Gå til innhold
mareskog

205/55-16 vs. 215/55-16

Anbefalte innlegg

Hei. har oginale 16 felger med 205 55 16 dekk på.Noen som vet om jeg kan ha 215 55 16 på samme felgene?

twedit: endret emne fra "sommerdekk!"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spørs jo litt hvilken bil du har selvfølgelig. Du har vel en 156, stemmer ikke det? 

Du vil jo få en noe lengre rulleomkrets... Beste er nok å bare å ta en tlf og snakke med en dekkforhandler og høre hvilken dimensjoner som funker på din bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...Det skal vel gå bra, siden det er bare 1.74% avvik i rulleomkretsen. Kravet er vel maks 5% om jeg ikke husker helt feil.

(Men jeg husker feil rett som det er, så alt bør tas med en klype salt)

Her ligger det en kjekk kalkulator der en kan beregne avviket: http://www.jkarlsen.com/dekk.php

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det jeg lurer på er om dimensjonen går på felgene?

Hvis du har 205/55-16 på felgene nå, så passer 215/55-16 uten videre. 205 og 215 betegner kun bredden på gummien som trykker mot veien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du øker til 215 er det mulig at dekket kommer utenfor felgen.

Dette er i mine øyne veldig stygt å se til.

Det kan også føre til at kjøreegenskapene blir noe redusert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

156 facelift ble levert originalt med 205/55/16 dekk,det må være en grunn til det da at Alfa Romeo fabrikken har satt de på i stedenfor 215?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

205 er antageligvis billigere enn 215, så da blir det førstevalget fra fabrikken...

Jeg tipper de passer helt fint på originalfelgene siden det ikke er snakk om mer enn 1 cm... Det viktige spørsmålet er selvfølgelig hvilke dekk du tenker på ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal skifte til 17 tommer så snart jeg får råd,derfor blir det billige dekk så lenge. Kjøper noen som ser bra ut og har nogenlunde kvalitet. Margoni,Kumho,Falken eller Avon ligger bra ann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns det er feil å kjøpe de absolutt billigste dekkene, det er tross alt den delen av bilen som bremser, styrer og akselererer. Hva med å kjøpe noen helt ok dekk istedet?? Jeg kjøpte nye Goodyear Hydragrip i fjor, ikke spesielt sportslige dekk, men til under 1000-lappen pr stykk :) Men hvis du skal kjøpe billigdekk råder jeg deg til å ligge langt unna Typhoon, makan til drittdekk skal du lete lenge etter >:(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal du ha dekk me bra veigrep hadde jeg gått for bridgstone potenza, bf goodrich eller toyo proxis

dette har jeg erfart på tidligere biler.. dette er dekk som absolutt er til å anbefale:-)

løp å kjøp;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen her som er kritiske til bytte fra 205 til 215?

Har dere sjekket load-indeksen?

Dette er vesentlig og det er viktig at denne ligger innenfor

de spesifiserte verdiene.

Det kan fort bli dyrt og ubehagelig hvis dette ikke blir fulgt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil load-indeksen være noe problem da? De fleste bilene er jo tyngre enn en 156, så de aller fleste 215-dekkene har har en load-indeks som er langt over kravet til en 156.

Jeg trodde load-indeksen var noe a la hastighetsmerkingen - for lav (f.eks. Q-merket) er ikke bra, men for høy (W- eller Y) har ingen ting å si...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bære vær sikker på at den ikke er for lav.

Det kan være en lavere load-indeks på et 215 dekk enn et 195 dekk.

Har bla. byttet fra 195 til 225 på min egen bil og hvis jeg feks. skulle gått for

235 så er indeksen der for lav.

Indeksen på mine dekk er på 225 lavere enn 195 men innenfor spesifiserte omerådet.

Det viktige er selvfølgelig som du sier at den ikke er for lav. :)

Det med vekt på bilen kontra andre biler med høyere vekt og bredere dekk er ikke

nødvendigvis en pekepin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...