Gå til innhold
Eriksson

Nordic Tuning

Anbefalte innlegg

logikken min forteller meg at de der er langt mer nøyaktige enn om man kjører på en rulle..  her vil man få tirekte kontakt med drivverket uten noe som kan "sluire"  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

logikken min forteller meg at de der er langt mer nøyaktige enn om man kjører på en rulle..  her vil man få tirekte kontakt med drivverket uten noe som kan "sluire"  :)

Det meste av sluringa er vel unnagjort før kreftene kommer ut i akslingen, dessuten er det vel veldig få som kjører uten hjul  ;) Jeg vil tro at den mest realistiske målingen på hva du faktisk har å rutte med i en bil, får du ved en måling på rullende landevei. Det er jo lite interessant å vite at motoren gir 180 Hk på svinghjulet, når kanskje bare 130 kommer ned i bakken....

Men så er jo jeg sær da...

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men det er jo hvor mye effekt som havner PÅ bakhjula som tilsier hvordan bilen oppfører seg... om alle når bakken er en annen ting. Men jeg snakket ikke om effekt på svinghjul da. Kobler man noe på spindel istedenfor hjul så forteller iallefall det meg at mer nøyaktig bakhjulseffekt får du ikke målt. Kjører du på rulle så er sentrifugalkraft med i spillet, luftmotstand på dekk, gummi som vrir seg osv...  Bytter du ut hjulet med en effektmåler så får du jo oppgitt hvor mye effekt du har på hjula  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes at det er en nydelig måte å måle effekt på!  Gode dekk/dårlige dekk(og friksjon til en stålrulle) er eliminert fra sammendraget.

Har sett en test, med en slik anordning, hvor man målte motoreffekten ved bruk av forskjellig motorolje.  Det var på en Porsche 911 med kobling på bakhjulene.  Det man skulle finne ut av var om det gikk an å måle effektforskjell på racing olje, Mobil 1, Castrol og Valvoline.  Det var forskjell på effektene og Valvoline leverte 4-5Hk mer enn de andre.  Uten en slik effektmåling ville de små forskjellene sikker vært maskert av sluring av dekk mot rulle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...