Gå til innhold
Peab

GTV6 Eksos

Anbefalte innlegg

I år må jeg bli kvitt den gamle rustne ANSA potten som sitter bakerst på GTV6'en. Så da gjelder det å sjekke mulighetene. Eb Spares har CSC bakpotter. Men hvordan er lydbildet på disse i forhold til Ansa ? 

Er det mulig å få tak i orginalpotten noe sted nå til dags ?

Ett alternativ til CSC er å få mekket til noe hos Svendsen eksos kanskje. Noen med erfaring på den fronten ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med alt du har gjort med motoren din er det vel viktig at du ikke struper den igjen med ett originalanlegg, eller?

CSC-potta gir fin lyd synes jeg...

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her får du nok like mange svar og meninger som det er alfister i Norge.

De to CSC anleggene jeg har hørt (originallook) hørtes ikke bra ut synes jeg. En eller annen mystisk metallisk skranglelyd.

Originalanlegget får du ikke tak i noe sted...

Ansa får du tak i, og det høres ganske bra ut synes jeg.

Stebro har jeg ikke hørt ordentlig, men enkelte skryter jo litt av dette...

Vanskelig dette med eksos og GTV6....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange svar er det jeg er ute etter  ;D Har ikke ofret dette temaet mange tanker selv, så det ville være fint å vite hva lydfetishistene mener.

For å supplere så har jeg CSC grenrør, I fjor prøvde jeg CSC midtrør uten potte. Det ble så mye lyd at det var flaut, så jeg kappet røret og transplanterte inn to tynne simmonspotter i dette røret. Da ble det levelig hvertfall.

Den mystiske metalliske skranglelyden du nevner tror jeg ofte også kan stamme fra CSC grenrørene. De er jo tynne stålrør som gir mindre dempning for eksosutstøtningen enn tykk støpejern. Merket hvertfall det når jeg byttet grenrøret mitt, at man fikk en annen klang i eksosen. Mulig CSC bakpotte er med å forsterke den lyden, hva vet jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et forholdsvis billig alternativ som jeg har brukt og lager meget fin lyd er 2 stk lyddempere fra raka rör etc. Dette er "straight through" dempere. En liten på ca 30cm midt under bilen og en lang på ca 50 i bakkant. Dette gir ikke noen enorm rölpe lyd hvis det er det du söker, men en forholdsvis dyp tone uten for mye skriking.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker ikke låta i CSC pottene.. da er Ansa langt bedre syns jeg.. Ingen av disse er vel rett-igjennom-potter heller.

Selvsagt syns jeg jo Stebro ruler, men hvis jeg ikke hadde hatt det så tror jeg heller at jeg hadde prøvd å lage noe selv enn å kaste bort kroner på anlegg som låter dårlig.

Min mening bare.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat. Noen liker CSC, andre ikke. Noen liker Ansa, mens andre jeg har pratet med mener det er crap. Stebro er det enda ingen som har kritisert enda. Så jeg fyrte av en mail til dem om hva de skal ha for en potte også. Hvordan er designet på de forresten; er de rett igjennom potter ?

Jeg er ikke ute etter rølpete lyd. Jeg puttet som sagt på to tynne rett-igjennom potter side-by-side under og med gammel-Ansa'n bak synes jeg det er aningen mye lyd. Så jeg var ute etter noe som demper litt mer en ansan. Mulig min gamle potte er såpss slitt at en ny Ansa vil være bedre, men jeg kommer nok ikke til å sjangse på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo høre med Tor Erik hva han gav for stebroen sin.. Men hvis du vil ha noe som demper mer enn ansa så er dette neppe det rette valget!  ;D (låter langt mer)

Rett igjennom potter ja. Uten demping i enderørene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke lyden i CSC, synes pottene ødelegger mye av det fine lydbildet som er i GTV6.

Min mening er at orginalen låter mye bedre enn CSC.

Stebro har et helt rått lydbildet, mens Ansa synes jeg er helt OK.

Dersom du bestiller fra Stebro, så henger jeg meg på så kan vi dele frakten.

Gi beskjed hvis du hører noe fra Stebro, de er ikke akkurat kjent for rask kundebehandling....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo høre med Tor Erik hva han gav for stebroen sin.. Men hvis du vil ha noe som demper mer enn ansa så er dette neppe det rette valget!  ;D (låter langt mer)

Ikke glem nå da Ola at potta di er uten innmat,for den blåste ut når potta var ganske ny  ;D Så derfor låter nok ikke Tor erik sin likt som din vil jeg tro...

- Ansa lager nydelig raspende lyd (finnes vel enda ?)

- Originalen lager nydelig lyd (utgått)

- CSC blir for kjedelig = lite lyd

Peab ! Hvorfor ikke ta den helt ut og gjøre lyden helt unik i Norge ? Kjøp deg et Larini Sportsystem til £800, minus engelsk moms + frakt og 25 % mva, så havner du smålige 12-13000,- for et komplett system. Finnes ikke noe bedre å bruke skattepengene på....

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Larini låter kjipt...  Ring Tubi å si du har vunnet i lotto eller kjøp stebro!  hehe 8)

Evt hør med Paul Spruell om hva dem kan lage der (var det ikke Paul?)  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ta kontakt med ferita Norge, da har du en vis mulighet til å påvirke både utsende og lyden en viss grad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil hadde Ansa når jeg kjøpte den. Det ble for mye lyd etter min smak, særlig på tomgang/lavt turtall. Tøff lyd på litt høyere turtall.

Jeg hadde vakre minner om sangen i originaleksosen, og fikk etter mye om og men tak i den berømmelige svanehalsen.

Lyden ble helt perfekt etter min smak, men hvordan den påvirker effekten osv har jeg ingen formening om. Mulig den vil strupe den flotte motoren din. Jeg vet ikke.

For meg er lyden en større del av opplevelsen enn selve effekten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å skaffe et strakt 2,5"! Ingenting slår den lyden! -Eller var det bråk? ::)

Rå LYD!

MEN fy faen en blir trøtt om ikke døv i hode etter en kjøretur...

I fjord sommer fikk jeg oppleve det å være døv en dag etter en lang kjøretur, det var ufatteligt varmt og deiligt så alle vinduer var nede samt takluke oppe for og kjøle. kjørte med kun 1 potte heelt bak. Og gjett hvor vi kjørte, joda i hardanger!  ;D fult pådrag satan for en herlig opplevelse men tror du jeg å Jens hørte noe spess når vi kom fram? neh tror mange lurte på om vi var helt idioter som brølte til hverandre hele tiden for og i det hele tatt fatte noe som helst  :D Neste gang jeg skal gjøre et slikt stunt skal jeg ha med ørepropper  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke glem nå da Ola at potta di er uten innmat,for den blåste ut når potta var ganske ny  ;D Så derfor låter nok ikke Tor erik sin likt som din vil jeg tro...

- Ansa lager nydelig raspende lyd (finnes vel enda ?)

- Originalen lager nydelig lyd (utgått)

- CSC blir for kjedelig = lite lyd

Peab ! Hvorfor ikke ta den helt ut og gjøre lyden helt unik i Norge ? Kjøp deg et Larini Sportsystem til £800, minus engelsk moms + frakt og 25 % mva, så havner du smålige 12-13000,- for et komplett system. Finnes ikke noe bedre å bruke skattepengene på....

AA

Har kjørt Tor Eriks bil og lyden er ganske lik!

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jag monterade två 2.5" Simons rör, som är runda tuber med rakt genom dämpning mitt under bilen - samt med två 2.5" Simons rakt genom små dämpare bak. Parallella system hela vägen. Då hade jag tatt bort reservhjulsbrunnen och flyttat batteriet.

Massor av ljud, men även där tror jag man skulle bli rätt trött i öronen efter en längre tur. Och det var inte helt det "snärret" som jag gillar.

Fick heller aldrig kört någon runda. De 2.5" rören mitt under bilen tar helt enkelt för mycket plats på undersidan.

Det var med SuperSprint grenrör för övrigt.

Jag tror jag kommer att satsa på Ferrita hela vägen - alternativt original mitt-potta och de två Simons bak tills vidare. Har inte fått bytt ut de två Simons rören mitt under bilen ännu, så jag har inte fått prova något alternativ ännu.

GTV6 tail.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å få snærren så må du samle lyden fra alle sylindrene i ett rør Patriq :)

Det er nok ikke så enkelt..

hva mere må du da? jeg elsker det snarret så det her må du forklare hva jeg må skaffe meg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en Ferrari kanskje  ;D

Takker for mange varierende innspill i eksosdebatten. Det finnes vel ingen fasit siden alle har forskjellige ønsker. Så vi får se hva det blir til for meg til våren. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er snerr man vil ha så er det jo så enkelt som å kjøpe Stebro! :)

Men angående å samle til ett rør.. Gamle Ferrarier har jo 4 separate rør hele veien fra grenrøret uten noe utjevning, og de snerrer som pokker! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

grenrør, 2,5" eksos, en stor potte framme (evt ingen) og en "liten" en bak, rustfritt ulakkert stål...

Evt bare kjøpe komplett stebro  :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...