Gå til innhold
Romeo nord

Bytte til større motor i 156

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kommet i den mildt sagt kjedelige situasjonen at jeg har fått register-ras på min 156 1,6ts. :'(

Vurderer nå om jeg kanskje skal bytte motor, istedet for å koste på den gamle.  Lurer da på om det er noen som vet om det går å sette i en større motor, uten noen større ombygginger. 

Per O

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke "siste frist" på regreimbytte 60 000 km eller 3 år alt etter som hva som kommer først? Men folk bytter gjerne tidligere enn 60?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både 2.0 og 1.8 TS skal vel være greit å sette oppi :)

Må det da byttes en hel masse elektronikk + div., eller er det bare å klemme i ny motor?

Det er nok minst bryderi å fikse den motoren du har - dersom bryderi er et tema her. Jeg vet ikke eksakt hvordan det er med 156, men det er en del forskjeller på 147 2.0 og 1.6 (bensin) når det gjelder omkringliggende komponenter. Gjelder ihvertfall 1.6 105hk og 2.0. Forskjellene er mindre mellom 1.6 120 hk (som vel er den du har) og 2.0.

Husk også at evt. ny motor skal inn i vognkortet, noe som betyr papirarbeide, visning hos Biltilsynet etc. etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt har du kjørt siden forrige bytte av reim?

Jeg har kjørt 65000km, og det er 2 år og 8 mdr.siden jeg byttet reim.

Altså kjørt 65000 km med den reima, eller totalt med bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når må reima skiftes i 156,første gangen?

3 år eller 60k det som kommer først.

Mener å huske at CA hadde en fabrikk ny 1.6 ts motor til salgs på Finn

Men det er en stund siden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men folk bytter gjerne tidligere enn 60?

Folk bytter vel ikke reim tidligere enn 60k ? Den ble vel satt ned fra 80 k for noen år siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt 65000km med den reima. Bilen har gått totalt 145000km.

Fytte rakkern det der er skummelt!

Jeg byttet reim for litt over et og et halvt år siden. For et år siden, så hadde jeg en ulyd i bilen, og leverte den inn til Ital Bilservice. De trodde den suselyden var dynamoreima eller noe sånt. Litt utpå dagen fikk jeg en telefon fra dem, og fikk høre "Du, jeg slepper deg ikke ut på veien igjen med denna bilen her før jeg har fått bytta regreima på den!"

Det viste seg at det var kommet en stein inni huset som regreima er, og den hadde slitt regreima nesten helt av.

Ital Bilservice byttet reim gratis der og da da.. Men fy flate, tanken på at jeg kunne kjørt motoren til helvete når som helst skremmer vettet av meg! De mente dette var sånt som skjedde i en av tusen tilfeller..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om det er reima som er skyld i havariet.  Den er ikke røket av, men tennene over drevet er slitt bort.  Tyder på at noe har vært tregt der.

Har dessuten kun hørt at intervallet på reima er 80000km, eller 3år.  Noe som er kort intervall sammenlignet med mange andre bilmerker.  Skulle tro at Alfa brukte like bra gummi som andre merker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dessuten kun hørt at intervallet på reima er 80000km, eller 3år.  Noe som er kort intervall sammenlignet med mange andre bilmerker.  Skulle tro at Alfa brukte like bra gummi som andre merker?

Gummien er den samme, men motoren, kjørestilen og eierne er ikke akkurat sammenlignbart. Når Twinsparken "åpner" på 4300rpm og pøser ut alt den har, så blir det litt for moro til å ta det med ro ;)

Intervallet ble krympet for en tid tilbake. Jeg mener det var på grunn av en del havarier oppimot 80.000 km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit nok. Jeg har sikker vært dum som ikke har byttet reima før den var gatt 60000..Reim får være reim. 

Det jeg skulle visst er hvilket muligheter jeg har for å bytte til andre motor alternativer.  Om det er noen som har erfaring med det.  Vet hva som passer osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DU er ikke DUM  Fra importør er det 80 000 km/3 år  BMW hadde 60 00 km (40 000 km. på 4 syl. ca.88-92 mod) men har vel kjede på alle nå (siste 10 år ?) Ang. spørsmål 1,6 1,8 2,0 går rett oppi men du må få med alt som hører med den motoren du setter i  (ECU/Manifolder/Eksos+++)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den største forskjelen er vel kanske at 1,6L girkassa har en lavere utveksling en 1,8 og 2,0L. Er litt usikker på om kjølesystemet er noe anerledes\større på 1,8 og 2,0L

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å få med komplett ledningsnett til motoren i tilfelle det er forskjellig. Ellers trenger du ECU, eksos og evt. radiator. Girkassa har nok også forskjellig utveksling så det kan være greit å bytte den samtidig. Ellers er motorene så og si like bortsett fra at 2.0 har balanseaksler i blokka men plassmessig så har det ingenting å si.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar.  Føler at jeg har fått gode svar på det jeg lurte på.  :)

Har en 1,8TS på handa som jeg skal undersøke nermere. :P

Hei! Bare lurte på om det ble noe bytte og hvordan d gikk? Tenker i samme baner...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om det er forskjell på deisel og bensin her. Fikk brev fra Autoimport nord i fjor som foreskrev 80.000, men jeg har diesel.

??

Uansett latterlig lavt. I saab 9-3 2,0 TD, står akkurat samma motoren som i Alfa 159, 1,9 JTD. Men hos saab er regreim intervallet 120000. Forstå det den som kan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

intervallet er vel 120K fra fabrikk, så har importøren sagt 80K pga klimaet, og så har det balla på seg, drar me det lengre no, er me snart  nede i 10K, drittreim!!!PSA har forøvrig 160K.......

har 124000 på teller no, skal skifte hos Rosso i Göteborg neste fredag til halve prisen av MF,(jada, reima skal vera skifta ein gang før men no garderer eg meg for evt Flamske oversettelse-feil)

trur heller ikkje at klimaet i Bergensområdet med snittemp på 7+ og sjelden minusgrader, er noe verre enn Nord-Italia der de har 120K........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...