Gå til innhold
I.J 156

kan noen fortelle meg hva som skjer når reg.rem ryker

Anbefalte innlegg

Snufs... igår ble det motorhavari... NAF-mannen sa at det var reg.reima og at det kom til å koste.. Har ikke peiling på bil..  :-\  Har fosrtått det slik at det er flere ting som pleier å ryke når dette skjer??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som skjer er at stemplene klinker til ventilene, med x-antall bøyde ventiler som resultat, og er du riktig uheldig er ett stempel gått også. Du ser her frem til en toppoverhaling med bytte av ventiler, fresing av ventilseter mm.

Men, før du gjør noe som helst, sjekk i serviceheftet ditt når reg. reim er byttet sist, er det innefor intervallene på 60.000 km/3 år skal det byttes på garanti, da remmen innehar en garanti i seg selv, uavhengig av om selve bilens garantitid er utløpt.

Har garantien på remmen utløpt må du betale selv, start da en sjekkerunde, både i Norge og Sverige, og få en pris på jobben.

Lykke til!

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svaret:)

Den hadde kjørt 4000 km over det anbefalte intervallet så da må man vel dekke alt sjøl... utrolig kjedelig. Bor i Tromsø også så det er ikke å mange verksted som kan ta alfa..

Ha en fin påske videre, hilsen ingvi ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at det ikke er andre som kan Alfa , tror jeg ikke er så viktig.

Tror jeg kan påstå at Alfa ikke er vanskelig å skru på.

Er du "stammkunde" på en plass som virker seriøs , så er det bedre en at det er et merkeverksted.

Med "stammkunde" så mener jeg at du har funnet deg en plass der du tar service og handler ting og tang til bilen din.

Ikke det at det er mere feil på Alfa`n.

For at det er mere feil med Alfa , det er jeg seriøst uenig i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkeverkstedet for alfa i Tromsø er kjendt for å være et "svindelverksted" . De skulle feks ha 16000 kr for service + bytte av reg.reim, mens et annet  verksted med godt rykte skulle ha 8600kr.. Vi satte bilen av på det andre verkstedet.. Håper alt ordner seg. Det er jo en fantastisk bil synes jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken modell er det du har?

Jeg bor selv i Tromsø. Jeg har ikke hørt noe snuskete om Trondsen, men jeg har ikke hatt GTV'en min der.

Jeg er litt gnien så jeg gjør det meste selv, men jeg tror ikke det skal være noe problem å få noen til å reparere

toppen på en fornuftig måte og til en fornuftig pris i Tromsø.

Andreas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kalle det et "svindelverksted" var vel litt stygt, var så fortvilt over havariet at det bare datt ut av meg pga dårlig erfaring med dem etter en skade på bilen i fjor, itillegg til at det ryktes at de tar seg vel godt betalt for jobben i forhold til andre gode verksteder i byen. Har en 156, 2,0 l selespeed 2000 mod. Skal ta 120000 servicen nå, og hadde kjørt ca 64000 km etter siste skifte av reg. reim. Det er jo ingenting bedre enn å klare å reparere bilen sin selv men verken samboeren min eller meg er særlig bilkyndige, desverre:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har de endra på intervallene igjen??

Da jeg hadde ras på min forrige ble det sagt 80 000km ELLER 3 År, alt etter hva som intreffer først. Min røyk 6 dager før bilen var tre år, og hadde gått 58000 km. Jeg fikk alt dekket, og det var jaggu godt, siden hele sulamitten kom på 36 000,-

Ring importøren og spør etter Per Jensen, han er en hyggelig kar, og kan gi deg korrekt informasjon om alt det praktiske rundt dette.

Lykke til

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde hørt at det var 60 000 km intervaller. Men ser ut til at det er 80 000 km..  Uansett så har det nå vist seg at det er den forrige eieren som sannsynligvis får ansvaret for alt sammen. Han har nemlig skrevet i kontrakten at reima var byttet like før 60000 km, på Motor forum, men Motor forum sier at de aldri har byttet reim på denne bilen. Står ingenting i  seviceheftet heller.

Uansett,- takk for alle tipsene jeg har fått:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når min reg.reim ble byttet spurte jeg om den hadde garanti, da sa de 1 år... men er det da feil, eller er den da nye 80.000/3 år?? selv om bilen har gått snart 180k..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når min reg.reim ble byttet spurte jeg om den hadde garanti, da sa de 1 år... men er det da feil, eller er den da nye 80.000/3 år?? selv om bilen har gått snart 180k..

Du har vel TS motor? og dersom det er MF som har gjort det, (-og det var det vel?) så har du 3 år/80 000km på REIMA, STRAMMER OG LØPEHJUL som da skal byttes samtidig. Om det skulle ryke innen den tid så blir det en del følgeskalder, om det er dekket??? tja, -det sier historien ingenting om.....Men du bør være rimelig trygg på at det blir dekket om du har fulgt serviceintervaller osv... (Men har du så mange sider i serviceheftet da?  ;D)

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.0TS 16v ja..

Jeg har brukt MF , og alt er deler de har skaffet.

Det er hvertfall 3. gang reima er bytta nå..og det stemmer hvis man går etter 60.k regelen da...

Alle servicer er ikke fulgt...men har bok på det med noen stemplinger da :)

Foretrekker å ta "servicen" selv nå.. hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

spennende spørsmål...

jeg kjøpte min gtv 916 i tyskland, med totalrenovert register ved 47000 km hos alfaforhandler der nede.

hva da om min reim ryker før tiden?

alternativt at man kjøper originaldeler og lar ett merkeuavhengig verksted gjøre jobben med original deler og det ryker før tiden?

hva da med garantier og sikring mot havarier eventuelt dekning av skader?

Det er vel her advokatene kommer inn, de skal jo ha lønn de også....

Men som den pirken jeg er så har jeg vært innom MF på Hamar og latt de få fikse noen garanti jobber (Knirk, flassete speil, rust :o, håndbrekk...) og min er jo bruktimport, ikke no problem det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange med korttidshukommelse her?

;-)

Bytter du rem, løpehjul strammehjul etc på et autorisert AR verksted i Norge og kan dokumentere at foreskrevet vedlikehold er utført i ettertid (kan gjerne være utført på annet verksted) skal du få dekket ett evnetuelt havari av førstnevnte. Dette er uavhengig om bilen har gått 79990 eller 350.000 km så fremt det er innefor intervall på 3 år/80.000 km.

Så kan man spekulere i at om prisen på byttet reflekterer at det er en forsikringsordning...

Vi skrev nylig om dette i Alfanytt og hvilke verksteder som dekket, autoriserte, spesialistverksteder og også verksteder i Sverige.

Bytter du i Sverige så er garantisansvaret en spøk i forhold til Norge. Hvordan reklamasjon stiller seg i tyskland er noe vanskeligere og varierer fra tilfelle til tilfelle og her spiller også alder på bilen inn. Det kan fort bil at man må ta en reklamsjonssak med tyskland direkte. Samtidig kjenner jeg til ett par tilfeller med biler som ble importert noe etter at man endret fra 120.000 km/5 år og ned til 3 år/80.000 km som fikk dekket havari ved eksemplevis 90.000 km etter 4 år.

Som saken her viser så er det viktig med servicestempel.....

Hvis selger forfalsker boken er det jo mindre artig advokatmat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, var det for et par år siden oppe en (rett)sak hvor konklusjonen var at importører ikke kunne nekte garantiskader selvom bilen var servet/reparert på ett annet verksted enn importøren sine.... Nødvendig dokumentasjon må selvsagt foreligge...

je

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...