Gå til innhold
Pål M

Servopumpe 156

Anbefalte innlegg

På den forrige 156èn min (1,6) satt den på høyre side bak og litt under motoren. En del demontering for å komme til den.var plaget lenge med lekkasje. Fikk den tettet to ganger med noe god stoff, men den røyk ti null til slutt. Gåen sim ring. Men et lyspunkt var det jo. fikk tak i en helt ny fabrikk modifisert frå alfa med garanti langt under halv pris av hva alfa forhandler skulle ha her i norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en svakhet med servopumpen til 156? Har hørt om flere tilfeller der den har røket. Servopumpen holder i mange tilfeller i hele bilens levetid, tannstangen kan derimot begynne og lekke. Jeg ville ha kontaktet importør og hørt hva han har og si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Servopumpen på din bil sitter i forkant av motor. Over ac pumpen.

er vanskelig å komme til. Er nesten umulig å se den fra oppsiden.

Pumpen er dyr. En kammerat bet 4000kr for en brukt som kom fra en knust 156.

Vist eg ikke husker helt feil. Så må du skru vekk ac pumpen for å kunne skifte servo pumpe.

Eit tips. kontroller at det ikke er noe knekk på tur og retur slanger til servopumpen.

Ver spes oppmerksom på rørene som går langs traversen foran under motoren.

Spes ved støtdemperen på passajersiden. Der er det en tynn gummislange som returnerer til servobeholderen.

det er lett å få en knekk på den når en for eks skifter oljefilter. for da flytter man på servorørene under motor i bak kant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det ikke mer enn en måned siden jeg luftet og fyllte gass på AC og det kom på over 3000. Betyr det at jeg må fjerne pumpen og gjøre alt om igjen? EB hadde brukte pumper til 60 pund og nye til 250 pund. Men er det noen som vet om jeg kan kjøre selv om pumpen er ødelagt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke du skal kjøre med ødelagt.

Jeg fikk modifisert pumpe fra Eb spares med Alfa romeo garanti til litt under 3000 (inkl frakt). Kosta cirka en tusenlapp å få den montert. Eb sendte den på under en uke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke å tappe ac anlegget. Ta av ledningen til pumpen og løs den fra motorblokken.

Løft pumpen til side og heng den opp under bilen. Det er litt bevegelse i slangene til ac pumpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker ikke som pumpa er gåen allikevel. Fyllte på en halvliter med servoolje i går, og da våknet den til liv. problemet er bare et det sier poff, så spruter oljen ut igjen og pumpen stopper.. Er det da et av rørene til pumpa som er ødelagt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved ulyd/lekk i servopumpa kan det i de fleste tilfeller holde å helle på foreskrevet mengde med Omega 917. Dette er testet og virker meget bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fylte også på omega 917, og dette fungerte veldig bra en mnd eller to. Så var det slutt, sim ringen røyk.

Men det er nok et skikkelig god stoff så lenge det ikke er for alvorlig, så du bør helt klart prøve det først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjelper nok lite, her spruter oljen ut iløpet av sekunder. Men hvis sinringen er gått, må hele pumpen byttes da trell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så veldig mye peiling på servopumper, men på det verkstedet jeg var på kunne de i hvertfall ikke fikse den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...