Gå til innhold
eagle

156 2.5 Varierende tikkelyd fra magnetventil?

Anbefalte innlegg

-99 156 2.5 Det kommer en tikkelyd med varierende intensitet fra rett foran torpedveggen mot høyre forskjerm når bilen er varm. Varierer ikke med turtallet, men "lever sitt eget liv". Lyden er ganske intens. Den tikker plutselig i veg med stor fart i endel sekunder, roer seg og blir borte, for så å komme igjen. Lyden har vært der helt siden jeg kjøpte bilen i janaur 05, og har egentlig ikke forandret seg. Selve motoren går helt upåklagelig uten nykker/"bilyder" av noe slag.

Verkstedet mitt (ikke merkeverksted her i Kirkenes) sier det kommer fra en magnetventil som har med drivstofftilførselen å gjøre, og at man ikke skal bry seg om det. Men lyden er såpass intens at jeg er litt bekymret.

Har noen vært borti dette? Er det noe som bør gjøre noe med? Takknemlig for råd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme lyd i GTV 2.0TS, men der kommer den bakfra. Sitter mye dubleditter under hattehylla på GTV'n.

Jeg har forstått det slik at det er en solenoid som drenerer kullfilteret for VOC. Og det kan stemme med at det dukker opp en stund etter at motoren har blitt varm, og bare når det er undertrykk i manifold samtidig med at motoren avgir noe effekt. Altså middels turtall under belastning. Det jeg ikke får til å rime med dette er at den sitter bak, men da gjør vel også kullfilteret det på GTV. Har ikke lokalisert det jeg.

Jeg har ikke latt det påvirke nattesøvnen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er en ERG ventil egentlig? Har samme lyden jeg men veit med trygghet at den skal være der, er bare litt iriterende.

EGR (Exhaust Gas Resirculation)

Jeg har ikke satt meg helt inn i hvordan den funker.. men den er til for å minske utslipp. Bruker opp igjen noe gass?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

slik tikkelyd på min også, nesten som en bobling. kjører 164 v6 super. men her er faktisk egr ventilen koplet ut :). skal vist ikke ha noe som helst å si. tikkelyden er vist også noe som ikke forsvinner sånn jeg forstår, men men. er ikke mye, så jeg bryr meg ikke ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar gjerne imot tips på hvordan man får fjernet denne lyden... Stian hadde en oppskrift på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for forklaringer på hva lyden er og at den ikke er farlig. Men den er såpass gjennomtrengende at den er irriterende, og skulle gjerne bliitt kvitt den. Flott om noen har en oppskrift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsningen var i følge RpmHead å sette inn catchtank for å bli kvitt ERG-ventilen fullstending, men for hobbymekanikere med parkeringsplass foran blokka er vel dette av mer akademisk interesse.

Catchtanker etc. selges hos veldig mange race-tuningfirmaer ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...