Gå til innhold
Pål M

Lys i instrumenter ble borte 156 '98

Anbefalte innlegg

Etter at jeg byttet cd-spiller ble lysene i hhv bensin-og tempmåleren borte... Prøvde å kjenne etter om det var dårlig kontakt eller en kontakt som var blitt revet av, men det rare er at lyset i klokka funker, først på ene siden på klokka og etter et dunt i dashbordet så kom det for fullt på begge sider... men ingenting på temp og bensinmåleren...

Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. dette høres veldig kjent ut.. Jeg tror kontaktene der bak er ekstremt ømtålige..

Lysene i diverse ting i midtkonsollen min kommer og går litt som de vil..

Men har jeg noen løsning på det? Nei.

Jeg har til og med betalt verkstedet for å bytte pærer der bak..

Og når det er sagt: Hvorfor i huleste har Alfa valgt en løsning hvor du må av med hele skiten for å bytte pærer der..?

Joda, greit nok at den leverandøren av slike molbo-pærer sikkert hadde det laveste tilbudet.. men likevel.. Jeg tror Alfa kunne brukt de 23 ørene ekstra per pære på å gjøre dette litt bedre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg byttet pærene! Av en eller annen grunn så røyk pærene i to av tre instrumenter samtidig. Men det er en smal sak å bytte disse! Pærene koster 10 kr pr stk. Skru av senterkonsollen, (følg anvisningen på alfa156.net) skru så ut delen med de tre instumentene, og på baksiden der sitter det 5 pærer. Sikkert like greit å bytte alle sammen når de først er oppe. Det er to forskjellige pærer, tre til lys som er 1,2W  og to som er til varsel for tom tank og for høy motortemp. Vet ikke styrken på disse, men de var nok litt kraftigere enn de andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt ut glødepærene med LED's, disse både lyser bedre og holder "evig". Man får disse med vanlig pæresokkel så det er bolt-on. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt ut glødepærene med LED's, disse både lyser bedre og holder "evig". Man får disse med vanlig pæresokkel så det er bolt-on. :)

Har du noen spek eller detaljer om LED-versjonene? Har mistet lyset i midterste AC-knott - er vel samme prosedyre og løsning der også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noen spek eller detaljer om LED-versjonene? Har mistet lyset i midterste AC-knott - er vel samme prosedyre og løsning der også.

Heisan, jeg postet en link til LED-pærene her for ikke så lenge siden. Men finner den ikke igjen.... Kanskje noen andre er flinke til og søke etter tidligere tråder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke noe problem å bytte pærene verken i spedometer/turteller eller tank/bensin/klokke. disse er festet med noen få skruer som er lett å komme til.

Jeg har hatt av alle klokkene å skiftet pærene. Er ikke så komplisert som mange tror  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke noe problem å bytte pærene verken i spedometer/turteller eller tank/bensin/klokke. disse er festet med noen få skruer som er lett å komme til.

Jeg har hatt av alle klokkene å skiftet pærene. Er ikke så komplisert som mange tror  :D

Speedometer og turteller er jo kjempeenkelt. Har ennå ikke turt å sette i gang med å ta av dekselet på midkonsollen, men får prøve til sommeren :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Speedometer og turteller er jo kjempeenkelt. Har ennå ikke turt å sette i gang med å ta av dekselet på midkonsollen, men får prøve til sommeren :)

Ikke noe være redd for. Byttet alle pærene i dashen på min 156 i høst. Fikk til og med bytta de i knottene til varmeapparatet uten og ta ut hele greia. Ikke noe problem hvis man har små, femi fingre og litt tålmodighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe være redd for. Byttet alle pærene i dashen på min 156 i høst. Fikk til og med bytta de i knottene til varmeapparatet uten og ta ut hele greia. Ikke noe problem hvis man har små, femi fingre og litt tålmodighet.

Hvilke(t) verktøy må man ha?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvilke(t) verktøy må man ha?

Såvidt jeg kan huske brukte jeg ikke noe annet enn en stjernetrekker og en liten umbraconøkkel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...