Gå til innhold
termokopp

alfa romeo 156 1.8TS - problem med eksos (flexrør kanskje?)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Mulig dette har blitt tatt opp her før, men jeg spør likevel.

I dag røk noe under bilen min, en alfa romeo 156 1.8 TS.

Jeg antar det er det folk her inne kaller flexrøret. Det er iallefall den saken som ser fleksibel ut

og som sitter..hmm..under bilen, mellom forhjulene? Kan det stemme?

Hva må jeg regne med å betale for å få fikset dette? Fins det noen andre ting som dere anbefaler å bytte samtidig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den dingsen som er fleksibel i eksosrøret kaller vi gjerne flexirøret ja  :)

Den sitter som du sier forholdsvis langt frem i eksosen, for å tillate motor og resten av eksossystem å kunne bevege seg litt i forhold til hverandre.

Akkurat hva det koster for denne modellen har jeg ikke eksakt, men slike ting i orginaldel koster gjerne flere tusen kroner, da det gjerne henger sammen med mer av eksossystemet. Noe som fordyrer delen betydlig. Så det kan være litt pain å kjøpe slikt nytt. Hva du behøver å bytte i tillegg, avhenger selvsagt av tilstanden på eksosanlegget på din bil, det kan bare fastslås ved å legge seg under bilen å kikke. Men for å gjette, så vil jeg tippe at det klarer seg med å skifte akkurat denne delen som har røket.

Alternativet til dyre orginaldeler er å gå til uorginale eksos-sjapper som gjerne kan fikse slike problemer litt billigere enn orginalverksted. Har sett at noen har fått sveist inn bare flexdelen hos slike verksteder til en betydlig hyggeligere pris enn det koster orginalt. Ville anbefale å høre med f.eks Svendsen eksos  om hva de kan gjøre for deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du også har samme problemet med flexrøret. Har du ordnet det? Jeg vurderer å få sveiset på et slikt et. Skal innom Bilmateriell og Meconomen senere i dag for å høre på pris.

Kjedelig at slikt skjer, hvertfall når det er relativt kort tid siden du kjøpte bilen.

Bare så det er sagt, Trondsen skulle ha 4800 for jobben. Meconomen skulle ha 3100 for komplett del.

Ørjan...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kapp vekk og monter overgangsrør med eksosrørklemme foran og bak. Billig og bra! Sjekk samtidig at alle opphengsringer av gummi er ok; manglende "fleks" gjør hele anlegget en smule stivere hvilket gir noe mer belastning på gummiringene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endte opp med å bestille et brukt  fra Jern og Metallomsetning. Det var i god stand. Betalte 700 kroner for det. Gikk greit å montere det, hvis man ser bort i fra at flere av skruene røk og måtte borres ut.

Ørjan...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...