomania i sin tid, men han jeg snakket med der i dag visste ikke så mye om det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å forstyrre debatten ytterligere: Bilene hadde oprinnelig originalt 15" felger, ble endret til 14" i forbindelse med serie 2. (stående/hengende pedaler osv...) Jeg har 14" med 185/60 Pirelli dekk på, disse hjula blir rett og slett for små, det er for stort rom til skjermkantene og bilen blir for lav, så 195/60 blir iallfall bedre sånn sett. Hvor grensa for ballongdekk går er vel litt individuelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg har vel innsett at ballongdekka må bort til fordel for noe som gir litt bedre kjøreegenskaper. Synes ikke at det gjør noe at bilen blir litt lavere heller, selv om jeg er enig med Stian i at bilen gjør seg med kjøtt under skjermene. Men hvor kjøper jeg Potenzadekkene til en akseptabel pris? Vet at en del handlet disse av Motomania i sin tid, men han jeg snakket med der i dag visste ikke så mye om det.

Ring Motomania og spør etter Per..

Men jeg tror ikke de er å oppdrive til den prisen lenger desverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig synes jeg bilene kler 15" felger bedre en 14" men skal man ha 14" så må man ha litt gummi så 195/60-14" er jo greit nok men de blir jo noe små i rulleomkrets.

På Berlina måtte jeg opp i 195/60-15" for og komme opp i orginal rulleomkrets orginal dim er jo 165-14"

Å de er jo ikke akkurat høyt (lavt tutall i 5) gira dissa 105 bilene våre.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysan: Hvilken modell er det du har?

Jeg vurderte de samme felgene som deg (GTA Corsa replika 7x14") men ble aldri helt enig med meg selv så jeg har foreløpig beholdt orginalfelgene i stål på 15" (dog 6,5" brede). GTA-felgene er skikkelig flotte, men siden bilen min hadde 15" fra fabrikk, og GTA'ene kun fåes i 14" så har jeg lagt planene litt på is. Stuket med 14" og mye gummi er råtøft, men da mener jeg at man bør ha Dunlop CR65 og da ryker moroa fort på 20 laks.

Her er link til et bilde av bilen min med 15" og 195/55 gummi: http://www.andycam.net/albums/album102/05_08_20_ID_HCB_078.sized.jpg

En ting mange ikke er klar over er at hjulbuene bak på bertonene ikke er er like fra modell til modell. De tidlige bilene hadde en lavere hjulbue enn de senere. Dette oppdages enkelt når man plasserer to biler ved siden av hverandre.

Tidlige bertoner som Sprint GT og Sprint GTV ble alle levert med 15" felger fra fabrikk, er dog usikker på om dette også var tilfelle med 1750 serie 1. Vær også klar over at GTA-replikaene fåes i både aluminium og magnesium.

Når det er sagt så syntes jeg at det er litt "feil" med GTA-replikaer på en ikke-høvel da det historisk sett kun er høvler som har blitt levert med disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysan: Hvilken modell er det du har?

Jeg vurderte de samme felgene som deg (GTA Corsa replika 7x14") men ble aldri helt enig med meg selv så jeg har foreløpig beholdt orginalfelgene i stål på 15" (dog 6,5" brede). GTA-felgene er skikkelig flotte, men siden bilen min hadde 15" fra fabrikk, og GTA'ene kun fåes i 14" så har jeg lagt planene litt på is. Stuket med 14" og mye gummi er råtøft, men da mener jeg at man bør ha Dunlop CR65 og da ryker moroa fort på 20 laks.

Her er link til et bilde av bilen min med 15" og 195/55 gummi: http://www.andycam.net/albums/album102/05_08_20_ID_HCB_078.sized.jpg

En ting mange ikke er klar over er at hjulbuene bak på bertonene ikke er er like fra modell til modell. De tidlige bilene hadde en lavere hjulbue enn de senere. Dette oppdages enkelt når man plasserer to biler ved siden av hverandre.

Tidlige bertoner som Sprint GT og Sprint GTV ble alle levert med 15" felger fra fabrikk, er dog usikker på om dette også var tilfelle med 1750 serie 1. Vær også klar over at GTA-replikaene fåes i både aluminium og magnesium.

Når det er sagt så syntes jeg at det er litt "feil" med GTA-replikaer på en ikke-høvel da det historisk sett kun er høvler som har blitt levert med disse.

"Dysan: Hvilken modell er det du har?" -Jeg har en 1300 Junior med 2L motorr+++++ som er en 1972 model.

"Jeg vurderte de samme felgene som deg (GTA Corsa replika 7x14")" - Jeg har ikke bestilt felgende enda for Bertonen står nå utenfor Norges grenser, men på sen høsten så blir det bestillig av GTA Corsa replika 7x14" felger og andre godiser hos Alfaholics. Var å kikket på en race Bertone som hadde nettopp fått slike felger på og det var flott. Husk å få med hjulbolter og senterkopper også når du bestiller.

"Når det er sagt så syntes jeg at det er litt "feil" med GTA-replikaer på en ikke-høvel da det historisk sett kun er høvler som har blitt levert med disse" - Om du synes at min Junior blir feil med slike felger får være din mening, men flott blir det uansett med de felgene :D :D :D :D :D

Dysan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...