Gå til innhold
dan668s

Oljefilter GTV6 - Mekonomen?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger nytt oljefilter til GTV6, men ser nå at delelageret til Motorforum er stengt på lørdager.

Mekonomen ligger jo rett borti gata her, og har oljefilter til GTV6.

Noen som vet hva slags fabrikat det er på disse filterne? Har de samme spec som orginalen, eller er det noe billig crap?

Benemning: Oljefilter     

Art. nr: 15-OC17

Pris: 197:-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mahle - har ikke hørt noe negativt om disse - kjøper du hos Mekonomen Sandvika får du bra rabatt  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mahle leverer billige filtre som har mye midre filterareale enn orginalen, styr unna....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mahle leverer billige filtre som har mye midre filterareale enn orginalen, styr unna....

Er "Knecht" under Mahle? Synts å ha hørt noe om det.... det var et slikt filter som satt på motoren min når den havarerte...  *kremt*  Håper ikke det er noen sammenheng...

Må søren meg sjekke hva jeg har på nå, skulle ikke forundre meg om det var det samme :o

Hva anbefaler du forresten?  Ser K & N selger.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Jeg trenger nytt oljefilter til GTV6, men ser nå at delelageret til Motorforum er stengt på lørdager.

Mekonomen ligger jo rett borti gata her, og har oljefilter til GTV6.

Noen som vet hva slags fabrikat det er på disse filterne? Har de samme spec som orginalen, eller er det noe billig crap?

Benemning: Oljefilter

Art. nr: 15-OC17

Pris: 197:-

Hei,

Bor du i Drammen? Jeg bor i Røyken, har liggende et originalt Alfa filter av den gode gamle (digre) typen til 2.5 V6, delenr. er 11600.06030.99.

Send meg en melding hvis du er interessert.

Frode

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på dette lenger. Kjøper du originalt Alfa-filter til V6 så får du ikke de store orange som før. Størrelsen har krympet betraktelig og faktisk ganske like som de du kjøper uoriginalt.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på dette lenger. Kjøper du originalt Alfa-filter til V6 så får du ikke de store blå som før. Størrelsen har krympet betraktelig og faktisk ganske like som de du kjøper uoriginalt.

Hmm, med orginalen så sikter jeg til de gamle Alfa Ricambi filtrene. Alfa har jo for ikke så altfor lenge siden skiftet underleverandør av OEM filtre til Technocar Filtri SpA. I dag har de aller fleste filterprodusentene der ute gått ned i størrelse på filtrene sine grunnet kostsaving og standardisasjon, noe jeg setter et spørsmålstegn til. Purolator er i dag den eneste produsenten jeg har funnet i Norge som fremdeles lager de store filtrene til både Nord og V6.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe forskjell på det da? asså så lenge det passer bra så burde det duge vell? har det noe og si da? så lenge dem ikke går lekk el.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye biler har oljefilter som er1/3 av utvendig dim. av "gammel Alfa"  Byttes olje og filter hver 10 000 km/1 gang i året er det ikke noe problem verken med olje eller oljefilter fabrikat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisverdig at noen på egen hånd går gjennom innholdet av oljefiltrene våres og kommer med konklusjoner.  Tidligere har det på grunnlag av antageligvis den samme nettsiden vært hevdet at FRAM filtrene ikke var noe tess lenger.  Kunne ikke kjenne igjen utseendet på de FRAM filtrene som ble referert til i artikkelen og har selv kjent FRAM som et produkt som kom fra Italia og ikke USA.  Søkte opprinnelsen til produktet og det viser seg at hele filtervirksomheten til FRAM i Europa ble kjøpt opp så tidlig som i 1984 av et Italiensk holding gruppe som heter SOGEFI. De har også andre kjente produkter som FIAMM og ANSA. 

Selv kan jeg ikke underskrive på at FRAM filtrene ikke holder mål lenger siden jeg har inntrykk av at de leverer som forventet.  Jeg ville ikke underkjenne det fordi et produkt fra et annet marked og produsent, men med samme navn kom så galt ut.

http://www.sogefi.it/index.php?w=CT4R6WRPZQYJ4QLCICT5&p=1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

UFI filtere gutter, litt kronglete og handle, men man bruker da ikke så vanvittige mengder at om man handler 5-10stk i slengen har man en stund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt FRAM både for båt og bilmotorer. Men på tidlig 90-tall så skjedde det noe med de batchene som ble solgt i Norge. Det har i den senere tiden vist seg at skepsisen var berettiget da dette var FRAM filtre produsert i østen med dårlig kvalitet. FRAM produserer i dag ikke et eneste filter i Europa. Linken det refereres til i tråden viser akkurat dette filteret, men de fleste av FRAM filtrene har i dag endret farge fra rød/orange til sort.

Finn den motorbyggeren i dag som anbefaller bruk av FRAM filtre, det er ikke uten grunn...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye biler har oljefilter som er1/3 av utvendig dim. av "gammel Alfa"  Byttes olje og filter hver 10 000 km/1 gang i året er det ikke noe problem verken med olje eller oljefilter fabrikat

Er det noen som har nevnt nye biler i denne tråden? ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filter er filter. Alle er produsert i lavkostland, samme hvilket merke som er trykket på dem. 

bil er bil, samme hvilke merke som er trykket på dem også da eller ?

selvsagt er det forskjell  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filter er filter. Alle er produsert i lavkostland, samme hvilket merke som er trykket på dem. 

Dette var en merkelig påstand og slenge ut syntes jeg. Jeg skulle likt og se dokumentasjon på dette. Det finnes i dag flere filterprodusenter som fremdeles produserer i Europa og USA. Eksempler på disse kan man ta ifra denne tråden; N&N, MANN og UFI. Purolator har etter hva jeg kjenner til fabrikker begge steder. I utgangspunktet er det jo bare og lese opprinnelseslandet på filtrene, i følge EU lov har man har ikke lov til og trykke annet enn det faktigste opprinnelseslandet selv om hovedkontoret måtte ligge i et annet land.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heh - oljefilter er tydeligvis favoritt-tema nummer 3 (etter dekk og dempere) :)

Så lenge en kjøper et filter fra en anerkjent fabrikant så er neppe kvaliteten noe problem. De fleste filterne som selges "tåler" nok minst 20-40 000 km før de må byttes, så med skiftintervall på 5-10 000 gir nok liten grunn til bekymring. 

Undersøkelsen på http://minimopar.knizefamily.net/oilfilterstudy.html må kanskje tas med en klype salt, siden han tross alt ikke har gjort annet en å åpne filtrene, inspisert filteret og målt arealet på innmaten. I god amerikansk konspirasjonsteoriånd har han droppet SAE-verdiene siden det er produsentene som har angitt verdiene og da er de ikke til å stole på... ;)

Det hele ser svært så grundig ut, men siden han ikke kan si noe om hvor bra filtrering materialet som er brukt i filterne gjør så kan en ikke dra noen bastante konklusjoner fra testen. Han nevner dette i innledningen til testen, men leser en kun tallene så blir det fort en variant av "you can't beat cubic inches" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke til hensikt  å dokumentere påstanden min jeg  :-X

Kommentaren min var en flåsete kortvariant av Ståles mer seriøse innlegg her. Personlig TROR jeg ikke det er hensiktsmessig å ta doktorgraden i diverse oljefilterprodusenters kvalitet. Selvsagt er det nyanseforskeller mellom de ulike merkene, men så lenge man kjøper varen fra seriøse  ettermarkedsaktører som Mekonomen, Torshov el.lign. så kommer filteret til å filtrere og alt går bra så lenge man passer på å bytte en gang i blant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for aa orientere dere saa er fraktisk mahle orginal levrandor til mange bilmerker, bla Mazda og Bmw , Og er det godt nok for Bmw saa holder det iallefall til alfa.....

Regner med at bmw ikke gambler paa levrand;rer av filter......

Skal ogs; nevnes at bosch ogs[ leverer filter til Bmw da...... (sikkert spesiallaget etter bmws spec)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...