Gå til innhold
EspenO

Museo Storico, Arese (56k)

Anbefalte innlegg

Passet på å besøke Alfa Romeos Museo Storico da jeg var i Geneve for å se bilutstillingen nylig. Museet ligger som mange vet i Arese nordvest for Milano (ca fire timer å kjøre fra Geneve), og det er visst en fordel å ha avtalt på forhånd når man skal besøke det. Jeg sjanset på bare å stille opp.

Til å begynne med virket det som en tabbe. Kom fram til noe som mest så ut som kontorblokker, fullt av folk på vei til og fra jobb. I tillegg hadde klokken blitt 14, hadde de stengt allerede? Det kunne virke sånn. Jeg tok til venstre etter dette forklarende skiltet -

skilt.jpg

- og kom inn i en mursteinsgang hvor det sto en Alfa-traktor(?!?), to nye 147'er og (mer lovende) en Gruppe C-racer fra 1986. Og der, bak noen glassdører sto det sannelig en gjeng prototyper fra syttitallet! Prøvde dørene. Stengt. Au da. Forsøkte å spørre en kar i arbeidsklær om det var stengt for dagen. Han forsto ikke engelsk, jeg forsto ikke italiensk. Men det virket som gestikuleringen hans betød "stengt".

1986gruppoC.jpg

Jaha. Det var jo åtte timers kjøring tur/retur til liten nytte. Eller? Tibake til skiltet, tar til høyre denne gangen. denne veien går i en lang bue rundt kontorbygget og opp på en stor åpen plass. Der ligger det et annet, lavere bygg med et stort Alfa-banner på veggen. Hmm. Mer lovende... hvis det ikke er låst, da...

fasade.jpg

Neida, døren går opp den. Og her er museet! Til venstre står noen av dagens modeller, til høyre den "aller første", en Darracq fra 1906. Museet har flere etasjer, med de eldste bilene fra 20-30-40-tallet øverst, siden går man nedover trappene til 50- og 60-tallere og helt nederst biler fra de siste 30 årene. Inne i en krok finner jeg igjen de fantastiske designstudiene bak glassdørene i sted. Tegnet med linjal og vinkelhake og lite annet. Med ett unntak, nemlig selveste Ur-Montrealen. Prototypen fra verdensutstillingen i... vel, gjett hvor... i 1967 og med fire sylindre snarere enn åtte. På en avsats over inngangen finnes det en stor samling av Alfa-modellbiler fra hele Alfa-historien.

montrcuneo.jpg

Det er bare en liten ting... Jeg er den _eneste_ i bygningen. Ingen vakter, ingen besøkende. Ikke et livstegn. Det står ikke et ord om åpningstider noe sted. Så gjør dette meg til besøker eller inntrenger? Ikke godt å si, men med litt innsats og om de startet kunne jeg fint ha stukket av med en ubetalelig Alfa-klassiker eller to :) I stedet tar jeg en runde for i alle fall å få tatt noen bilder før jeg blir kastet ut. Det er ganske spesielt! Tenk deg et dystert, tidlig syttitalls statsbygg, mørke steinvegger og triste farger. Tenk deg så at det er stappet fullt av hver eneste feite Alfa du kan tenke deg, pluss et par til. Da har du et ganske greit bilde av Museo Storico.

gruppe60s.jpg

Etter hvert kommer det faktisk litt livstegn nedenfra etasjene. I form av designstudien Nuvola, som blir useremonielt trillet inn på en pallejekk av et par karer. De har tilsynelatende ingenting imot mitt selskap. Nuvola'en er nyyydelig forresten. Har ikke vært klar over at Alfa tar fargenavn fra prototypene sine, men Nuvola er lakket i fantastisk Azzuro Nuvola-perlemor, og den 164-baserte Proteo rett bortenfor er - nettopp - Proteo-rød.

nuvola3.jpg

Men det er de moderne bilene i kjelleren som virkelig er høydepunktet, for meg i alle fall. To DTM-155er, en 75 og en 156. F1, F3, Le Mans- og CART-racere. Opptil flere Bertone GTA-er. Og en hel gjeng andre jeg ikke kan navnet på en gang. Borte i et hjørne står en annen gromsak - 33 Stradale! Et sjeldent og imponerende syn... men vent, nå kommer gutta med jekken igjen... med enda en 33! Åpen racingversjon denne gangen. Og ikke nok med det, like etterpå kommer det trillende enda en racer, med tak denne gangen. Tre Tipo 33 på ett brett, hvor ofte ser man det?

3xtipo33.jpg

Det ligger et galleri med bilder fra museet på http://www.u5.no/gallery/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=3560 (stor takk til U5 for hosting!). Dette er bare en del av bildene som ble tatt, så om du er interessert i flere bilder av noen av bilene kan det kanskje ordnes. Og er du i nærheten av Arese, anbefaler jeg absolutt å ta turen. Jeg hadde stor glede av mitt besøk.

Eller kanskje innbrudd. På det punktet er jeg fortsatt litt usikker.

2x159gp.jpg

navajo.jpg

156hjul.jpg

Mer bilder her altså: http://www.u5.no/gallery/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=3560

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig gøy med bilder! Skulle ønske jeg og kunne vært der...

merker jeg har mye jeg må gjøre i løpet av livet.. dette er en av de!  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

herregud så mye nydelig!!!  Vidunderlig, fantastisk,ååååå. Vinner jeg 19 miliarder i lotto så skal det bli mitt 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

26. juli...skal jeg vandre rundt i de samme lokalene, ser av bildene at jeg mest sannsynlig kommer til å se ut sånn  :o i starten og sånn  ;D i mange dager etterpå.

-Øivind 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern har vært der en gang, vil dit jeg oxo.... Så du forresten den komfyren som Alfa har produsert der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyggelig at dere likte bildene :) Museet er absolutt verdt et besøk, det gjorde mye mer inntrykk enn f.eks Galeria Ferrari i Maranello gjorde.

Alfa-komfyr?!? Den kan ikke ha vært stilt ut, for DET ville jeg husket  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...