Gå til innhold
turbotralte

gtv tb oljevalg\oljeforbruk?

Anbefalte innlegg

heisann :)

har nylig gått til innkjøp av en 97 gtv tb,tok den med på langtur tur\retur bergen\gøteborg..men synes oljebruket var litt mistenkelig høyt,2 liter brukte den på turen,den røyker og litt mye..hva er oljeforbruket på disse og vilken olje anbefaler dere?på forhånd takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle turbomaskiner bruker generelt mer olje enn vanlige motorer men to liter var kanskje i drøyeste laget. Bilfabrikanter i dag, og den gang, tillater 1 liter pr.1000 km så sånnsett så er du vel innenfor eller på grensen til det tillatte. Er turboen slitt så vil du få både blårøyk og forbruk, dette merker du lett hvis det ryker enten ved full belastning eller når du slipper opp gassen og gir gass igjen (uavhengig om du bremser på gir i nedoverbakke).

Har selv en 164 V6 TB og den bruker endel mer olje enn andre Alfa V6 jeg har hatt tidligere. Brukte vel ca. en halv liter tur/retur Odda - Drøbak, som er ca. 80 mil. Tror det er viktig å ha riktig olje på disse motorene og ved neste oljeskift så blir det en litt tykkere 10W/60 i en eller annen form, enten Agip, Castrol eller Valvoline. Kjører i dag på Agip helsynt. 5W/40 noe som bli for tynt for denne motoren. Tynn olje = mer forbruk.... Husk dette er ikke nye motorer lenger.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for svar :)er netopp skiftet turbo på den og motor har gjennomgått full overhaling,er ikke blårøyk,nestten helt hvit fin røyk...røyker bare mye mer enn d jeg er vant til..men da er jo ikke d forbruket helt gale likevel...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan du se bort fra turboen iallefall og hvit fin røyk er helt ok. Vil nok ikke ryke så mye hvitt heller når vår/sommer kommer og temperaturen ute stiger for det meste av "røyken" er kondens.

AA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvit røyk kan skyldes gåen toppakning og lekasje mellom kjølekanaler og forbrenningskammer... olje kan bli med i denne smøra her. Ikke for å gjøre deg nervøs, men har du sjekket kjølevannet ditt?

Har ikke peiling på HVOR MYE bilen din ryker.... men er det ille nok så kan dette være grunnen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, husk oljeskift hver 10.000 km.

Hadde ett forbruk på ca 0.3 pr 1000 km på min intill jeg solgte den ved 110.000 km ( i 99). Det var også ørlite skjær av hvit røyk på min men var ingen effektreduksjon (målt på rullende landevei).

@hilsen

Øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...