Gå til innhold
Runar75

V6-motoren (noen spm)

Anbefalte innlegg

Hei!  :)

Jeg lurer på hvordan tomgangen styres på V6'erene. Slik har jeg forstått det sålangt:

Aux Air Valve (sitter på høyre toppdeksel). En membran som sitter inni som åpner/stenger for luftgjennomførsel etter hvordan temperaturen er (når motoren blir varm (ca 80 grader) (toppdekselet blir varmt) stenger den for luft). Denne suger da ekstra luft forbi gasspjeldet når motoren er kald og hjelper til med kaldstarter. Får strøm idet nøkkelen vris om, og styrer seg selv vha temperaturen (ikke tilkoblet hjernen mao).

Tomgangsjusteringsskrue sitter på venstre side av plenum og justerer tomgangen.

Stemmer min forståelse så langt?

Jeg har ikke sett noen tomgangsmotor, har ikke V6 motorene en slik? Vet at TS-motorene har..

Jeg har en (liten) vakuumslange som går fra bak plenumet og ut foran høyre forhjul (er det kullfilter som sitter her? Og hva skjer hvis dette fjernes?). Denne slangen henger løs på motoren min, men kan godt ha falt av? Denne må da dra falsk-luft (dessuten uten luftfilter)? Kan denne brukes til MAP-sensor isteden, eller har den en funksjon?

Fant et bilde på nettet av et motorrom, og la merke til følgende som jeg ikke har på min (se der jeg har tegnet en rød strek rundt):

motorrom.JPG

Er dette tomgangsmotoren?

Kan jo nevne at jeg har Motronic og ikke L-jet. Derfor disse spørsmålene, siden jeg har veldig lite informasjon om Motronic-motorene og forskjeller på denne vs L-jet (tips?).

Er takknemmelig for alle svar som kan hjelpe en uviten til å bli litt mer "viten"  :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Din forståelse av Aux Air Valve og tomgangjustering ser ut til å sammenfalle med min kunnskap om temaet.

På L-Jet er det hvertfall ingen tomgangsmotor. Aux airvalve systemet er jo veldig selvgående og greit, siden det styrer seg selv.

Vet at på amerikanske GTV6'ere hadde man ett slikt filter system inne i hjulbuen noe sted som et slags "vapour recovery system" med tanke på å redusere utslipp. Det var vel bensindamp den skal redusere tror jeg. Har ikke sett dette på europeiske modeller, men mulig at man puttet dette på 75'ern siden denne er nyere bil.

Hvis slangen ligger løst så er det ikke bra, og jeg mener det bør gå greit å plokka bort den filtergreia, og bruke stussen som map signal istedenfor. På de gamle GTV&'erne var det lagt opp i støpen av innsuget en spot for denne tilkoblingen, men den var ikke borret opp. Så på min bil er det satt inn en tilkobling for MAP der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du har merket med rødt ser ikke helt orginalt ut spør du meg, for terminerer ikke den i kaldstartsinjektordyse porten da ?

Den bilen har ellers manometer på bensinen ser det ut som, så det virker som den er mod'a litt.

Fete tut-trompeter han har montert under luftfilteret hvertfall :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, Peab!  :)

Da skal jeg prøve å fjerne denne boksen helt, siden den er rimelig rusten og stygg.. Vakuumslangen blir derfor til map-sensoren!  :)

På bildet går det en slange fra bak på "den svarte innsugsbelgen" og inn i plenumet. På min har jeg en "utgang" bak på denne belgen, men den er tett, og ingen ting er koblet til. Har sett flere bilder der det ikke er koblet noe på denne "utgangen".

Siden jeg var så godt i gang med spørsmålene mine kan jeg jo hive på noen flere  :P

- Noen som har montert bankesensor, eller vet om noen løsning her?

- Trenger tips til hvor jeg kan få tak i en adapter til oljekjøler (som skrus inn der hvor oljefilteret sitter, og som oljefilteret skrus på med utganger for oljekjøler)? Er det noen andre biler som har en som passer?

- Hvor skal jeg borre hull til oljeretur (dvs hvor langt fra bunnen på bunnpanna skal jeg lage hull for at det skal være over oljenivået), og kan bunnpanna skrus av motoren uten å ha ut hele motoren?

Phew.. blir mye spørsmål dette, men hadde satt stor pris på om noen kunne svart på de!  :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar hittil!  :-*

Er det noen som har bankesensor på V6'eren sin? Og/eller noen som har laget oljeretur?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK send over prosjektet til gjennomsyn  ;D

Fra spøk til alvor..

Så vidt jeg vet er det bare bankesensor på 24 ventil motorene.  Har ikke gjort noen forskning på dette, men kjenner til at det er to sensorer en på hver sylinderrekke på innsiden av V´en.  Går ut fra at de tidlige V6 2L turboene også hadde bankesensor.

Når det gjelder oljetrykk og retur så er det noe turbo gutta allerede har funnet ut av.  Trykket tas ved oljefilteret og returen går til bunnpanna.  Det gikk ut på å bore hull og sette på slangenipler. Kan jo se etter i noe materiale jeg har hvis du vil ha ferdige løsninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke gi slipp på denne tråden helt enda  :P

Er i siste stadie av Megasquirt-konverteringen min, og skal koble injektorene til MS'en. På Motronic'en ser jeg at det er bare én utgang til injektorene (1 ledning til alle 6 injektorer), og dermed må vel alle injektorene åpne og lukke samtidig? På L-jet går det en ledning til hver sylinderbank, og de vil da åpne annenhver gang. Det første som slår meg må jo være at når alle injektorene åpner samtidig, kan vel ikke dette være optimalt? Hvor mange ganger per syklus (omdreining på motoren) åpner injektorene seg (1 eller 6)? Og bensinen må vel treffe veggene og bli rennende (istedenfor å være i "gassform")?

Jeg har 6 T****a Supra MKIII (440 cc) injektorer som jeg skal bruke senere og må dermed dra nye ledninger til injektorene. Da vil jeg gjøre som på L-jet og ha en utgang til hver sylinderbank. Men i første omgang skal jeg få MS til å kjøre på originalmotor og få alt til å fungere. Spørsmålet er da:

Motronic-style: Alle injektorer åpner samtidig.

L-jet-style: 3 og 3 injektorer (annenhver sylinderbank) åpnes.

Hvis jeg skal gjøre som originalt (motronic-style), hvor ofte og når åpner injektorene seg?

Hvilken skal jeg kjøre. Vet om mange som har MS-konvertert L-jet, men ingen som har gjort det samme med Motronic, så dermed blir det vanskelig å spørre noen.

Håper ingen syns jeg maser fælt her nå, men jeg vet ikke om noen andre som sitter inne med denne kunnskapen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke gjort MS konvertering av Motronic, så min utlegning her blir basert på det jeg har lest meg til og synes virker fornuftig. Jeg tar for gitt at Motronic trigger alle injektorene samtidig, slik som du sier. L-Jet har parvis trigging, som du riktig nevner. Dette er tilsvarende det jeg også bruker i min MS versjon. 

Både L-jet varianten som gjerne kalles "semisekvensiell" og motronic varianten "Batch fire", tar ikke hensyn til når ventilene er åpnet eller lukket. Det høres ikke så lurt ut, men funker likefullt veldig bra, fordi bensin som injiseres mot stengt ventil ikke bare blir liggende å vente, men den får tid på seg til å fordampe på grunn av varmen fra motoren (tenk på hva navnet "forgasser" betyr....). Sekvensiell styring er at en injektor fyrer om gangen. Fordelen med sekvensiell styring er i hovedsak utslippsmessig, ved at all innsprøytning skjer i den port som er den neste som skal åpne, slik at man minimerer muligheten for at uforbrent bensin slippes ut i eksos-systemet. Ulempen med sekvensiell styring er at man må ha større dyser. Sekvensiell styring høres for mamge innmari tøfft ut, men det kan skape problem ved høye turtall, da tiden som er tigjengelig for insprøyting er veldig liten, og mengden bensin som kreves er stor. Det krever igjen enda større dyser, noe som også høres tøfft ut, men det kan skape problem ved lave turtall, fordi dysen kan kan gi for mye bensin ved minste dyseåpningstid. Da hjelper det veldig lite hvor mye oppløsning man har på styringsystemet sitt! Så både batch fire og semisekvensiell fyring av injektorene vil gi deg mulighetene til å bruke mindre injektorer enn sekvensiell styring for samme motor. Ytelsesmessig er det lite som skiller disse løsningene. Det kan være litt fra eller til basert på motortype, men det går ikke an å si generelt at den ene er bedre enn den andre. Så mitt råd, hvis det hjelper noe, er at du kobler opp for simultan styring (batch), koder det inn i MS og kjører i vei. Megasquirt har jo mulighet til gå kjøre enten semisekvensiellt eller batch, så her er valget lett etter min mening...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var litt sent, så jeg blandet visst begrepene litt.. slik skal det være:

-"batch fire" er motronic varianten hvor alle fyrer samtidig.

-L-Jet varianten kalles semi-sekvensiell

Batch systemer åpner dysene 2 ganger pr. sykel. Altså 1 gang hver runde av veivakselen. Siden alle åpner amtidig, vinner man ikke noe å stille dette til noen spesiell ventilåpningsposisjon.

I semisekvensiell styring åpner alle dysene i ene banken 1 gang hver sykel. (Hver 720grad veivrotasjon). Igjen ikke timet spesielt i forhold til ventilåpning.

Det er greit å ikke fikle mer enn man må når man skal få systemet til å gå,  så ville jeg som sagt ha valgt å kjøre Motronic varianten (batch). Ytelsesmessig er det som sagt ikke store forskjellen mellom de ulike konseptene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at på amerikanske GTV6'ere hadde man ett slikt filter system inne i hjulbuen noe sted som et slags "vapour recovery system" med tanke på å redusere utslipp. Det var vel bensindamp den skal redusere tror jeg. Har ikke sett dette på europeiske modeller, men mulig at man puttet dette på 75'ern siden denne er nyere bil.

Slikt filter var det på min 75 super america

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Peab!  :)

Da skjønner jeg mer, og integreringen av MS blir lettere, da jeg bare kobler de to utgangene på MS'en til den ene på Motronic-nettet.  8)

Har byttet bremserør og montert stålomspunnede bremseslanger i helga, samt skiftet fremste hardy-knuta (på tide  :o) så nå brenner jeg etter å kjøre! Hjelper ikke akkurat at været er som det er..

Et kjapt spørsmål til; har flyttet batteriet bak og strukket en 21 mm^2 strømkabel. Var innom biltema og kjøpte en sikringsholder (tror denne er ment til strømkabelen til bilforsterker) med tilhørende 60 A-sikring. Mistenker at denne ryker i det tenninga vris om. Noen som har erfaringer her? Liker ikke tanken på å ikke ha en sikring bak ved batteriet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at på amerikanske GTV6'ere hadde man ett slikt filter system inne i hjulbuen noe sted som et slags "vapour recovery system" med tanke på å redusere utslipp. Det var vel bensindamp den skal redusere tror jeg. Har ikke sett dette på europeiske modeller, men mulig at man puttet dette på 75'ern siden denne er nyere bil.

Slikt filter var det på min 75 super america

Har fjernet mitt nå også.. Får se om det gir noen bivirkninger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Peab!  :)

Et kjapt spørsmål til; har flyttet batteriet bak og strukket en 21 mm^2 strømkabel. Var innom biltema og kjøpte en sikringsholder (tror denne er ment til strømkabelen til bilforsterker) med tilhørende 60 A-sikring. Mistenker at denne ryker i det tenninga vris om. Noen som har erfaringer her? Liker ikke tanken på å ikke ha en sikring bak ved batteriet..

Den sikringen ryker tvert ja :D

Det er ikke vanlig å koble inn noen sikring (annet en en hovedstrøms bryter) Grunnen er rett og slett at en slik sikring måtte være så stor at den kan handtere start strømmen fra batteriet ditt (300 - 800A avhengig av batteri) Dermed ville sikringen være så stor at den aldrig vil sllå ut.

(start motoren din er kapabel til å sluke all den start strøm batteriet ditt kan supplere (300 - 800A) i korte perioder ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sikringen ryker tvert ja :D

Det er ikke vanlig å koble inn noen sikring (annet en en hovedstrøms bryter) Grunnen er rett og slett at en slik sikring måtte være så stor at den kan handtere start strømmen fra batteriet ditt (300 - 800A avhengig av batteri) Dermed ville sikringen være så stor at den aldrig vil sllå ut.

(start motoren din er kapabel til å sluke all den start strøm batteriet ditt kan supplere (300 - 800A) i korte perioder ;))

Var det jeg tenkte meg ja.. Så jeg må bare krysse alle lemmer og håpe på at polstringen rundt kabelen ikke blir slitt hull på..  ::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et kjapt spørsmål til; har flyttet batteriet bak og strukket en 21 mm^2 strømkabel.

Det hørtes pjuskete ut!

Sjekk spenningsfallet over en 21 kvadrat kabel på 2m(?) lengde og med 300-400A.

Det sørgelige er at strømtrekket er høyest når du tåler minst spenningsfall (vinteren).

Trekk 2stk, så hjelper det. Og trekk frem en sikret og filtrert 4-6 kvadrat fra batteri til

ECU, injectorer og tenningsmoduler. Da slipper disse å erfare spenningstapet i startkretsen.

Og pass på at de er beskyttet mot skade om du slår nedi o.l.

Benytt anledningen til å montere hovedstrømbryter. Det er greitt med alt som er med

på å ta motet fra biltyver. Plasser den slik at det ikke er enkelt å kortslutte den over polene

(tyverisikring) eller mot jord (brannsikring) fra bilens underside.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du legger vel ikke den kabelen på utsiden? skal legge min igjennom coupèen, tar ikke sjansen med yttre påkjenninger.. man skal også selvfølgelig være pinlig nøye når man legger den, tenke gjennom hver bøy, hvilke påkjenninger den kan få.. ekstra polstring mot skarpe kanter osv etc..

man kødder rett og slett ikke med kortsluttningsstrømmen på et startbatteri!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. hvor tykk er strømkabelen på Gtv6? Jeg dropper da sikringen, og legger polstring ved skarpe kanter og lukker øynene hver gang bilen svinger/gynger  :P Neida, men tenker jeg prøver med 21 mm^2 først, og hvis det ikke holder får jeg kjøpe en kabel til og trekke parallelt.. Hva er det verste som kan skje? At kabelen blir så varm at den smelter? At startmotoren ikke får full kraft? Men er spent på hvor kraftig kabelen er i Gtv6...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det verste som kan skje er vel at isolasjonen får en flenge, og gnister antenner evt interiør og bilen brenner opp? skulle tro at 21 holder, det blir jo litt spenningsfall, og det går ut over strømmen starteren får.. det skal nok mye til at en 21kvadrat smelter!

tankeeksperiment: det er jo startstrømmen som er størst, hadde det vært noe med en 0,5\1 farad kondensator(størrelse sofabein) i paralell fremme? Så man har en liten buffer for startøyeblikket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at på amerikanske GTV6'ere hadde man ett slikt filter system inne i hjulbuen noe sted som et slags "vapour recovery system" med tanke på å redusere utslipp. Det var vel bensindamp den skal redusere tror jeg. Har ikke sett dette på europeiske modeller, men mulig at man puttet dette på 75'ern siden denne er nyere bil.

Per, kan vapour recovery system være det samme som "vapour canister"?

Jeg bytter ut alle silikon-slangene i motorommet på V6'eren og har bestilt slange-sett fra Greg Gordon.

I monteringsanvisningen står det at en av vakum-slangene skal gå til vapour canister, regner da med at dette er noe jeg ikke skal bry meg om?  :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det. Jeg husket ikke den korrekte betegnelsen, men det er noe lurium for å at opp bensindamp og brenne den mener jeg. På GTV6'erne våre har vi jo en sånn dings som sitter under hattehyllen bak, men den ventilerer bare rett til atmosfære. Den løsningen var vel ikke bra nok for mariuanarøykende amerikanere antagelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke denslags på min gtv6, men har skrudd mye på en Opel kadett i det siste.

Der er det et sådant filter, framme på venstre side. Det består av delvis et vanlig partikkelfilter, men også et filter med noe aktivt kull. Dette filtrerer både bensindamp fra uforbrent bensin og overtrykket i bensintanken. Kan uten problem fjernes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det verste som kan skje er vel at isolasjonen får en flenge, og gnister antenner evt interiør og bilen brenner opp? skulle tro at 21 holder, det blir jo litt spenningsfall, og det går ut over strømmen starteren får.. det skal nok mye til at en 21kvadrat smelter!

Regn med at du mister 1V til 1,5V (i forhold til batteriets allerede lave belastede klemmespenning) på en kald vintermorgen.

Dobler du kvadratet, halverer du spenningsfallet.

Med en parallel leder til ECU/Tenning/injectorer vil disse ikke oppleve det spenningsfallet, og din sparetaktikk går bare ut over

startmotorens trekkraft.

Det er liten fare for at den smelter. Det vil utvikles mindre enn 500W i hele ledningen på en kald vintermorgen.

Og fordelt over såpass lengde, og med kort varighet, bør ikke det bli noe problem. På en sommerdag drar starteren langt

lettere, det går mindre strøm, blir mindre spenningsfall, og dermed langt mindre vameutvikling.

"Vapor canister" er en boks der flyktige organiske gasser (VOC) blir kondensert til væskeform. Den tømmes gjennom en slange og en ventil

styrt av ECU. Væsken (hovedsaklig bensin) blir sugd inn i forbrenningskammerene og (overraskelse!) forbrent der. Og jo, jeg synes det høres

fornuftig ut å montere slangen(e) slik at dette "avfallet" blir deponert på et sikkert sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Vapor canister" er en boks der flyktige organiske gasser (VOC) blir kondensert til væskeform. Den tømmes gjennom en slange og en ventil

styrt av ECU. Væsken (hovedsaklig bensin) blir sugd inn i forbrenningskammerene og (overraskelse!) forbrent der. Og jo, jeg synes det høres

fornuftig ut å montere slangen(e) slik at dette "avfallet" blir deponert på et sikkert sted.

Så vidt jeg vet så var det bare Alfa'r til det amerikanske markedet som hadde en slik "vapour canister", det var derfor jeg lurte på om den slangen jeg hadde til overs var tiltenkt dette formålet eller om jeg hadde glemt noe annet viktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...