Gå til innhold
Gjest Kairos

Kontaktpunkt under førersete 156 SW JTD

Anbefalte innlegg

Må stille et "grønnskollingspørsmål" Hvilke ledninger er det som befinner seg under førersete på min 2002 156 sw JTD?

En kanske kraftig gul kabel som skal ende i en svart liten boks under setet. problemet ser ut til at denne boksen dårlig tåler at førersetet blir juster opp/ned. fram/tilbake. Så nå henger den der og dingler. Er det kun airbagen som kobles til her? Har ikke varmeseter i denne bilen.

Hilsen Kairos

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gule ledningen er til sete-airbagen. Dette har vært et svakt punkt på bilene (samt Fiat Stilo...), og har for flere, inkludert undertegnede, ført til at airbag detect-lampen (den røde airbag-lampa) har begynt å lyse. Det er kontakten som er problemet, så når man tar setet fram/bak/opp/ned så oppstår det brudd i kontakten som så fører til feilmeldingen. Dette må fjernes ved å "nullstille hjernen".

Jeg fjernet kontaktene, og loddet kablene sammen, og ikke hatt trøbbel med dette senere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Skal få verkstedet til å gå over dette samtidig som bilen er inne. Har ikke hatt feilmeldinger fra airbaglampa enda, men kan jo være lurt å forebygge.

Kairos

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beste måten å forebygge dette på er å stille inn setet der du vil ha det.......og så får INGEN ANDRE låne bilen  ;D Det funker for meg.... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare tenkt å tilføye at det ikke er nok å nullstille computer om lampe starter å lyse.

Da må man nemlig på verksted med diagnosecomputer og slette den fra feilmeldingsregisteret.

Gjort på 2 min. Men prisen er normalt 800,- for å få gjort dette ;).

Bare for å informere.

Humm.. tenk deg 30 Alfaer i timen, 7 timer pr dag. 840 000 kroner i uka.

Noen bli med å starte "Airbag reset lamp AS" ;D?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...Dersom du vil det nok så. Skriv en device driver for en usb-til-serie-plugg (det fins kanskje en for BSD allerede?) og implementer en applikasjon i Cocoa etter å ha fiinlest OBDII-spekken.

Kunne ikke ha vært enklere ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehhh...ja.  ;) Ny Mac med Intelprosessor først tenker jeg. Kunne vært artig å prøvd, men ville nok hatt behov for assistanse allikavæl.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Har alltid lurt på dette.

Ved bruk av http://www.carputer.no/Shop/prodimg/scantools/sw/scantool108win.exe  programvaren.

Kan jeg bruke hvilken som helst ODB II kabel. Eller må jeg bruke ElmScan ISO med kabelen og boksen osv.?

Noen som har testet ODB II kabel med USB tilkoplingen? De fleste bærbar pc for tiden leveres ikke lenger med COM port  >:(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ScanTool-programmet tror jeg er laget for ElmScan direkte, så det kan hende at det ikke fungerer med andre kabler. ElmScan-boksen forenkler grensesnittet mot ECU'en slik at det blir enklere å kommunisere med den, så på en annen (enklere) OBDII-kabel må en sette lett obskure baudrater når en skal snakke med ECU'en. Det fins i alle fall mange andre alternativer til ScanTool så det er neppe noe problem å finne et som fungerer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Er som sagt litt ny på dette feltet  ;D ;D

Har du noe forslag av programvare ved bruk av helt ordinær ODB II (USB) kabel som jeg kan ressette airbag lampen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og har du tilgang til en laptop med serieport koster det 875,- for å gjøre det selv:

http://www.carputer.no/Shop/product_info.php?cPath=47&products_id=104&osCsid=2b64f77006eb778fff310072b5d8c2eb

(Dersom du må kjøpe en laptop i utgangspunktet lønner det seg neppe å gjøre det selv ;))

Fungerer denne på en tidligere 156 modell enn 2003? Har en 1999 modell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fungerer denne på en tidligere 156 modell enn 2003? Har en 1999 modell.

Jeg tror ikke OBD2-kontakten ble et krav før i 2001, men AlfaDiag kan være løsningen: http://www.alfadiag.net/. Det ser ikke ut som om programvaren støtter fjerning av ABS- og airbag-feil men det er planlagt for en fremtidig versjon (http://www.alfadiag.net/FAQ.aspx)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at det er mulig å slette airbag lampen ved hjelp av scantool? Sånn som jeg forstår det så har airbagen egen hjerne/plug (sitter bak på spideren).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at det er mulig å slette airbag lampen ved hjelp av scantool? Sånn som jeg forstår det så har airbagen egen hjerne/plug (sitter bak på spideren).

Jeg er overhodet ikke sikker! :)

Det spørs vel hvilken årsmodell du har? Har du en som er eldre enn 2001 så er det vel et eget system slik som det er nevnt på AlfaDiag-sidene. Jeg har ikke hatt noe krøll med airbaglampen eller feilkoder så jeg har ikke brukt den delen av ScanTool...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 1996 modell. Er litt usikker på om det er ODB II kontakt på denne. Tror kun det er sånne flate 4 pinner kontakter rundt om bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...